Κάτι γίνεται επιτέλους γύρω από τα Κληροδοτήματα!

on .

➤  Γράφει ο  ΣΠΥΡΟΣ  ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ, Φιλόλογος-Συγγραφέας

  Τον τελευταίο καιρό, ύστερα από δυναμικές παρεμβάσεις της Επιτροπής Αγώνα, φαίνεται πως κάτι κινείται γύρω από τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων και τις Σχολικές Περιουσίες της πόλης που προέρχονται από Κληροδοτήματα. Αυτό αποδεικνύεται από τα παρακάτω γεγονότα:
* Στις 22–10–2014, η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής Ομόφωνα αποφάσισε να συντάξει η ίδια (σύμφωνα με το άρθρο 73 του Συντάγματος) τροπολογία νόμου με την οποία να καταργεί το άρθρο 82 του ν. 4182/2013, ως προς το σημείο εκείνο που διατηρεί σε ισχύ "τα Κοινωφελή Ιδρύματα που εξαιρέθηκαν με τις διατάξεις του Α. Ν. 2039/1939", και αφορούν τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων και τις Σχολικές Περιουσίες της πόλης των Ιωαννίνων που προέρχονται από Κληροδοτήματα. Περιμένουμε αυτή τη θετική εξέλιξη, εκτός κι αν υπάρξουν πάλι "σκανδαλωδώς, αδιαφανείς παρασκηνιακές παρεμβάσεις".
* Βρίσκεται σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται προκαταρκτική εξέταση για τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων, τις Σχολικές Περιουσίες της πόλης που προέρχονται από Κληροδοτήματα και για την περιουσία της Σχολής Βελλάς, ύστερα από εντολή που δόθηκε από την Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς και τους Οικονομικούς Εισαγγελείς, προκειμένου να εξεταστεί η νόμιμη ή μη διοίκηση και διαχείρισή τους. Από τον διεξάγοντα την προκαταρκτική εξέταση Οικονομικό Επιθεωρητή, κλήθηκα και κατέθεσα ως μέλος της Επιτροπής Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα, και με βάση τις μέχρι τώρα ξεκάθαρες απόψεις της Επιτροπής, επανέλαβα, σε γενικές γραμμές, τα ακόλουθα:
Το καθεστώς που διέπει τη διοίκηση και τη διαχείριση των Παλαιών Κληροδοτημάτων Ιωαννίνων (Ν. Ζωσιμά, Γ. Σταύρου, Γ. Τούλη) και τις Σχολικές Περιουσίες της πόλης που προέρχονται από Κληροδοτήματα, τόσο ως προς τη σύστασή του, όσο και ως προς τη λειτουργία του, είναι αντισυνταγματικό και παράνομο. Η αντισυνταγματική και παράνομη σύσταση και λειτουργία του άλλωστε, έχει επισημανθεί κατ’ επανάληψη, από όλα τα αρμόδια Θεσμικά Όργανα στα οποία η Επιτροπή Αγώνα έχει προσφύγει.
Αποτελεί αυτό το καθεστώς θλιβερό κατάλοιπο της τουρκοκρατίας, το οποίο, ενώ σε όλη την Ελλάδα καταργήθηκε με το νόμο 2508/1920, διατηρήθηκε μόνο εδώ στα Γιάννινα με αντισυνταγματικά διατάγματα των φασιστικών καθεστώτων του Παγκάλου και του Μεταξά. Καταργήθηκε, συνταγματικά, με το Σύνταγμα του 1952 (άρθρα 105 και 106) και νομοθετικά με το νόμο 1473/1984 (άρθρα 37 και 47), που όμως δεν εφαρμόστηκαν. Είναι αντίθετο με το ισχύον Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 109) και με τις βουλήσεις των Ευεργετών μας, συνταγματικά κατοχυρωμένες.
Στα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων ανήκουν:
1) Το Κληροδότημα Ν. Ζωσιμά, που έχει, σύμφωνα με το άρθρο Α’ της διαθήκης του ίδια διοίκηση, έπρεπε και πρέπει να συσταθεί Κοινωφελές Ίδρυμα, με ίδια διοίκηση που δεν έχει καμιά σχέση με τη Μητρόπολη Ιωαννίνων.
