Iδιωτική Εκπαίδευση (Η ώρα της αξιολόγησης;)

on .

• Από το σάλπισμα του Σουμάν για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα μέχρι σήμερα, η χώρα μας δεν κατάφερε να μελετήσει σε βάθος τα ισχύοντα στο χώρο της εκπαίδευσης (Δημόσιας και Ιδιωτικής) στην Ευρώπη και σιτς ΗΠΑ. Η μελέτη αυτή είναι απαραίτητη, προκειμένου να θεμελιωθεί και να οικοδομηθεί και στην Ελλάδα ένα εκπαιδευτικό σύστημα, με υψηλή αποτελεσματικότητα σε όλες τις βαθμίδες.
Τα Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια (συμπεριλαμβανομένων και των Ελληνικών βέβαια) και τα Ευρωπαϊκά Κέντρα καινοτομίας, πρέπει να συνεργασθούν για να υφανθεί ένας νέος ιστός συνεργασίας, αλληλοσεβασμού και αλληλεγγύης μεταξύ των κρατικών φορέων και των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους, αρχίζοντας από μια συγκριτική μελέτη για την εκπαιδευτική φιλοσοφία και την ακαδημαϊκή στοχοθεσία.
Βέβαια, προϋπόθεση για να οικοδομηθεί και να ευοδωθεί η προοπτική των εθνικών και ευρωπαϊκών ονείρων μας, είναι η στάθμη των εκπαιδευτικών μας, ως ανθρώπων, παιδαγωγών και πολιτών. Και οι Πανεπιστημιακές μας Σχολές που τροφοδοτούν τη χώρα μας με εκπαιδευτικούς, γνωρίζουν καλά – κι αυτό επιχειρούν καθημερινά – ότι η ποιότητα των εκπαιδευτικών μας είναι συνάρτηση της ποιοτικής στάθμης των φοιτητών, ως ανθρώπων, πολιτών και παιδαγωγών. Είναι συνάρτηση της κοινωνικής ευαισθησίας που τους διακρίνει, των διδακτικών δεξιοτήτων τους και της αποδοχής μιας αξιολόγησης των προσφερομένων υπηρεσιών τους, βελτιωτικής βέβαια και όχι απορριπτικής.
Τα δεδομένα τα οποία θα συγκεντρώνονται από την διορθωτική αυτή αξιολόγηση, θα αποτελούν το υλικό για το πρόγραμμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, η οποία θα πρέπει να είναι συνεχής.
Για να υλοποιηθεί όμως ένα τέτοιο πρόγραμμα – βελτιωτικής αξιολόγησης – απαιτείται συλλογική προσπάθεια και συναρμογή μεταξύ των εκπαιδευτικών κάθε σχολικής μονάδας και κυρίως χρειάζεται κάθε σχολική μονάδα, αφού τηρεί τα όσα περιλαμβάνει το αναλυτικό πρόγραμμα, να έχει το χρόνο και τα μέσα να πραγματοποιεί εκπαιδευτικές καινοτομίες. Κι αυτό να ισχύει για όλα τα Δημόσια και Ιδιωτικά Σχολεία.
Με άλλα λόγια, το κάθε Σχολείο χρειάζεται ακαδημαϊκή ελευθερία και οικονομική ανεξαρτησία. Με την ακαδημαϊκή ελευθερία τα οράματα και οι στοχασμοί των εκπαιδευτικών της κάθε σχολικής μονάδας θα αποτελούν διαχρονικά το πνευματικό υλικό, το οποίο προσφερόμενο στην κοινή των ιδεών τράπεζα, θα γίνει το εκκολαπτήριο της παιδαγωγικής καινοτομίας.
Αυτό άλλωστε υπαγορεύουν και οι ακατάλυτοι νόμοι της ηθικής μας και πολιτιστικής μας ταυτότητας. Δεν παραγνωρίζω βέβαια το γεγονός, ότι η παιδαγωγική φιλοσοφία και πράξη συνυφαίνονται κατά κανόνα με την ακαδημαϊκή υποδομή του καθενός μας, τις προσωπικές του εμπειρίες και τις πολιτικές του πεποιθήσεις.
