Τo άγχος των εξετάσεων…

on .

Όταν φτάνει η περίοδος των εξετάσεων αρχίζουν να αγχώνονται όλα τα παιδιά, είτε είναι καλοί μαθητές είτε όχι. Έχουν πολύ διάβασμα, σκέφτονται αν θα καταφέρουν να πετύχουν και όλο αυτό τα πανικοβάλει.
Το άγχος πριν τις εξετάσεις είναι φυσιολογικό! Οι περισσότεροι μαθητές έχουν άγχος, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο και ο κάθε ένας το εκδηλώνει διαφορετικά.
Το άγχος πριν τις εξετάσεις πηγάζει από το φόβο που έχουμε μήπως αποτύχουμε και για να το αντιμετωπίσουμε είναι πολύ σημαντικό να το συνειδητοποιήσουμε. Αν μάθουμε να αναγνωρίζουμε
το άγχος και τα συμπτώματά του θα μπορέσουμε να το ξεπεράσουμε.
Οι αιτίες εμφάνισης του άγχους κατά την εξεταστική περίοδο είναι οι εξής:
1. Φόβος απογοήτευσης των σημαντικών άλλων. Οι φοιτητές, όπως και οι μαθητές, υιοθετούν την αντίληψη πως οι εξετάσεις αποτελούν μια διαδικασία μέσω της οποίας μπορούν να αναδείξουν την αξία τους στον περίγυρό τους. Αυτό τους οδηγεί να γίνονται προφήτες του εαυτού τους όσον αφορά την απόδοση τους και σε έναν κατακλυσμό αγχωτικών συμπτωμάτων.
2. Μη ρεαλιστικοί στόχοι. Ο κλασικός φοιτητής κάθεται την τελευταία εβδομάδα πριν την έναρξη των εξετάσεων και προσδοκεί να καλύψει όλη την ύλη του εξαμήνου μέσα στο χρονικό διάστημα λίγων ημερών.
3. Ο φόβος της αποτυχίας. Δεν είναι λίγα τα άτομα που καταβάλλονται από αρνητικές σκέψεις όσον αφορά την απόδοσή τους, χωρίς να υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος για να συμβεί αυτό. Τα φαινόμενα αυτά οφείλονται συνήθως στην χαμηλή αυτοεκτίμηση και τον αρνητικό τρόπο σκεψης που διέπει τα υποκείμενα αυτά.
Η συμπτωματολογία διακρίνεται σε τρία επίπεδα: το σωματικό, το συναισθηματικό και το συμπεριφορικό.
Στα σωματικά ανήκει ο πονοκέφαλος, η αύξηση της αρτηριακής πίεσης, η ταχυκαρδία, η έντονη εφίδρωση, η αϋπνία, οι ορμονικές δυσλειτουργίες, συχνοουρία, πόνος στην κοιλιακή περιοχή, δύσπνοια και οι κρίσεις πανικού.
Στα αγχώδη συναισθηματικά συμπτώματα ανήκει ο θυμός, το αίσθημα της αποτυχίας - απογοήτευσης, η αδυναμία συγκέντρωσης και κατακράτησης πληροφοριών, η εμφάνιση αρνητικών σκέψεων και η καταθλιπτική διάθεση.
Στα συμπτώματα συμπεριφοράς ανήκει ο εκνευρισμός, η ευεριθιστότητα, η επιθετικότητα, η κατάχρηση τροφής, καπνίσματος και αλκοόλ. Αν συμβαίνει κάποιο από αυτά δεν δίνουμε φάρμακα, αλλά απευθυνόμαστε σε ειδικό παιδίατρο ή ψυχολόγο.
Υπάρχουν μια σειρά από βήματα για να νιώσουν οι εξεταζόμενοι καλύτερα και να διαχειριστούν το άγχος τους:
1. Ο εγκέφαλός τους θα λειτουργήσει σωστά και αποδοτικά, αν η γλυκόζη δηλαδή το ζάχαρο στο αίμα διατηρείται σε σταθερά επίπεδα.
2. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να τρώει πέντε γεύματα ημερησίως. Δηλαδή τρία βασικά (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και δύο σνακ (δεκατιανό, απογευματινό). Το κάθε γεύμα θα πρέπει να απέχει από το άλλο τουλάχιστον τρεις ώρες.
3. Να τρώει το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πρίγκιπας και το βράδυ σαν ζητιάνος. Δηλαδή το βράδυ ελαφρύ φαγητό και τουλάχιστον δύο ώρες πριν τον βραδινό ύπνο για να μην έχει διαταραχές κατά την διάρκεια του ύπνου.
4. Λίγη μαύρη σοκολάτα. Μία ή δύο φορές την ημέρα ενισχύει την μνήμη και επειδή περιέχει ουσίες που διεγείρουν την ευφορία συμβάλλει στην μείωση του άγχους.
5. Τα φρούτα να συνοδεύονται πάντοτε με λίγους ξηρούς καρπούς.
6. Να πίνει δύο λίτρα νερό την ημέρα. Βοηθάει στην παραγωγή ενέργειας.
7. Όχι στους καφέδες και το τσάι. Η καφεΐνη που περιέχουν προκαλεί πολύ διούρηση και έτσι το παιδί αφυδατώνεται. Επιπλέον η καφεΐνη δημιουργεί αϋπνίες, διέγερση και εκνευρισμό.
8. Να κοιμάται έξι έως επτά ώρες το 24ωρο.
9. Να περπατάει μία ώρα την ημέρα.
10. Κάθε μία ώρα διαβάσματος να ξεκουράζεται 10 λεπτά.
Η ζωή συνεχίζεται και μετά τις εξετάσεις. Μια αποτυχία, μικρή ή μεγάλη, δεν είναι το τέλος του κόσμου, ακόμα κι αν φαίνεται έτσι. Θα υπάρξουν πολλές ευκαιρίες για να δοκιμαστείτε και να πετύχετε στους μελλοντικούς σας στόχους.
Ο κύριος σκοπός της εκπαίδευσης είναι να βοηθήσει τους νέους ανθρώπους να μαθαίνουν να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις συνεχώς μεταβαλλόμενες κοινωνικο-πολιτικές και οικονομικές συνθήκες.
(στο «medlabnews.gr»)

* Η Βικτωρία Πολύζου είναι σύμβουλος ψυχικής υγείας και σύμβουλος σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού.