Ανάγκη λήψης μέτρων για υγρά βιομηχανικά απόβλητα!

on .

ΑΠΟΨΕΙΣ

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΚΡΗ*

*  Τα πλυντήρια αυτοκινήτων - λιπαντήρια, τα πρατήρια υγρών καυσίμων και οι αποθήκες υγρών καυσίμων  παράγουν συστηματικά υγρά απόβλητα. Τα συνεργεία – φανοποιεία – βαφεία  αμαξωμάτων,  τα κέντρα συλλογής και επεξεργασίας οχημάτων τέλους κύκλου ζωής και πολλές άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες παράγουν επίσης τοξικά υγρά απόβλητα.
Στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, με την κίνηση των οχημάτων, την τριβή των ελαστικών στο οδόστρωμα, τα καυσαέρια, την διαρροή μηχανικών ελαίων, λιπαντικών και των υγρών μηχανής δημιουργούνται  απόβλητα με βαριά μέταλλα και υδρογονάνθρακες  που συσσωρεύονται  στα δάπεδα των  χώρων στάθμευσης.
Όλοι αυτοί οι επαγγελματικοί χώροι είναι επιβαρυμένοι από μεγάλες συγκεντρώσεις τοξικών αποβλήτων όπως έλαια μηχανών, λιπαντικών, ορυκτέλαια, κατάλοιπα πετρελαιοειδών και γενικά αποβλήτων υδρογονανθράκων. Αυτοί οι  ρύποι με τις πλύσεις και την βροχή αναγκαστικά, εάν δεν ληφθούν σωστά μέτρα διαχωρισμού,  καταλήγουν μοιραία  στο περιβάλλον (σε φυσικούς αποδέκτες, στα γύρω ρέματα, ποτάμια, λίμνες, το αποχετευτικό δίκτυο έως και την θάλασσα).
Στους ρύπους αυτούς πρέπει να λαμβάνονται μέτρα συγκράτησης και διαχωρισμού των υδάτων από τα τοξικά ώστε να μη καταλήγουν ελεύθερα στο περιβάλλον. Ο διαχωριστής είναι μια συσκευή που επεξεργάζεται τα νερά που είναι επιβαρυμένα με υδρογονάνθρακες πριν εισέλθουν στο σύστημα αποχέτευσης ή στο περιβάλλον. Σκοπός του διαχωριστή είναι  η συγκράτηση αυτών των αποβλήτων. Οι συγκεκριμένοι τοξικοί ρύποι όταν εισρέουν στο αποχετευτικό δίκτυο κάνουν ζημιά στον βιολογικό καθαρισμό.
Ένας διαχωριστής υδρογονανθράκων απαρτίζεται από δύο θαλάμους: α. Το θάλαμο ή παγίδα λάσπης που χρησιμεύει για την καθίζηση των φερτών σωματιδίων. β. Το θάλαμο διαχωρισμού πτητικών και ελαίων όπου διαχωρίζει τα ελαφρύτερα από το νερό συστατικά των μη σαπωνοποιημένων υδρογονανθράκων. (Συνήθως τα απόνερα διέρχονται στο θάλαμο διαχωρισμού ελαίων μέσα από ένα φίλτρο συσσωμάτωσης).
Με βάση την κοινή υπουργική απόφαση, για τα Ευρωπαϊκά πρότυπα των προϊόντων του τομέα των δομικών κατασκευών, με την σήμανση  CE  όπως αυτή τέθηκε σε ισχύ με τον (ΦΕΚ  Β 1914/15/6/2012) και ειδικότερα  για το στοιχείο αναφοράς με τίτλο προτύπου ΕΝ - ΕΛΟΤ 858-1: Συστήματα διαχωρισμού ελαφρών υγρών (π.χ λιπαντικά και καύσιμα), πρέπει  να ξεκαθαριστούν τα εξής:
Το πρότυπο ΕΝ- ΕΛΟΤ 858-1 αναφέρεται σε συστήματα διαχωρισμού υδρογονανθράκων που εγκαθίστανται σε βιομηχανικές δραστηριότητες οι οποίες παράγουν υγρά και λασπώδη τοξικά απόβλητα, όπως σε όλες τις  επιχειρήσεις  πλύσεων οχημάτων, πρατήρια υγρών καυσίμων, συνεργεία αυτοκινήτων και γενικά συντήρησης και πλύσης μηχανών, Κ.Τ.Ε.Ο, επιχειρήσεις ανακύκλωσης μετάλλων, εργοτάξια, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, ανοικτά και κλειστά παρκινγκ, αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, μηχανουργεία, μηχανοστάσια, χώροι αεροδρομίων και ειδικότερα στους χώρους τροφοδοσίας καυσίμων των αεροσκαφών και συντήρησης αυτών, χώροι αποθήκευσης υγρών καυσίμων και πολλών άλλων δραστηριοτήτων που δημιουργούν υγρά απόβλητα από έλαια μηχανών, λιπαντικών, ορυκτέλαια, κατάλοιπα πετρελαιοειδών και γενικά αποβλήτων υδρογονανθράκων.