Ακριβώς για το λόγο αυτό θεωρώ αναγκαίες τις ζυμώσεις – συζητήσεις προκειμένου να καταλήξουμε σε κάτι που θα είναι απ’ όλους αποδεκτό και θα υλοποιηθεί απ’ όλους. Και όλες αυτές οι αναζητήσεις, συζητήσεις και ζυμώσεις πρέπει να γίνονται υπό την επιστημονική καθοδήγηση και εποπτεία των Παιδαγωγικών Σχολών.
Τολμώ δε, επειδή με προβληματίζουν ιδιαίτερα και με ανησυχούν, τα όσα συζητούνται και γράφονται για την Ιδιωτική και Δημόσια εκπαίδευση, αυτές τις ημέρες, να προτείνω ότι πρέπει να ξεκαθαρίσει το μεγάλο, αόριστο και νεφελώδες ερώτημα. Η Δημόσια ή η Ιδιωτική εκπαίδευση έχει την υψηλότερη ακαδημαϊκή αποτελεσματικότητα; Η Δημόσια ή η Ιδιωτική εκπαίδευση διακονεί την καινοτομία;
Αλήθεια, ποιο Σχολείο εισήγαγε στην ελληνική εκπαίδευση το θεσμό των βιβλιοδρομίων, τα προγράμματα Βιωματικής Μάθησης, τους Μαθητικούς Αγώνες Αρχαίου Θεάτρου, τις Λογοτεχνικές Περιπλανήσεις – με υπότιτλο: Μια πόλη ένας συγγραφέας (π.χ. Γιάννενα: Το τέλος της μικρής μας πόλης του Δημ. Χατζή); Και βέβαια όχι μόνο αυτά και μία σειρά άλλων προγραμμάτων για διαγωνισμούς Δοκιμίων, Θετικών Επιστημών, Πληροφορικής, Ρομποτικής, Τεχνών, Αθλητισμού, Λογοαθλημάτων, Φιλανθρωπικών Δράσεων, Προγραμμάτων Καλοκαιρινών Περιηγητών, Οικοδεσμού, ΠΡΑΕΡΕΜ (Πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας), ΟΙΚΟ-ΟΙΚΟ-ΟΔ-Α (οικολογική-οικονομική οδήγηση αυτοκινήτου).
Κι ακόμη, ορμώμενος από τα μέχρι σήμερα δημοσιευμένα αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016, θα αναφέρω τρεις δείκτες συγκρίνοντας την Ακαδημαϊκή Αποτελεσματικότητα των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, Βάρη Αττικής με τους αντίστοιχους Πανελλήνιους Δείκτες.
Στα Εκπ. Γείτονα το ποσοστό των μαθητών που επέτυχε από 16.000 μόρια – 20.000 μόρια είναι 48%. Ο αντίστοιχος Πανελλήνιος Δείκτης είναι 17,4%. Από 17.000 μόρια – 20.000 μόρια είναι το 37,3%, έναντι του Πανελληνίου Δείκτη που είναι 11%. Και από 18.000 μόρια -20.000 μόρια είναι 20%, έναντι του Πανελληνίου Δείκτη που είναι 5,1%.
Αναφορικά δε με τις επιτυχίες των Εκπ. Γείτονα στο IBDP το 100% των μαθητών μας επήρε το δίπλωμά του. (Αντίστοιχος δείκτης Πανελλήνιος και παγκόσμιος δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη. Όμως αξίζει εδώ να αναφερθεί ο μέσος όρος βαθμού του διπλώματος του IBDP για τα Εκπ. Γείτονα πέρυσι ήταν 33 στα 45, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος ήταν 29 στα 45. Στοιχεία για 2016 δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί).
Στις πιστοποιήσεις των ξένων γλωσσών, Αγγλικά για όλους τους μαθητές μας και επιλογή δεύτερης ξένης γλώσσας μεταξύ Γαλλικής και Γερμανικής οι πιστοποιήσεις ολοκληρώνονται το αργότερο μέχρι την Α’ Λυκείου.
T T T
Και μετά την αναφορά στην αποτελεσματικότητα των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, εκεί βέβαια που υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, έρχομαι στο προκείμενο.
