Δρόμοι και… ιχνηλασία!

on .

- Γέμισε η επικαιρότητα με έναν πληθωρισμό προγραμμάτων με δρόμους που μετριούνται πλέον με ίχνη. Το σκηνικό μοιάζει λιγάκι προεκλογικό, αλλά ικανοποιεί απαιτήσεις και επιθυμίες, γεμίζει δελτία Τύπου, δηλώσεις και ανακοινώσεις.
- Κριτήριο αξιολόγησης των ανακοινώσεων, των ανανεωμένων παλιών προγραμμάτων οδοποιίας, είναι η «ιχνογραφία» τους, οι «ανισόπεδες» διαβάσεις και οι «κυκλικοί» κόμβοι! Μόνο για νέα τούνελ δεν ακούστηκε κάτι ιδιαίτερο, ενώ αγνοούνται τα όρια των μεγάλων ταχυτήτων, τα διόδια και τα δημόσια ανακουφιστήρια! Εξαφανίστηκαν και οι δενδροφυτεύσεις.
- Μια μικρή ιστορική «ιχνηλάτηση» και αναδρομή, στην συγκοινωνιακή οδοποιία, μας φέρνει στην εποχή που η Ήπειρος γνώριζε τη συγκοινωνιακή απομόνωση, η οποία από τον καιρό της Τουρκοκρατίας αποτελούσε το κυρίαρχο πρόβλημα και τη δοκιμασία των παλαιών τεχνικών έργων γεφυροποιϊας στα ακραία καιρικά φαινόμενα.
- Η πρώτη φάση της άλματος οδοποιίας και γεφυροποιϊας από τους πεζόδρομους, έγινε κατά την ύστερη τουρκοκρατία του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα, με κατασκευή των αποκαλούμενων αμαξιτών δρόμων και τη διαπλάτυνση γεφυριών, με ένα πρόγραμμα που κάλυπτε τις εσωτερικές επικοινωνίες της Ηπείρου. Και τότε το μεγάλο όνειρο ήταν το πέρασμα της Πίνδου ακόμη και με σιδηροδρομική γραμμή!
- Η απελευθέρωση βρίσκει την Ήπειρο με ένα στοιχειώδες κεντρικό δίκτυο δρόμων σύνδεσης των Ιωαννίνων με Αγίους Σαράντα και Πρέβεζα. Ο πόλεμος του '40 και ο ανταρτοπόλεμος κατέστρεψαν αρκετά σημαντικά τεχνικά έργα, παλιά γεφύρια, και η ανασυγκρότηση με το σχέδιο Μάρσαλ έφερε στην Ήπειρο, διαρκούντος μάλιστα του ανταρτοπόλεμου, την Αμάγκ, Αμερικανική εταιρία κατασκευών, ασφαλτόστρωσης του δρόμου Πρέβεζας -Ιωαννίνων, και για πρώτη φορά κυκλοφόρησαν, μπουλντόζες, γκρέϊντερ, φορητοί σπαστήρες, πετρελαιοκίνητοι οδοστρωτήρες, ανατρεπόμενα και νέες προδιαγραφές οδοποιίας και λειτουργίας εργοταξίων.
- Το 1960 με ένα κονδύλιο Αμερικανικής βοήθειας 100 εκ. δολαρίων γίνεται η ριζική βελτίωση του δρόμου Ιωαννίνων — Φιλιππιάδας, με νέες προδιαγραφές, με σήμανση, πινακίδες, προστατευτικές μπάρες, με πρωτόγνωρο τούνελ και μια τουριστική πρόβλεψη εν όψει της ατμοπλοϊκής σύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας με φέρυ, με τα συμβολικά σκάφη «Αππία», «Εγνατία» και με μια πρωτόγνωρη και πρωτοποριακή λιμενική εγκατάσταση στην Ηγουμενίτσα, και επείγουσα βελτίωση του δρόμου Ιωαννίνων-Ηγουμενίτσας. Τα έργα αυτά οδοποιίας αποτέλεσαν σταθμό στο οδικό δίκτυο της Ηπείρου. Μάλιστα ο Αβέρωφ σε συνέντευξή του τόνισε ότι στο δρόμο Ιωαννίνων-Φιλιππιάδας τα αυτοκίνητα «μπορούν να τρέχουν με 90 χλ/ώρα!». Η απομόνωση όμως, μερικώς αντιμετωπίστηκε με τις βελτιώσεις των αξόνων Άρτα-Μακρυνόρος, Γιάννενα-Μέτσοβο - Λάρισα, και Κόζάνη – Κόνιτσα - Γιάννενα.
- Στα ενδιάμεσα χρόνια μεγάλη ήταν η βελτίωση του οδικού δικτύου στην Επαρχιακή Ήπειρο, με ολοκλήρωση του περιφερειακού και κοινοτικού δικτύου για να φθάσουμε στην πλήρη «έξοδο από την απομόνωση» με την κατασκευή των δύο μεγάλων αξόνων της «Εγνατίας οδού» και της «Ιόνιας οδού» και να απολαμβάνουμε τα αγαθά της ταχείας και ασφαλούς μετακίνησης και μεταφορών, και τη γοητεία των μεγάλων ταχυτήτων της νέας γενιάς! Όμως και αυτές είχαν ξεστρατίσματα από τις αρχικές σχεδιάσεις, η Εγνατία ερχόταν από Κοζάνη – Κόνιτσα - Παρακάλαμος – Ηγουμενίτσα (η ιδεοληψία ότι κινδύνευε σαν παραμεθόρια την μετατόπισε νοτιότερα), και η Ιόνια από την Παριόνια διαδρομή Μεσολόγγι -Αστακός -Άκτιο Πρέβεζα - Ηγουμενίτσα, μετατοπίστηκε έξω από Αμφιλοχία, στα «φαλακρά» βουνά Πέντε Πηγαδιών - Ιωάννινα, - (Κακαβιά!).
