Το Σχολείο να αναδεικνύει τις δυνατότητες κάθε μαθητή!

on .

Στα Εκπαιδευτήρια «Γείτονα» με την εκπαιδευτική τους πολιτική και φιλοσοφία και την επικουρία όλων των προγραμμάτων που εφαρμόζουν επιχειρούμε να μάθουμε τα παιδιά μας να παρατηρούν συνεχώς και να προσεγγίζουν το άγνωστο, να συναντούν το νέο, να γεύονται την έκπληξη. Προσπαθούμε να πείσουμε τη μαθητική κοινότητα ότι ο καθένας από μας έχει κάποιο χάρισμα. Κι ακόμη ότι κανένας δεν πρέπει ν’ ανοίξει την πόρτα και να πετάξει αναξιοποίητα τα χαρίσματά του. Και τα λέγω όλα αυτά διότι σύμφωνα με τον Πλούταρχο «το μυαλό κάθε παιδιού δεν είναι απλά ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσουμε, αλλά ένα κερί που πρέπει να το ανάψουμε με τη φλόγα της γνώσης και της αρετής για να φωτιστεί το ίδιο και για να φωτίσει τους συνανθρώπους του».

Η επιστημονική έρευνα για όλους τους μαθητές του κόσμου έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα τα τελευταία 30 χρόνια.  Κι έχει αποδειχθεί ότι κάθε παιδί είναι πραγματικά ένα θαυμάσιο κοίτασμα απ’ όπου μπορούμε να εξορύξουμε μεγάλες ποσότητες χρυσού. Πιστεύω προσωπικά, πως όλα τα παιδιά, όταν τύχουν μιας σωστής διαχείρισης από πλευράς Σχολείου και Οικογένειας μπορούν να επιτύχουν εξαιρετικές επιδόσεις σε μία ή περισσότερες περιοχές της γνώσης.

Για να φτάσουμε όμως στο σημείο να φανερώσει και να επικυρώσει ο κάθε μαθητής τον εσωτερικό του πλούτο, χρειάζεται αφενός συνεργασία, αλληλοσεβασμός και εμπιστοσύνη μεταξύ οικογένειας και Σχολείου και αφετέρου σεβασμός και συμμόρφωση του μαθητή στην υψηλή στοχοθεσία του Σχολείου και της Οικογένειας.

Η παγκόσμια έρευνα έχει αποδείξει ότι για να αναδείξει ένας μαθητής τα χαρίσματά του, πρέπει οι ώρες μάθησης να διακρίνονται από υψηλό δείκτη προσήλωσης και ο εκπαιδευτικός να έχει την επιστημονική συγκρότηση να καθοδηγήσει το κάθε παιδί. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κάθε φορά που βρίσκομαι σε κάποια ομάδα παιδιών, μέσα στην αίθουσα ή οπουδήποτε αλλού λέγω ότι τα 45 λεπτά της διδασκαλίας είναι μια ιερή μυσταγωγία.  Τη διαδικασία και την ιερότητα αυτής της μυσταγωγίας δεν έχει κανείς δικαίωμα να τη διαταράξει και να την ακυρώσει.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ποιότητα της οικογένειας και η ποιότητα του Σχολείου αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για την ανάδειξη των δυνατοτήτων και των χαρισμάτων κάθε παιδιού. Και ο κάθε μαθητής για την αξιοποίηση αυτού του δημιουργικού περιβάλλοντος πρέπει να είναι οπλισμένος με πίστη στον εαυτό του και να έχει τη φιλοδοξία να διακριθεί, όχι για να αποδείξει πόσο καλύτερος είναι σε σχέση με τους συμμαθητές του, αλλά για να μπορέσει, όταν θα μπει στον επιστημονικό και κοινωνικό στίβο να υπηρετήσει τους συνανθρώπους του.

Ας έχουμε πάντα ως προμετωπίδα της προόδου μας και της αριστείας μας την ευαγγελική ρήση «ο θέλων πρώτος είναι, εστω πάντων διάκονος» που θα πει: Αυτός που θέλει να είναι πρώτος, προορίζεται να υπηρετεί τους συνανθρώπους του. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πιστεύω βαθιά ότι είναι αναπαλλοτρίωτο το δικαίωμα και απεριόριστη η ελευθερία κάθε παιδιού να αναδείξει  το πνευματικό δυναμικό και να τραφεί με τους εύγεστους και πολύχυμους καρπούς της σοφίας, που έχει επικυρωθεί μέχρι σήμερα.

