Ο Βαπτιστής και Πρόδρομος Άγιος Ιωάννης…

on .

Της Ημέρας

 Γράφει ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΠΙΓΓΟΣ, Επιτ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ιωαννίνων

* Ο Άγιος Ιωάννης λέγεται Βαπτιστής, γιατί βάπτιζε αυτούς που πήγαιναν κοντά του. Το βάπτισμα ήταν σύμβολο της μετάνοιας και της εσωτερικής κάθαρσης και αποτέλεσε το προοίμιο της Χριστιανικής βάπτισης. Λέγεται και Πρόδρομος επειδή προετοίμασε το έργο του Χριστού. Ήταν γιός του Ζαχαρία και της Ελισάβετ. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε  στην  έρημο,  ζώντας  ασκητικά.  Σε όλη του τη ζωή διακρίθηκε για τη λιτότητα. Άρχισε το κήρυγμά του στις περιοχές γύρω από τον ποταμό Ιορδάνη και συχνά τόνιζε με έμφαση: «Μετανοείτε, ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών».
   Πολύ σύντομα δημιούργησε γύρω του μεγάλο πυρήνα από μαθητές και ακροατές και ανάμεσά τους απλούς ανθρώπους του λαού και βέβαια ο ίδιος βάφτισε στον Ιορδάνη τον Ιησού Χριστό ( Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε… )λέγοντας:  «Ίδε ο αμνός του Θεού ο, αίρων τας αμαρτίας του κόσμου».
    Η σκληρή κριτική που άσκησε στους Φαρισαίους και ιδιαίτερα στον Τετράρχη της Γαλιλαίας Ηρώδη για την παράνομη συμβίωσή του με την Ηρωδιάδα, τον οδήγησε στην φυλακή, όπου και τον αποκεφάλισαν. Η Εκκλησία μας γιορτάζει τον αποκεφαλισμό του στις 29 Αυγούστου.
     Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος εικονογραφείται με δύο φτερά στους ώμους και τον ονομάζουν πτηνό της ερήμου.
    Έζησε με ταπεινοφροσύνη, ακτημοσύνη, υπακοή στο νόμο του Θεού και γενικά έζησε ασκητικά. Από την Αγία Γραφή χαρακτηρίστηκε: «Λύχνος καιόμενος και φαίνων», «Πρόδρομος του Κυρίου», «Διδάσκαλος», «Κήρυκας», «Ομολογητής».
    Βλέποντας την λαμπάδα που προηγείται του Ιερού Ευαγγελίου σε κάθε θεία Λειτουργία, μας θυμίζει τον Ιωάννη τον Πρόδρομο με την ασκητική του ζωή και το κήρυγμα της μετάνοιας. Θυσιάστηκε για τη δικαιοσύνη του Θεού και σαν λαμπρό αστέρι μεσουρανεί και φωτίζει το στερέωμα της Εκκλησίας μας και υψώνεται πιο ψηλά από τους κέδρους του Λιβάνου.
    Δίκαια λοιπόν γιορτάζουμε την μνήμη του με λαμπρούς (ο ίδιος λάμπει σαν ήλιος μέσα στους ήλιους) ύμνους όπως:
Απολυτίκιο
«Μνήμη Δικαίου μετ’ εγκωμίων ανεδείχθης γαρ όντως και Προφητών σεβασμιώτερος, ότι και εν ρείθροις βαπτίσαι κατηξιώθης τον κηρυττόμενον. Όθεν της αληθείας υπεραθλήσας χαίρων, ευηγγελίσω και τοις εν Άδη, Θεού φανερωθέντα εν σαρκί,τον αίροντα την αμαρτίαν του κόσμου και παρέχοντα ημίν το μέγα έλεος».
Κάθισμα
(μετά την α’ Στιχολογία)
«Τον μεσίτην συμφώνως νόμου και χάριτος, οι πιστοί συνελθόντες ανευφημήσωμεν ότι μετάνοιαν ημίν προεκύρηξε και Ηρώδη εμφανώς, στηλιτεύσας ευθαρσώς, την κάραν αυτού ετμήθη και άρτι ζων μετ’ Αγγέλων, Χριστώ πρεσβεύει του σωθήναι ημάς».
Κάθισμα
(μετά την β’ Στιχολογία)
«Τον εκ μήτρας προφήτην αναδειχθέντα ημίν και εκ στείρας φωστήρα τη Οικουμένη προελθόντα, εν ωδαίς ανυμνήσωμεν του Χριστού τον Βαπτιστήν και νικηφόρον αθλητήν, τον Πρόδρομον Ιωάννην. Πρεσβεύει γαρ τω Κυρίω ελεηθήναι τας ψυχάς ημών».
Κοντάκιο
«Η του Προδρόμου ένδοξος αποτομή, οικονομία γέγονε τις θεϊκή, ίνα και τοις εν Άδη του Σωτήρος κηρύξη την έλευσιν. Θρηνείτω ουν Ηρωδιάς, άνομον φόνον αιτήσασα…».