Να δώσουμε μία φρέσκια τουριστική πνοή στα Γιάννενα!

on .

 ➤  Του ΛΕΥΤΕΡΗ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗ

*  Πριν από λίγες μέρες οι οκτώ Δήμοι του Νομού Ιωαννίνων συμφώνησαν να χαράξουν μία κοινή πορεία, μια κοινή στρατηγική σε θέματα τουρισμού, την ίδια στιγμή που η χώρα ζει σε ρυθμούς… Αμφίπολης. Πώς μπορεί να συνδεθούν αυτά τα δύο με την βασκική πόλη του Μπιλμπάο; Αυτό θα είναι το θέμα του σημερινού άρθρου.
Πολύ λογικά και σωστά οι Δήμοι των Ιωαννίνων αποφάσισαν να οργανώσουν τις δράσεις τους με κοινούς άξονες προκειμένου ο Νομός μας να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο (και δικαιότερο) κομμάτι της τουριστικής «πίτας». Η κίνηση αυτή δείχνει σωστό σκεπτικό, ομοιογένεια, ομοιομορφία, καθώς επίσης και σύμπνοια στον τρόπο σκέψης, πράγμα δύσκολο σε αυτούς τους καιρούς. Την ίδια ώρα, κάτοικοι και φορείς πέριξ της Αμφιπόλεως προδικάζουν πως η ανασκαφή και ανάδειξη του ταφικού μνημείου θα αλλάξει άπαξ το status της περιοχής και των κατοίκων της. Το αν και κατά πόσο είμαστε έτοιμοι να το διαχειριστούμε δεν το έχει σκεφτεί κανείς μέχρι τώρα. Αυτό όμως είναι θέμα ενός άλλου άρθρου….
Κάτι άλλο που δεν έχει αναφέρει και δεν έχει σκεφτεί κανείς είναι το «brand name» της Αμφίπολης. Το branding τόπων είναι η σύνδεση όλων των χαρακτηριστικών και υπηρεσιών που προσφέρει ο τουριστικός προορισμός σε ένα αφήγημα, σε μια ιστορία, όχι με λογοτεχνικούς όρους, αλλά με στοιχεία που θα συνδεθούν στο μυαλό του επισκέπτη. Ένα παράδειγμα είναι το Λονδίνο. Στο άκουσμα της λέξης «Λονδίνο» (σχεδόν) όλοι μας φέρνουμε στο μυαλό μας βροχή, μπύρα, το Big Ben, κόκκινα διώροφα λεωφορεία. Αυτό είναι το brand name «Λονδίνο» που καλώς ή κακώς έχει κάνει την βρετανική πρωτεύουσα την ακριβότερη πόλη του κόσμου για να ζει κανείς και τον Νο1 τουριστικό προορισμό για το τρέχον έτος.
Μπορεί κάποιοι να αποκαλούν τα Γιάννενα «Λονδίνο της Ηπείρου», αλλά προς το παρόν απέχουμε παρασάγγας! Κάτι πιο κοντινό σε εμάς είναι η πόλη του Μπιλμπάο (Bilbao) της Ισπανίας. Μία βιομηχανική πόλη 353.187 ψυχών που την διατρέχει ένα ποτάμι, διαθέτει μια πολύ αξιόλογη ποδοσφαιρική ομάδα που την αγαπούν όλοι, αλλά τις τελευταίες δεκαετίες είχε περιέλθει σε τέλμα και παρακμή. Αυτά ωστόσο ανήκουν στο παρελθόν. Πλέον η πόλη του Μπιλμπάο είναι ένας περιζήτητος τουριστικός προορισμός με την οικονομία της πόλης να είναι σε πρωτοφανή επίπεδα, ακόμα και εν μέσω κρίσης και τρομακτικής ανεργίας. Οι άξονες που στηρίχθηκε η πόλη ήταν ο πολιτισμός, ο αθλητισμός, η αξιοποίηση του ποταμιού και το στοιχείο τοπικισμού για το οποίο περηφανεύονται οι ντόπιοι.
Μία πρόταση στους οκτώ δημάρχους που δείχνουν να «συνασπίζονται» θα μπορούσε να είναι η εξής: προσπαθήστε να ανανεώσετε το brand name «ΙΩΑΝΝΙΝΑ». H πόλη δεν είναι πλέον μόνο τυροκομικά προϊόντα, μπακλαβάς και ο… Αλή πασάς. Ένα νέο μουσείο θα ήταν μια καλή αρχή (βλ. Guggenheim Bilbao). Επίσης θα μπορούσαμε σαν πόλη να φιλοξενούμε συστηματικά μεγάλα συνέδρια και εκθέσεις παγκοσμίου ενδιαφέροντος και βεληνεκούς. Προς αυτή την κατεύθυνση, της δημιουργίας ενός πιο «φρέσκου» brand θα μπορούσε η πόλη και οι δημοτικές / περιφερειακές αρχές να φιλοξενήσουν διάφορες εκδηλώσεις. Το αεροπορικό σόου που λαμβάνει χώρα στο Τατόι θα μπορούσε κάλλιστα να έρθει και εδώ, ενώ κάτι ακόμα καλύτερο είναι το «Red Bull Air race». Για εκείνους που δεν το γνωρίζουν, είναι ένας διαγωνισμός για αεροπλάνα που συνδυάζει επίδειξη δεξιοτήτων από πλευράς πιλότων αλλά υπό την ασφυκτική πίεση ενός χρονομέτρου. Το σόου αυτό διοργανώνει ο κολοσσός ενεργειακών ποτών «Red Bull» και παρουσιάζεται σε πολλές μεγάλες πόλεις του κόσμου, ανάμεσά τους το Ντουμπάι, η Βαρκελώνη και πολλές αμερικάνικες πόλεις καθώς επίσης και ασιατικές.
Δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να διαπιστώσει κανείς τα οφέλη, την εισροή συναλλάγματος, τα έσοδα, την προβολή και το πρεστίζ που θα κερδίσει η πόλη από ένα σόου σαν και αυτό που το παρακολουθούν εκατομμύρια άνθρωποι. Ακόμα ένα πετυχημένο παράδειγμα είναι ο αγώνας καρτ που διοργανώνει κάθε χρόνο η πόλη της Πάτρας, μέσα στους δρόμους της! Καταλυτικός είναι φυσικά και ο ρόλος του αεροδρομίου της πόλης…
Κανείς δεν είπε πως κάτι τέτοιο είναι εύκολο. Απαιτείται σχέδιο, θέληση και μόχθος από όλους του ενδιαφερόμενους. Από ό,τι φαίνεται, η θέληση για σύμπραξη υπάρχει. Θα χρειασθούν και οικονομικά εργαλεία, αναμφίβολα. Τα παραδείγματα όμως υπάρχουν, ζωντανά και πετυχημένα, όπως επίσης υπάρχει και η επιτακτική ανάγκη της δημιουργίας ενός «φρέσκου» και μοντέρνου ονόματος που θα δώσει άλλη πνοή στην πόλη μας. Η τύχη ευνοεί τους τολμηρούς, λέει μια ρήση και οι Γιαννιώτες το ξέρουμε πολύ καλά αυτό.