- Έμεινε όμως απραγματοποίητο το μεγάλο όνειρο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, που πέρασε εκατό και πενήντα χρόνια εναλλασσόμενων ελπίδων (υποσχέσεων) και απογοητεύσεων (εκτροχιάσεων). Τελευταία ζωντάνεψε για λίγο με μια υπόσχεση για σύνδεση Καλαμπάκας - Ηγουμενίτσας, αλλά έμειναν έξω από το ανακοινωθέν πρόγραμμα σιδηροδρομικών δικτύων των τεσσάρων δισεκατομμυρίων που σχεδιάστηκε επειγόντως, για σύνδεση λιμανιών με κεντρικά διεθνή οδικά δίκτυα.
- Η αναμενόμενη να εκδηλωθεί, υποβόσκουσα δυσαρέσκεια «λάρωσε» (με πολλά χαμόγελα), στην τελευταία επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Γιάννενα, που αναβλήθηκε το κομματικό Συνέδριο, με ένα «αντίδωρο» ενός «ίχνους» στον δρόμο Ιωαννίνων – Κακαβιάς (μέχρι Κακαβιά τετράιχνος μετά; μποτιλιάρισμα;), όχι πλέον σαν προέκταση της «ΙΟΝΙΑΣ», και μια «μισή τσόντα» προς Πρέβεζα της «ΙΟΝΙΑΣ»(!), τοπικής εργολαβίας.
- Πολλοί οι δρόμοι στην Ήπειρο, άσφαλτος παντού, ακόμη και στα εξοχικά, και στα μικρολίμανα, και κάπου μέχρι τα μαντριά, και καταλήξεις στην ακτογραμμή. Μια πραγματική μεγάλη αλλαγή στο περιβάλλον, καμιά φορά και κόντρα σε προστατευόμενες περιοχές ή περιοχές «εξόχου» κάλλους ή αρχαιολογίας!
- Εικόνες από την ανακάλυψη της εποχής, τα «ντρόουνς», ειδυλλιακές και φωτογραφικές αποδόσεις ονειρικές.
- Θα έλεγε κανείς ότι στην Ήπειρο «βρέχει δρόμους και άσφαλτο» από «ΕΣΠΑ» μέχρι «ΤΡΙΤΣΗ» ακόμη και με την «βοήθεια» των ανεμογεννητριών με «μπόνους», αλλά και από επιδοτούμενο πρόγραμμα «εκστρατείας κάμψεως των κοινωνικών αντιδράσεων για τα αιολικά πάρκα»!
- Όμως έρχεται η Στατιστική και μας ξυπνάει από την ευφορία της πληθωρικής ασφάλτου και μας πληροφορεί ότι ακόμη η Ήπειρος είναι τελευταία στον πίνακα της ανάπτυξης, πρώτη στην ανεργία των νέων και άγνωστον τι μετράει το brain-drain! Δρόμοι φυγής.
- Σε εξέλιξη βρίσκεται η γενική απογραφή της δεκαετίας, θα δείξει τις τάσεις και την εικονική πραγματικότητα. Αναμένονται οι ειδικοί δείκτες αναπτύξεως και προόδου. Και το κατά κεφαλήν εισόδημα. που το μετρούν οι οικονομολόγοι. Στην εξέλιξη της διαδικασίας απογραφής του πληθυσμού, βρίσκεται σε εφαρμογή και μια αγωνιώδης προσπάθεια των δημάρχων, της γνωστής παλιάς τεχνικής αλλοίωσης και παραποίησης της πληθυσμιακής κατάστασης των χωριών, με εικονική απογραφή και των μακράν ευρισκομένων «απόδημων», με την ψευδαίσθηση ότι τα χωριά είναι «ζωντανά» και «αναπτυσσόμενα»\ Κάποτε έφερναν και Αλβανούς! Για να παίρνουν ενισχύσεις οι Δήμοι για ανύπαρκτους πληθυσμιακούς κατοίκους!
- Όλη η Διοίκηση γνωρίζει αυτήν την «εικονική πραγματικότητα», ακόμη και ο Δήμος Ιωαννίνων παρακαλεί τους μέτοικους να απογραφούν στην πόλη και όχι στο χωριό τους. Κάπου μάλιστα προσφέρουν και ψηφιακά αναπτυξιακά προγράμματα σε κλειστά ακατοίκητα σπίτια, ενώ γνωρίζουν ότι σε πολλά δεν φθάνει πλέον το λεωφορείο, ο ταχυδρόμος λιγόστεψε τα δρομολόγια, στο κτηματολόγιο, περισσεύουν αδήλωτα εγκαταλειμμένα χωράφια και κτήματα, και τη νύχτα η κυκλοφορία είναι επικίνδυνη και ουσιαστικά απαγορευμένη και παράτολμη. Τώρα, τι είδους απογραφή είναι αυτή για τους μελετητές της δημογραφίας και την ιστορία της Ηπείρου;
- Όμως ακόμη μιλάμε για δρόμους με πολλά ίχνη και ανισόπεδες διαβάσεις, και αύξηση των κυκλοφορούντων και περιπλανώμενων αδέσποτων αγριογούρουνων, ακόμη και μέσα στις αυλές των ακατοίκητων σπιτιών.
- Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζουν να... απογράφονται εικονικά και με τηλεμέτρηση!

ο μέτοικος