Το μέλλον της ανθρωπότητας εξαρτάται από την ποιότητα της παιδείας με την οποία θα διαπλαστούν οι νέες γενιές.  Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους τα Εκπαιδευτήρια «Γείτονα» με τις υπηρεσίες που προσφέρουν στις παιδαγωγικές ενότητες διακονούν τη μάθηση, την άθληση και τον πολιτισμό και ανοίγουν το δρόμο για την ανάδειξη της ανθρώπινης ευφυίας. Απελευθερώνουν τη δημιουργικότητα και συνηγορούν στην ανάπτυξη του πνεύματος και της αρετής.

Με τις μεθόδους που χρησιμοποιούμε για την κατάκτηση της γνώσης και την ύφανση της αρετής, βελτιώνουμε ανάλογα με τις δυνατότητές τους όλους τους μαθητές και αναδεικνύουμε τη χαρισματιτκότητα του καθενός. Κι αυτό το επιτυγχάνουμε γιατί η διδασκαλία εναρμονίζεται με τους τρόπους σκέψης, την ποικιλομορφία και την πολλαπλότητα των δικών τους ικανοτήτων.

Χάρη στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο και την διδακτική στρατηγική, οι μεταγνωστικές ικανότητες οδηγούνται στο επίπεδο και τα όρια του καθενός. Με τα προγράμματά μας εξασφαλίζουμε συνθήκες αυτοβελτίωσης και ανέλιξης.  Έτσι μόνο τα παιδιά θεμελιώνουν μέσα τους την πεποίθηση ότι μπορούν να προχωρήσουν σε σπουδές. Και θα πρέπει όλοι να δεχτούμε, ότι η ευφυία δεν γεννιέται για να αφεθεί στην τύχη της. Αντίθετα, γεννιέται και αναπτύσσεται σύμφωνα με το περιβάλλον στο οποίο ζει και από το οποίο επηρεάζεται ο άνθρωπος.

Η αποστολή του Σχολείου σε μια οργανωμένη κοινωνία είναι να τροφοδοτήσει τους πρώτους και να τους αναδείξει και να βάλει σε διαδικασία ανοδικής πορείας το σύνολο των μαθητών ή αν θέλετε να διαμορφώσει προγράμματα που θα αναδεικνύουν και θα βελτιώνουν κάθε μαθητή. Και η στρατηγική αυτή χαράχτηκε, γιατί πιστεύουμε βαθιά ότι όλοι έχουμε δικαίωμα να επιλέγουμε, να υποστηριζόμαστε και να προσπαθούμε να μπούμε στη διαδρομή της αναγωγικής κλίμακας.

Όλοι έχουμε δικαίωμα να φύγουμε από το τέλμα της άγνοιας και της μετριότητας και να ακολουθήσουμε την πορεία προς την κορυφή. Με σωστούς «οδηγούς» δασκάλους μπορούμε, αν δεν φτάσουμε στην κορυφή, να φτάσουμε στη μέση της αναγωγικής κλίμακας.  Δεν αμφισβητούμε την ατομική ευθύνη που έχει κάθε μαθητής. Ακριβώς αυτή την ατομική ευθύνη προσπαθούμε να ενεργοποιήσουμε και να αναδείξουμε.

Το άτομο όταν αναμετριέται με δυσκολίες και εμπόδια ανακαλύπτει και αναδεικνύει τις αρετές του και αξιοποιεί τις πνευματικές του δυνατότητες. Ο στόχος του δασκάλου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι να καταφέρει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για να αναδειχθούν οι δεξιότητες του κάθε μαθητή του.

* Το παραπάνω άρθρο αποτελεί εκτενές απόσπασμα της ομιλίας του Ελευθέριου Γείτονα κατά την πρόσφατη τελετή απονομής αριστείων, βραβείων και τιμητικών διακρίσεων σε μαθητές των Εκπαιδευτηρίων «Γείτονα» για το σχολικό έτος 2022 – 23.

 

*Ο Ελευθέριος Γείτονας είναι ιδρυτής και σχολάρχης των ομώνυμων Εκπαιδευτηρίων στη Βάρη Αττικής.