Σήμερα οι επιχειρήσεις των ανωτέρω δραστηριοτήτων ένεκα έλλειψης επαρκούς γνώσης των ελεγκτικών αρχών και της μη σωστής εφαρμογής των προτύπων ΕΝ-ΕΛΟΤ 858 που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη εγκαθιστούν απλές δεξαμενές οπλισμένου σκυροδέματος ονομαζόμενες στις μελέτες των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ως ελαιοδιαχωριστές ή ελαιοσυλλέκτες ή ελαιολασποσυλλέκτες ή βορβοροσυλλέκτες, παραβλέποντας την σωστή εφαρμογή του ΕΝ- ΕΛΟΤ 858-1 που ισχύει στην χώρα μας και φυσικά σε όλη την Ε.Ε..
Αποτέλεσμα της μη εφαρμογής του προτύπου ΕΝ -ΕΛΟΤ 858-1 είναι να υπάρχει  σοβαρό εμπόδιο για την αποτελεσματική διαχείριση των υγρών βιομηχανικών αποβλήτων και την προστασία του περιβάλλοντος. Οι αρμόδιες υπηρεσίες, Περιφέρειας και Αποκεντρωμένης Διοίκησης καθώς και των ΔΕΥΑ πρέπει να εναρμονιστούν με βάση την αναφερόμενη Κ.Υ.Α  και οι μελέτες που εκπονούνται για την διαχείριση των υγρών αποβλήτων των επιχειρήσεων που αναφέρουμε να συντάσσονται με βάση το πρότυπο  ΕΝ -ΕΛΟΤ -858-1.
Οι περιβαλλοντικές μελέτες για τα συστήματα διαχωρισμού που αναφέρουν, να πάψουν να ορίζουν  αόριστες αναφορές, ότι η επιχείρηση πρέπει να διαθέτει απλά ένα ελαιοδιαχωριστή ή ελαιοσυλλέκτη ή  βορβοροσυλλέκτη, αλλά να συντάσσονται από τους μελετητές με βάση τον ΕΝ-ΕΛΟΤ 858,1 οι υδραυλικοί  υπολογισμοί και οι διαστασιολογήσεις αυτών των συστημάτων.
Συνεπώς μία επιχείρηση, για να καλύπτει πλήρως τους περιβαλλοντικούς όρους και  να μη επιβαρύνει το περιβάλλον, προϋπόθεση είναι να εγκαταστήσει ένα σύγχρονο σύστημα Διαχωριστή Υδρογονανθράκων.
Οι διαχωριστές υδρογονανθράκων περιορίζουν τη μόλυνση συγκρατώντας το μεγαλύτερο μέρος της  τοξικής λάσπης και τους υδρογονάνθρακες. Με την εγκατάσταση και την λειτουργία τους κάθε επιχείρηση  καλύπτει πλήρως τους περιβαλλοντικούς όρους, εφαρμόζοντας ακριβώς τις απαιτήσεις της νομοθεσίας όπως ορίζονται από την  ΚΥΑ 145116/2-2-2011 (Καθορισμός μέτρων, όρων και διαδικασιών για την επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και άλλες διατάξεις).
Στο πλαίσιο των ανωτέρω ο Δήμος Ιωαννιτών πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες ώστε οι επαγγελματίες καταναλωτές της Δ.Ε.Υ.Α. της πόλης μας από δραστηριότητες που παράγουν απόβλητα, από έλαια μηχανών, λιπαντικών, ορυκτέλαια, κατάλοιπα πετρελαιοειδών και γενικά αποβλήτων υδρογονανθράκων  να εφαρμόζουν την υποχρέωση της πρωτοβάθμιας επεξεργασίας και της διαχείρισης των υγρών αποβλήτων τους όπως ισχύει σε πολλές ΔΕΥΑ που έχουν υιοθετήσει τους  κανονισμούς ΕΝ- ΕΛΟΤ 858 -1,2  (ΕΥΔΑ Πρωτευούσης, ΕΥΑ Θεσσαλονίκης,  ΔΕΥΑ Πρέβεζας, Επιδαύρου κλπ.), εφαρμόζοντας με τον τρόπο αυτόν τα Πρότυπα Κανονισμών της Πανελληνίας Ένωσης ΔΕΥΑ που αποφάσισε η αρμόδια  Τεχνική Επιτροπή ΕΔΕΥΑ.

_______________
*Ο Δημήτρης Μακρής είναι Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε. Συγκοινωνιακών – Υδραυλικών Έργων Υποδομής.