2) Το Κληροδότημα Γ. Σταύρου, με βάση τη διαθήκη του διαθέτη, αποτελεί ξεχωριστό ίδρυμα, διοικούμενο από τρεις Γιαννιώτες πολίτες, με επόπτη – πρόεδρο τον εκάστοτε Γεν. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου (που αντικαθιστά τον Πρόξενο της Ελλάδος στα Γιάννινα, κατά την εποχή της τουρκοκρατίας). Λειτουργεί, μέχρι σήμερα, με πλαστό –και στην ουσία ανύπαρκτο– Διοργανισμό της εποχής της τουρκοκρατίας και, σε εποχή Ελληνικής Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, "τελεί υπό την εποπτεία και τη εγκρίσει της Αυτής Μεγαλειότητος του Σουλτάνου". Είναι επίσης ανάγκη για άμεση επαναλειτουργία των περίφημων Τεχνικών Σχολών που τόσο τις χρειάζεται σήμερα ο τόπος.
3) Το Κληροδότημα Γ. Τούλη από το Μέτσοβο υφαρπάστηκε από το μητροπολίτη Σπυρίδωνα, προκαλώντας την καθολική αντίδραση των Μετσοβιτών. Με τις δυο διαθήκες, του Γεωργίου και της Αφέντως Τούλη, ανήκει στο Δήμο Μετσόβου, πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί Κοινωφελές Ίδρυμα με Διοικητικό Συμβούλιο το Δημοτικό Συμβούλιο Μετσόβου, όπως ακριβώς συνέβη το 1932, και να λειτουργήσουν οι τεχνικές ή κάποιες παρεμφερείς Σχολές. Καταγγέλθηκαν δημόσια σοβαρές καταχρήσεις που πρέπει να ερευνηθούν.
4) Οι Σχολικές Περιουσίες της πόλης των Ιωαννίνων που προέρχονται από Κληροδοτήματα, με βάση πέντε νόμους της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας (Ν. 2508/1920, 2442/1920, 5019/1931, 1894/1990 και 2009/1992) έπρεπε διαδοχικά να έχουν παραδοθεί στα Ταμεία Εκπαιδευτικής Προνοίας (1920) στα Σχολικά Ταμεία (1931) και τελικά στο Δήμο Ιωαννιτών (1992) κατά πλήρη κυριότητα. Κατακρατούνται όμως από τη Μητρόπολη Ιωαννίνων, αντισυνταγματικά και παράνομα, και το πιο εξωφρενικό, φέρονται σε επίσημα έγγραφα του εκλιπόντα μητροπολίτη Ιωαννίνων ότι "ανήκουν, κατά κυριότητα, στα Αγαθοεργά και προσφέρονται δωρεάν στο Κράτος".
Πρόκειται για υπεξαίρεση δημόσιας περιουσίας που ταυτίζεται με τη "δωρεά", ενώ αποτελεί ποινικό αδίκημα, το οποίο έπρεπε ήδη να έχει προκαλέσει την επέμβαση του εισαγγελέα και την παραπομπή των υπεύθυνων στη Δικαιοσύνη.
Τα Αγαθοεργά Καταστήματα Ιωαννίνων είναι απλή διαχειριστική επιτροπή και, όσον αφορά, τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων και τις Σχολικές περιουσίες της πόλης που προέρχονται από Κληροδοτήματα, δεν έχουν κανένα νομικό και ηθικό δικαίωμα κυριότητας διοίκησης ή διαχείρισης επ’ αυτών. Οι προβαλλόμενοι τίτλοι ιδιοκτησίας είναι παράνομοι, και άκυροι, γιατί κάθε δικαιοπραξία αντίθετη με το νόμο είναι παράνομη και άκυρη.
Η διοίκηση και η διαχείριση αυτών των Κοινωφελών Περιουσιών υπήρξε, από την πλευρά του επίσημου Κράτους, εντελώς ανεξέλεγκτη, με συνέπεια τη λανθασμένη, αλόγιστη, και σε αρκετές περιπτώσεις, ιδιοτελή διαχείρισή τους, που τα έφερε σε κατάσταση "κατάρρευσης", όπως δήλωσε, με συνέντευξή του στα Γιάννινα, ο Αρχιεπίσκοπος – Τοποτηρητής τότε – της Μητρόπολης.
Είναι ανάγκη να γίνει εξονυχιστικός οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχός τους, ώστε να έλθουν, επίσημα, σε φως, οι καταχρήσεις που, κατά καιρούς, έχουν καταγγελθεί και να αποδοθούν οι ευθύνες εκεί όπου ανήκουν.
