Τα ΚΕΠ, ο πιο επιτυχημένος θεσμός της Ελληνικής Πολιτείας...

on .

-  Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΚΟΛΕΜΠΑ, Οικονομολόγου

 Τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, ιδρύθηκαν το 2002 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με εμπνευστή και πρωτοστάτη τον τότε υπουργό Σταύρο Μπένο και πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη.
Η πολύ καλή αυτή κρατική εξουσία, από τις πολύ λίγες τα τελευταία χρόνια, προσφέρει καθημερινά πολύτιμες υπηρεσίες προς τους συμπολίτες μας.
Μας απαλλάσσει από τις γνωστές παλιές μεγάλες ουρές, την  ταλαιπωρία, την αναμονή, την αγανάκτηση και τον εκνευρισμό όλων μας.
Σε όλη την Ελλάδα λειτουργούν 1000 ΚΕΠ, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται στα αστικά κέντρα, αλλά και στις έδρες των μικρών περιφερειακών Δήμων.
Είναι επανδρωμένα, στελεχωμένα από πολύ καλό, ίσως αρίστου επιπέδου προσωπικό, που διακρίνεται για την καλή εκπαίδευση και γνώση που έχουν αποκτήσει, την ευγένεια και  τη γρήγορη εξυπηρέτηση. Οι υπηρεσίες που εξυπηρετούνται μέσω ΚΕΠ, αφορούν το Δημόσιο, την Εφορία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Αστυνομία.  
Το αντικείμενό τους είναι η έκδοση Πιστοποιητικών, Βεβαιώσεων, που εκδίδουν οι Δήμοι, η Εφορία, η Αστυνομία κλπ Δημόσιες υπηρεσίες. Η διοικητική διάρθρωση είναι απλή. Έχουν ένα διευθυντή και τους υπαλλήλους.
Οι υπάλληλοι λειτουργούν αυτόνομα και υπογράφουν τα έγγραφα χωρίς να απαιτείται  πρώτη και δεύτερη υπογραφή (που υπάρχει ακόμη σε πολλές υπηρεσίες του Δημοσίου), με αποτέλεσμα την άμεση και γρήγορη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ο Διευθυντής, φροντίζει για την οργάνωση και την εύρυθμη λειτουργία και επεμβαίνει,  μόνο για πολύ δύσκολα θέματα που υπερβαίνουν τις αρμοδιότητες των υπαλλήλων. Πολύ μεγάλη βοήθεια στην ταχεία εξυπηρέτηση έχει συμβάλλει η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, το διαδίκτυο (internet). Μεγάλη  υπηρεσία πιστεύω προσφέρουν τα  ΚΕΠ στους υπερήλικες, στα ΑΜΕΑ,  στους ανθρώπους που δεν έχουν πολλές γνώσεις, οι υπάλληλοι με την ευγένειά τους και την υπομονή τους εξηγούν και τους εξυπηρετούν.
Τα ΚΕΠ επίσης, έλυσαν το πρόβλημα επικοινωνίας των πολλών και απομεμακρυσμένων νησιών της χώρας μας, κυρίως το χειμώνα, που είναι πολύ δύσκολη η μετακίνηση στο διοικητικό κέντρο.
Δεν χρειάζεται για παράδειγμα να μεταβούν, οι κάτοικοι των Κυκλάδων  και άλλων νησιών που υπάγονται στον Πειραιά ή άλλοι κάτοικοι ημιορεινών ή ορεινών περιοχών στην πρωτεύουσα του Νομού ή στη μεγάλη πόλη, διότι υπάρχουν ΚΕΠ σε όλους τους περιφερειακούς Δήμους. Αυτό για μένα αποτελεί ύψιστο κοινωνικό έργο και καθιστά τα ΚΕΠ τον πιο επιτυχή και αποτελεσματικό θεσμό της πολιτείας.
Σε συνέχεια του εκσυγχρονισμού των ΚΕΠ, «ανοίγει» αρχές Σεπτεμβρίου το πρώτο ηλεκτρονικό ΚΕΠ για την on line έκδοση των πιστοποιητικών και άλλων απαραίτητων εγγράφων για τις συναλλαγές των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Στα τέλη του ίδιου μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί και η Κάρτα του Πολίτη, η οποία παρέχεται προαιρετικά.
Σε πρώτη φάση, οι πολίτες θα μπορούν διαδικτυακά μέσω ΚΕΠ να εκτυπώσουν στον υπολογιστή τους τα απαραίτητα έγγραφα με τον ίδιο κωδικό που διαθέτουν στο TAXIS (εφορία). Σε δεύτερη φάση, οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά το αίτημα χορήγησης δικαιολογητικών, τα οποία θα λαμβάνουν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τους.  Στο τελικό στάδιο και με την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής διασύνδεσης των μητρώων, δεν θα απαιτείται η φυσική παρουσία του πολίτη, αφού η κατάθεση των εγγράφων θα γίνεται ηλεκτρονικά. Πρόκειται ουσιαστικά για τη διαδικασία σύνδεσης των φακέλων του πολίτη σε όλες τις υπηρεσίες. Όπως έχει τονισθεί από κυβερνητικές πηγές η Αστυνομία έχει συνδεθεί με το Δημοτολόγιο, το Δημοτολόγιο έχει συνδεθεί με τον ΑΜΚΑ, το ΑΜΚΑ με το TAXIS. Η κάρτα του πολίτη θα είναι απλή, αφού στη πραγματικότητα πρόκειται για έναν αριθμό-κωδικό που θα είναι ιδιοκτησία του πολίτη. Δεν έχει διευκρινιστεί ποιος θα εκδίδει τη Κάρτα, αλλά το πιθανότερο είναι να διατίθεται μέσω ΚΕΠ.

***
Θα ήταν μεγάλη παράλειψή μου, αν δεν αναφερόμουν στο ΚΕΠ Ιωαννίνων, Ναπ. Ζέρβα 57, στο οποίο έχω εξυπηρετηθεί πολλές φορές εγώ και πολλοί φίλοι μου.
Διαθέτει έναν εξαίρετο Διευθυντή και έξι υπαλλήλους, άριστα ενημερωμένους, πολύ καλοί γνώστες του αντικειμένου των και που διακρίνονται  για την ευγένειά τους και την άοκνη προσπάθειά τους να βοηθήσουν τους υπερήλικες, τους ΑΜΕΑ και γενικά τους ανήμπορους να καταλάβουν τον ακόμη και σήμερα υπάρχοντα λαβύρινθο της Ελληνικής γραφειοκρατίας, που δυστυχώς καλά κρατεί.
Για παράδειγμα, ακόμη και στη παλιά Σοβιετική Ένωση (ΕΣΣΔ) εμφάνιζες και εμφανίζεις και σήμερα ένα δίφυλλο, σαν διαβατήριο, το δείχνεις στις υπηρεσίες και δεν χρειάζεσαι ανά πάσα στιγμή να προσκομίζεις πιστοποιητικά και βεβαιώσεις.
Για τις προηγμένες χώρες της Ευρώπης έχει λυθεί προ πολλού. Στη Σουηδία σε πέντε λεπτά της ώρας θα σου απαντήσουν για παράδειγμα, πότε θα πάρεις τη σύνταξή σου, πόσα χρήματα θα πάρεις και θα χρεωθούν αυτοί  και το τηλεφώνημά σου. Με τους δικούς μου, πρόχειρους υπολογισμούς το παραπάνω ΚΕΠ, Ναπ. Ζέρβα 57, εξυπηρετεί περίπου 400 συμπολίτες  ημερησίως ή 25 μέρες Χ 400 = 10.000 το μήνα Χ 12 μήνες = 120.000 το χρόνο, μόνο αυτό το ΚΕΠ.
Αν προσθέσουμε και τα άλλα ΚΕΠ, βλέπουμε ότι είναι τεράστιο το έργο που επιτελούν.
Ως συμπέρασμα θα έλεγα, αξίζει να επαινέσουμε και συγχαίρουμε και να ευχαριστήσουμε, πάλι τον πρώην υπουργό Σταύρο Μπένο που ξεκίνησε και δημιούργησε τα ΚΕΠ, με τα οποία εξυπηρετούνται με τον καλύτερο τρόπο οι συμπολίτες μας και δίκαια επιβεβαιώνεται ότι τα ΚΕΠ είναι ο πιο πετυχημένος θεσμός της Ελληνικής πολιτείας.