Η Δημόσια ή η Ιδιωτική Εκπαίδευση έχει υψηλότερη Ακαδημαϊκή Αποτελεσματικότητα; Η Πολιτεία και συγκεκριμένα το Υπουργείο Παιδείας, μπορεί με την επιστημονική αρωγή των Πανεπιστημίων μας να διερευνήσει τα παρακάτω σημεία:
• Ποιος είναι ο δείκτης επιτυχίας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις των Δημοσίων Σχολείων (προσοχή: Να παρουσιάζεται ο μέσος όρος επιτυχίας όλων των Δημοσίων Σχολείων και του κάθε Σχολείου χωριστά).
• Ποιος είναι ο δείκτης επιτυχίας των Ιδ. Σχολείων; (Και ο μέσος όρος επιτυχίας όλων των Ιδ. Σχ. και του κάθε Ιδ. Σχολ. χωριστά).
• Ποιο ποσοστό από τα παιδιά των Ιδ. Σχ. που επιτυγχάνουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια αποφοιτούν στον προβλεπόμενο από το πρόγραμμα σπουδών χρόνο και ποιο από τα Δημόσια Σχολεία.
• Η ίδια μελέτη μπορεί και πρέπει να γίνει και για τους μαθητές (Δημοσίων και Ιδιωτικών Σχολείων) που εγγράφονται σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Είναι γνωστό ότι τα ξένα Πανεπιστήμια έχουν αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα κάθε Ελληνικού Σχολείου, Δημοσίου και Ιδιωτικού.
Ποιος είναι λοιπόν ο πίνακας κατάταξης;
• Υπάρχει παρατηρητήριο σε κάθε Ιδιωτικό και Δημόσιο Σχολείο για την εξέλιξη των μαθητών τους 10-15 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους.
• Πόσοι εκπαιδευτικοί προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στις εβδομήντα χιλιάδες (70.000) μαθητών της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης και πόσοι για αντίστοιχο αριθμό της Δημόσιας Εκπαίδευσης;
• Πόσοι εργαζόμενοι, πέραν των εκπαιδευτικών, ασχολούνται στην Ιδ. Εκπαίδευση και πόσοι για αντίστοιχο αριθμό στη Δημόσια Εκπαίδευση;
• Πόσο κοστίζει η συντήρηση κτιρίων για 70.000 μαθητές της Ιδ. Εκπαίδευσης και πόσο για αντίστοιχο αριθμό της Δημόσιας;
• Πόσο κοστίζει η μεταφορά ενός μαθητή στο Ιδ. Σχολείο και πόσο στο Δημόσιο;
• Ποιο είναι το συνολικό κόστος ενός εκπαιδευτικού στην Ιδ. Εκπαίδευση και ποιο στη Δημόσια; (Η σύγκριση πρέπει να γίνει με βάση την ίδια ειδικότητα, βαθμίδα, χρόνια υπηρεσίας και οικογενειακή κατάσταση).
• Ποια είναι τα αντίστοιχα κόστη σε κάθε μία από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
• Και πώς η κάθε ευρωπαϊκή χώρα διαχειρίζεται και αντιμετωπίζει την Ιδιωτική Εκπαίδευση; Θα μπορούσε κανείς να προσθέσει κι άλλες παραμέτρους προκειμένου να πραγματοποιηθεί μία έρευνα σε βάθος.
Ακόμη θα μπορούσαμε να δούμε τι γίνεται σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες με τις περίφημες επιταγές, προκειμένου να την καταθέσει κανείς στο Σχολείο της επιλογής του (Δημόσιο ή Ιδιωτικό).
Ο Υπουργός Παιδείας κύριος Φίλης, μαζί με τους επιστημονικούς Συμβούλους του, μπορεί να προχωρήσει σε μία έρευνα σε βάθος, για να μπορέσει να στηρίξει αυτό που πραγματικά θα έχει την υψηλότερη ακαδημαϊκή αποτελεσματικότητα και το χαμηλότερο κόστος.
Είμαι πεπεισμένος ότι τόσο η Πανεπιστημιακή μας Κοινότητα, όσο και η ΟΛΜΕ – ΔΟΕ – ΟΙΕΛΕ και ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ιδ. Σχολείων, θα καταθέσουν τις απόψεις τους σε μία κοινή τράπεζα και θα τροφοδοτήσουν την έρευνα με τα απαραίτητα στοιχεία.
•••
* Ο κ. Ελευθέριος Γείτονας είναι Ιδρυτής και Διευθυντής των ομώνυμων Εκπαιδευτηρίων στη Βάρη Αττικής.