* Η περιουσία της Βελλάς συγκροτήθηκε από εισφορές Ηπειρωτών για τη λειτουργία της Σχολής, προσκυρώθηκε σ’ αυτή με το νόμο 5408/1932 (άρθρα 30 και 31) και πρέπει άμεσα να αποδοθεί στη Σχολή στην οποία ανήκει. Η υφαρπαγή της από την ανύπαρκτη Μονή Βελλάς, αποτελεί υπεξαίρεση δημόσιας περιουσίας.
Η διατήρηση αυτού του αντισυνταγματικού παράνομου καθεστώτος των Παλαιών Κληροδοτημάτων Ιωαννίνων και των Σχολικών Περιουσιών της πόλης που προέρχονται από Κληροδοτήματα, αποτελεί το μεγαλύτερο οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και ηθικό σκάνδαλο στον Ελληνικό χώρο.
Διατηρείται, 30 χρόνια μετά την ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων του νόμου 1473/1984, "σκανδαλωδώς και με αδιαφανείς παρασκηνιακές παρεμβάσεις", όπως πρόσφατα κατάγγειλε ο πρώην Υπουργός Παιδείας και πρώην Πρόεδρος της Βουλής, Απόστολος Κακλαμάνης.
Διατηρείται στα πλαίσια της διαπλοκής της διαφθοράς ανάμεσα στην πολιτική και εκκλησιαστική ηγεσία, που τόσο έχει στοιχίσει στον τόπο και ιδιαίτερα στα Γιάννινα και στην Εκκλησία. Έχει μετατρέψει τη Μητρόπολη Ιωαννίνων από Οίκο του Θεού σε οίκο εμπορίου, με συνέπεια "το σκανδαλισμό των πιστών", όπως πρόσφατα επισημάνθηκε στη Βουλή των Ελλήνων.
Προσβάλλει, κατά τρόπο βάναυσο, την ιερή βούληση των Εθνικών μας Ευεργετών, που είναι μάλιστα συνταγματικά κατοχυρωμένη, το Πολίτευμα της Κοινοβουλευτικής μας Δημοκρατίας που περιφρονεί τους βασικούς θεσμούς του, όπως είναι το Σύνταγμα και οι νόμοι που συμφωνούν με αυτό, καθώς επίσης ποδοπατεί τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα της Ισονομίας και Ισοπολιτείας των Γιαννιωτών πολιτών.
Είναι ανάγκη, άμεσα μάλιστα, να ξεκινήσει επίσημα και σοβαρά, η εκκαθάριση αυτών των Κοινωφελών Περιουσιών, και να αποδοθούν εκεί που ορίζουν οι διαθέτες και δικαιωματικά ανήκουν.
Μέχρι σήμερα, παρά τους αγώνες μας και τη δικαίωσή τους από όλα τα Θεσμικά Όργανα της Πολιτείας, δεν έχει εκδηλωθεί η απαραίτητη πολιτική βούληση για την υλοποίηση αυτού του σκοπού.
Απαιτείται, λοιπόν, η άμεση παρέμβαση της Δικαιοσύνης, αφού, σύμφωνα με παλιότερη δήλωση του τότε Προέδρου Ενώσεως Δικαστών και Εισαγγελέων, και σημερινού Υπουργού Δικαιοσύνης, κ. Χαράλ. Αθανασίου, "στους δικαστές ανήκει ο έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων και αυτό είναι το κύριο καθήκον τους. Σε εποχή κατά την οποία έχει καταρρεύσει η εμπιστοσύνη μεταξύ κεβερνώντων και κυβερνωμένων η Δικαιοσύνη αποτελεί το ασφαλές καταφύγιο και τη μόνη ελπίδα του λαού μας".
Αυτή ακριβώς είναι και η προσδοκία μας. Είναι πάντως παρήγορο το γεγονός ότι η Δικαιοσύνη άρχισε να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση με παρέμβαση της Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς και των Οικονομικών Εισαγγελέων, ύστερα από αίτημα της Επιτροπής Αγώνα. Περιμένουμε, και είμαστε βέβαιοι, για την ολοκλήρωση του έργου της.
Ακολουθεί Οικονομικός και Διαχειριστικός Έλεγχος για τις παραπάνω Κοινωφελείς Περιουσίες, ύστερα από εντολή της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου. Φαίνεται, λοιπόν, πως κάτι κινείται. Εκτός κι αν...