Το γιουσουρούμ της «εξόδου»!

on .

- Βγήκε, αμέσως μετά τη «ηρωϊκή έξοδο» από το μνημόνιο,  ο κατάλογος του ξεπουλήματος των κτημάτων για να ελαφρυνθεί το χρέος. Και είναι το κυρίαρχο θέμα των ημερών, ποιά ακίνητα και κτήματα που ανήκουν πλέον στο υπερταμείο(!), θα εκποιηθούν ή θα ενοικιαστούν.
- Ακόμη βέβαια, δεν είναι γνωστά πόσα είναι, και ποια είναι, και ποιοι τα διαχειριζόταν ως τώρα, και ποια τύχη τα περιμένει στην περαιτέρω διαχείριση.
-  Όμως κάποιες κραυγαλέες περιπτώσεις που έφθασαν στη δημοσιότητα  δείχνουν ότι περιλαμβάνονται ακόμη και αρχαιολογικοί χώροι, πολιτιστικά κέντρα, κοινωφελή ιδρύματα και άλλα, άγνωστα ακόμη σε λεπτομέρειες, που ξεσήκωσαν τις αντιδράσεις  δήμων, φορέων, και συλλόγων.
- Δημοσιεύτηκε ότι τέτοιες κραυγαλέες περιπτώσεις είναι το Ζάππειο Μέγαρο στην Αθήνα, η Στοά Αττάλου, Νοσοκομείο, ακόμη και η Κνωσσός!
- Μια μικρή λίστα δημοσιοποιήθηκε και στα Γιάννενα, με το Διοικητηριο της Περιφέρειας, το Ίτς Καλέ, το Βυζαντινό Μουσείο, οι Φυλακές, η οικία Μίσσιου (φωτό) όπου στεγάζεται η Εφορεία Νεωτέρων μνημείων, και άλλα,  και δεν  είναι  γνωστή η συνολική λίστα.
- Τα σχόλια βέβαια και τα τουίτερ, ήταν πολλά και καυστικά, για ξεπούλημα του Πολιτισμού μας και της Ιστορίας μας, και άλλα για τη σύνταξη της λίστας  στα κρυφά και χωρίς  «δημόσια διαβούλευση», και δημόσιο διάλογο, που τόσο ευαγγελίζονται..
- Και ενώ εμφανίζονται έντονες οι αντιδράσεις, και αφελείς οι δικαιολογίες από κάποιους που υποτίθεται ότι εκφράζουν την κυβερνητική πολιτική, άτονα και ανεύθυνα μερικοί και στην πόλη μας, κάνουν μεν λόγο για λάθη αλλά η ανατροπή και ακύρωση της λίστας δεν φαίνεται ότι είναι στα επείγοντα και σε προτεραιότητα ενεργειών. Δύσκολα, διότι η λίστα είναι πλέον στα χέρια των «δανειστών»  και κάποιοι τα λιγουρεύονται. Μάλιστα στα τουίτερ, κάποιοι έφθασαν να μιλούν και για…..καφετέρια στην Ακρόπολη!  
- Κανείς όμως φορέας από τους θιγόμενους, δεν ζήτησε την πλήρη λίστα αυτής της συμφωνημένης εκποίηση δημόσιας περιουσίας, και περισσότερο, κανείς δεν ζήτησε τη λίστα με τα ονόματα των συντακτών αυτής της λίστας με όλα τα στοιχεία, της αιτιολογίας της πρότασης, αλλά και της αντιμισθίας των συντακτών, των μπόνους που καταβλήθηκαν και των υπογραφών ευθύνης που πρέπει να φέρουν αυτές οι λίστες.
- Και σαν μέτοικος, και ξεχασμένος ακόμη στην ιστορία και παράδοση της επαρχίας, και σκεπτόμενος ότι  το μεγαλύτερο ποσοστό των σχολείων της επαρχίας έχουν κλείσει οριστικά, φαντάζομαι ότι η σκέψη για ξεπούλημα των κτιρίων που ακόμη σώζωνται σε πολλά χωριά, όλα ή τα περισσότερα, μπορεί να βρίσκονται σε αυτή τη λίστα.
