Η Απαίδευτη Παιδεία...

on .

- Του ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΟΔΟΥΛΟΥ, ιατρού

Ζούμε σ’ εποχή μεγάλης κρίσης. Κρίσης οικονομικής, κρίσης ηγεσίας, κρίσης ηθικών αξιών και χαρακτήρων. Αντί να ανασκουμπωθούμε και να φροντίσουμε όλοι μαζί να συμμαζέψουμε ό,τι μπορούμε, δυστυχώς καθημερινά μας προκύπτει και κάτι νέο. Γιατί χρόνια και χρόνια τώρα ολόκληρες γενιές μας κυνηγά μια κατάρα: Ότι φτιάχνουν οι μεν να το καταστρέφουν οι δε. Μοναδική φορά όταν έγινε η ανάπλαση της «Πλάκας» στην Αθήνα. Το έργο άρχισε επί υπουργίας Κουρουμπλή και το συνέχισε χωρίς να το αλλάξει ο Μάνος. Δεν θυμάμαι κάτι παρόμοιο.
Κι ας έλθουμε στην Παιδεία. Καλό θα ήταν να βρεθεί ένας τρόπος ώστε το θέμα της Παιδείας να μένει έξω από την πολιτική αντιδικία. Όπως και της Υγείας, της Δικαιοσύνης κλπ.
Οι μαθητές και οι γονείς έχουν χάσει το «μπούσουλα» γιατί κάθε φορά που αλλάζει υπουργός στο Παιδείας καταργεί τα προηγούμενα και νομοθετεί νέα μέτρα. Αντί να ασχοληθούν ώστε τα παιδιά μας να έχουν καλή παιδεία, αναλίσκονται σε ερασιτεχνισμούς αδιαφορώντας για τη σωστή εκπαίδευση και μάθηση μέχρι να έρθει ο επόμενος να τα αλλάξει.
Αποτέλεσμα, να βγάζουν τα σχολειά μας δημόσια και ιδιωτικά τέτοια δείγματα τούβλων και κουμπουρών που σου φεύγει το μυαλό. Αυτοί εκεί στο Υπουργείο που ασχολούνται με την εκμάθηση και τη μόρφωση της νεολαίας μας ζήτησαν να δούν τι γράμματα μαθαίνουν οι νεοέλληνες; Παίρνουν ένα τετράδιο έκθεσης να δούν τα μαργαριτάρια και να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα;
Αλλά εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι να μην κάνουν προσευχή τα παιδιά στα σχολεία να μην λένε τον Εθνικό μας Ύμνο και άκουσον – άκουσον ο σημαιοφόρος να γίνεται με κλήρωση! Δηλαδή η υγιής άμιλλα των μαθητών πάει στις καλλένδες. Οι παραστάτες, «μπόι δύο πήχες» και όχι οι άριστοι.
Άρα θέλουμε αγράμματους να τους σερβίρουμε αυτά που θέλουν οι ξένοι. Δηλαδή να ξεπουλήσουμε την Πατρίδα μας σ’ αυτούς και να μου το θυμάστε ότι θα’ρθει μια μέρα που τα παιδιά μας θα γίνουν υπηρέτες και σερβιτόροι των ξένων. Ήδη ξεπουλιέται η Πατρίδα μας μπιρ – παρά.
Οι μέχρι τώρα άριστοι μαθητές της Πατρίδας μας που θα την κρατούσαν ζωντανή, ξενιτεύονται και όπου βρίσκονται μεγαλουργούν. Γιατί; Διότι εδώ δεν τους δίνονται οι ευκαιρίες που τους δίνουν οι ξένοι. Αυτοί τους «εκμεταλλεύονται» σωστά και δίκαια και δεν τους βάζουν προσκόματα στην εξέλιξή τους. Εδώ μόνο όποιος έχει «μπάρμπα στην κορόνα» προχωράει και ας είναι αγράμματος.
Κι ο ρόλος του δασκάλου, του καθηγητή; Φτάνουμε στο σημείο να λέμε βρε λες να ήταν καλύτερα τότε που όταν ήμασταν αδιάβαστοι οι δάσκαλοι μας τιμωρούσαν με τη βέργα; Ο θυμόσοφος λαός μας λέει ότι το «σκυλί και το παιδί, αν δεν το “κτυπήσεις” δεν μαθαίνει».
Θυμάμαι εγώ από τα μαθητικά μου χρόνια τον δάσκαλό μου στο χωριό τον αείμνηστο Βρέλλη Γεώργιο με «σήκωσε» στον πίνακα για το μάθημα της Γεωγραφίας και εγώ ήμουν τελείως αγεωγράφητος. Σαν τώρα θυμάμαι –καλή του ώρα εκεί που είναι- με την βέργα με τιμώρησε. Όμως πήγα στο σπίτι και διάβασα. Θα μου πείτε με ξύλο θα μάθουν γράμματα τα παιδιά; Όχι αλλά να έχουν και το φόβο και από τους δασκάλους και από τους γονείς. Ο φόβος φυλάει τα έρμα όπως λέγαν οι παλιοί.
Δηλαδή θα θέλαμε τα παιδιά μας να γράφουν «μαργαριτάρια» που δυστυχώς δεν είναι για γέλια. Ψάρεψα μερικά τέτοια όχι να σας κάνω να γελάσετε αλλά να προβληματιστείτε. Έγραφε λοιπόν ένας μαθητής «Η Ηλιάς διαιρείται εις δύο μέρη την Ηλιάδα και την Οδύσσεια. Και η μεν Ηλιάς πραγματεύεται διά τον ήλιον η δε Οδύσσεια διά την Δύσιν του Ηλίου».
Άλλος ερωτώμενος τι ξέρει για τους επτά σοφούς απαντά: «Για τους επτά σοφούς γνωρίζομε ότι ήταν σοφοί και πολλοί γραμματισμένοι. Γνωρίζομε μόνο εφτά. Ο Θαλής ο Μιλήσιος από τη Σάμο, ο Περίανδρος από την Κόρινθο», με άλλα λόγια οι τέσσερις Ευαγγελιστές ήσαν τρεις οι εξής δύο ο Μάρκος.
Θέλετε και την αρχή του Αρχιμήδους στο διαγώνισμα της φυσικής, ιδού: «Παν… μέτρον άριστον βυθιζόμενον εντός υγρού δεν χάνει από την αρχική του αξία». Αν δεν το ξέρετε μάθετε ότι: «τώρα τελευταία η ναυτιλία των διαφόρων ορυκτών τα οποία βρίσκονται εις τον πυθμένα της θαλάσσης είναι πολύ αναπτυγμένοι».
Αλλά το κομπολόι αυτό είναι ατελείωτο. Ας χαίρονται λοιπόν οι εκάστοτε Υπουργοί Παιδείας για τα χάλια μας. Έστω τώρα την ύστατη στιγμή να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και να λειτουργήσει το Ελληνικό φιλότιμο.
(ΜΕΤΣΟΒΟ)