- Αλλά η ιστορία πολλών από αυτά είναι ένα απαύγασμα της φιλοπατρίας, γενεών, που φθάνει ακόμη και στην Τουρκοκρατία, για τον αγώνα που έκαναν εκείνες οι γενεές φιλογενών και φιλομαθών  ταπεινών κατοίκων, που ακονίστηκαν να στήσουν αυτά τα σχολεία. Και στη σκέψη του μέτοικου, έρχονται κάποιες καταγραφές αυτού του αγώνα, των απόδημων να στέλνουν από τη Πόλη τρεις (3) λίρες Τουρκίας, για το σχολείο του χωριού, και για τον δάσκαλο». Και αλλού, τους κατοίκους «να κουβαλούν την πέτρα από τα νταμάρια για να κτιστεί το σχολείο».
- Και πέραν αυτών, οι συνδρομές, οι δωρεές, οι κληρονομιές, και κάθε άλλη ενίσχυση για τα σχολεία αυτά, αποτελούν  το μεγαλείο του αγώνα για την μόρφωση των παιδιών των χωριών μας. Έτσι τα κτίρια αυτά, που ακόμη ορθώνονται και στέκουν σαν παλιοί φάροι στην ακτογραμμή της Παιδείας του λαού, και συντηρούνται ακόμη με την φροντίδα των τοπικών κοινωνιών και των αποδήμων, αποτελούν ιστορικά μνημεία και ίσως πολλά να περιλαμβάνονται στο «γιουσουρούμ της εξόδου» στη λίστα αυτή  του ξεπουλήματος.
- Πολλά από αυτά τα κτίρια των παλαιών σχολείων που καταργήθηκαν, με απόφαση της Πολιτείας, εδώ και πολλά χρόνια, έχουν διατεθεί για χρήση στις κοινότητες και χρησιμοποιούνται από  πολιτιστικούς φορείς, έχουν έτσι διασωθεί,  συντηρούντα και έχουν μετατραπεί σε εστίες πολιτισμού, τοπικά μουσεία, βιβλιοθήκες, εκθέσεις, χώροι εκδηλώσεων, και άλλες χρήσεις όπου διασώζεται η πολιτιστική παράδοση του χωριού ή της περιοχής,  και η πολιτιστική κληρονομιά του λαού μας.
- Αυτή η καταγραφή αποτελεί μια διεσπαρμένη ίσως υποδομή που μπορεί να μπήκε σε αυτή τη λίστα. Θα μπορούσε να σχολιαστεί περισσότερο, αν δημοσιοποιούνταν η λίστα, για να εκτιμηθεί σφαιρικά ποιά άλλα πολιτιστικά μνημεία, μπήκαν σε αυτό το ιδιότυπο «γιουσουρούμ της εξόδου» στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.
- Και είναι αυτονόητη η περιέργεια για κάθε εγγραφή αυτής της λίστας, και πόσο βαθιά, και επιλεκτική είναι στοχοποίηση των μνημείων, μερικά από τα οποία ίσως με την εκποίηση εξαφανίζουν και ιστορικές μνήμες, και αποκαθηλώνουν ιστορικές πινακίδες και γεγονότα. Ακόμη και για  θεμελιώσεις, δωρητές, και εγκαίνια κτιριακών μονάδων. Μια τέτοια περίπτωση είναι και μια μαρμάρινη πλάκα στο κτίριο του Μίσιου. Και προχωρώντας κάποιες τέτοιες κριτικές σκέψεις  για κάποιες άλλες περιπτώσεις ιστορικών μνημείων σημαντικών γεγονότων ποια είναι η τύχη των μνημείων και των πέριξ χώρων, π.χ. Καλπακίου, Εμίν Αγά, Μαβίλη, Φούρκας, κ.ά.
- Προχωρώντας ακόμη, και για το Αεροδρόμιο Κατσικάς, που στεγάζει και πρόσφυγες, και ιδιαίτερα ποια ή τύχη των ιδρυματικών κτιρίων της Βασιλικής Πρόνοιας.
- Η δημοσίευση της λίστας, πιθανόν μέσα στο παραλογισμό της ιδεοληψίας της «εξόδου», αποκαλύψει και μια προσπάθεια εφαρμογής της θεωρίας του «τέλους της Ιστορίας». Τον λόγο έχουν οι άρχοντες και οι υπηρετούντες  την ιστορία και τον πολιτισμό.
- Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζονται…

 

ο μέτοικος