Το Ρυθμιστικό Σχέδιο, η μόνη ρεαλιστική λύση για τα Γιάννενα!

on .

ΓΝΩΜΟδοτήσεις...

Το Ρυθμιστικό Σχέδιο, η μόνη

ρεαλιστική λύση για τα Γιάννενα!

Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΕΛ. ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ, Βουλευτή Π.Ε. Ιωαννίνων (Ν.Δ.)

*  Τα Ρυθμιστικά Σχέδια και Προγράμματα προστασίας περιβάλλοντος στοχεύουν στην οικιστική οργάνωση, στην προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και στη σχεδιασμένη ανάπτυξη των ευρύτερων περιοχών των  μεγάλων  αστικών  κέντρων  της  χώρας.  Με  άλλαλόγια, ένα Ρυθμιστικό Σχέδιο (ΡΣ) αποτελεί τον καταστατικό χάρτη κάθε πολεοδομικού συγκροτήματος, διαπιστώνει τις αδυναμίες και τις προοπτικές του, θέτει συγκεκριμένους στόχους, προτείνει κατευθύνσεις, προγράμματα και μέτρα για την ίδια την πόλη και την ευρύτερη περιοχή της.
Με το Ρυθμιστικό, κάθε μεγάλη πόλη διαμορφώνει ένα όραμα αποδεκτό από τους κατοίκους, το οποίο αποτυπώνεται σε ένα Προεδρικό Διάταγμα (πλην των Ρυθμιστικών Αθήνας και Θεσσαλονίκης που εγκρίνονται με νόμο) και συγχρόνως αποκτά τη δυνατότητα ένταξής της σε δίκτυα πόλεων στον ευρωπαϊκό χώρο.
Ο Νόμος 2508/1997 περί «βιώσιμης οικιστικής ανάπτυξης των πόλεων και οικισμών της χώρας» προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εκπόνηση «Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προγράμματος προστασίας περιβάλλοντος» για την ευρύτερη περιοχή των πολεοδομικών συγκροτημάτων Ιωαννίνων, Ηρακλείου, Λάρισας, Βόλου και Καβάλας.
Ως Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, την πενταετία 2004 – 2009, με αρμοδιότητα τη Χωροταξία και το Περιβάλλον, προώθησα όλες τις σχετικές διαδικασίες προκειμένου να αναθεωρηθούν τα Ρυθμιστικά Σχέδια Αθήνας και Θεσσαλονίκης (που είχαν εγκριθεί το μακρινό 1985!) και να εκπονηθούν τα Ρυθμιστικά Σχέδια των Ιωαννίνων και των υπόλοιπων μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας.
Παράλληλα, καταρτίσαμε τις τεχνικές προδιαγραφές των Ρυθμιστικών Σχεδίων και εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση των μελετών από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον».
Για την πόλη των Ιωαννίνων η σύμβαση εκπόνησης της μελέτης, σε δύο φάσεις, υπεγράφη τον Σεπτέμβριο 2007, κατόπιν διαγωνισμού. Η Α’ φάση της μελέτης ολοκληρώθηκε το 2008 και διαβιβάστηκε σε όλους τους αρμόδιους Φορείς για διαβούλευση, συνοδευόμενη από τεύχος παρατηρήσεων που αποτύπωναν τις θέσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Ακολούθησε η Β' (τελική) φάση του Ρυθμιστικού, το 2009, η οποία εξειδικεύει την Α' φάση και στην οποία ενσωματώθηκαν προτάσεις της διαβούλευσης. Και για τη Β’ φάση ακολουθήθηκε εξαντλητική διαδικασία διαβούλευσης. Το καλοκαίρι του 2009 ολοκληρώθηκαν επίσης οι μελέτες και η διαβούλευση, για τα αναθεωρημένα Ρυθμιστικά Σχέδια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Έκτοτε τίποτα δεν προχώρησε!
Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων με ενσωματωμένες τις τεκμηριωμένες προτάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ αναλύει το μακροπρόθεσμο όραμα για τα «Ιωάννινα ως ανοιχτή πόλη, ευρωπαϊκή λειτουργική αστική περιοχή, κέντρο διοίκησης και κόμβο ανάπτυξης», όπως αυτό προέκυψε από τη διαβούλευση της Α’ Φάσης.
Εισάγει δε πολύ σημαντικές καινοτομίες στο χωροταξικό σχεδιασμό του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων, που αποτελεί πλέον ενιαίο Δήμο, όπως είναι η δημιουργία:
1. Πάρκου Πρασίνου και Πολιτισμού σε ολόκληρη την έκταση του σημερινού στρατοπέδου Βελισσαρίου, το οποίο θα αποτελέσει πνεύμονα πρασίνου και εστία πολιτισμού για τα Ιωάννινα. Παράλληλα, στο Πάρκο προβλέπονται ορισμένες εγκαταστάσεις διοικητικής φύσεως, όπως Μέγαρο Περιφέρειας Ηπείρου και Διοικητήριο Αστυνομίας.
2. Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου, Τουρισμού και Αναψυχής, έκτασης 1.400 στρεμμάτων, στα όρια Ιωαννίνων και Ανατολής, με ήπιες χρήσεις μετά από «διαγωνισμό για πρόταση πολεοδομικής οργάνωσης, αρχιτεκτονικής σύνθεσης και διαμόρφωσης τοπίου».
3. Οικολογικού Πάρκου περιμετρικά της λίμνης, στο οποίο δεν επιτρέπεται οικιστική χρήση.
4. Οργανωμένων υποδοχέων παραγωγικών μονάδων, ενώ παράλληλα δίνει τη δυνατότητα επέκτασης των σχεδίων πόλεως, βάσει τεκμηρίωσης,
5. Τεχνόπολης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, το Τεχνολογικό Πάρκο, το ΤΕΙ Ηπείρου, τις υφιστάμενες δομές γεωργικής έρευνας (Γαλακτοκομική Σχολή, ΕΘΙΑΓΕ), όπου θα αναπτυχθούν εγκαταστάσεις εκπαίδευσης και έρευνας, επιχειρήσεων καινοτομίας και υψηλής τεχνολογίας. Η Τεχνόπολη, η οποία πρέπει να αποτελέσει βασικό μοχλό ανάπτυξης για τα Ιωάννινα έχει θεσμοθετηθεί, από το 2009, στο πλαίσιο του εγκεκριμένου ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Μπιζανίου. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει κινηθεί καμία διαδικασία για την ίδρυσή της.
6. Ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών στην πόλη και το λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, που θα εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες και μελλοντικά το τραμ Ιωαννίνων, για το οποίο οι φορείς της πόλης πρέπει να συνεργαστούν .
Το Ρυθμιστικό Σχέδιο αποτελεί την μεγαλύτερη θεσμική παρέμβαση όσον αφορά την χωρική οργάνωση και την προστασία του περιβάλλοντος που επιχειρήθηκε ποτέ στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων, με έμφαση στο οικοσύστημα της λίμνης Παμβώτιδας.
Το ολοκληρωμένο από το 2009 Ρυθμιστικό, είναι η μόνη ρεαλιστική και αμέσως εφαρμόσιμη λύση για τα Ιωάννινα, σύμφωνα με την αρχή της αειφορίας. Είναι απολύτως συμβατή με τον υπερκείμενο σχεδιασμό (Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο, Ειδικά Χωροταξικά, Περιφερειακό Χωροταξικό Ηπείρου), δίνει τις κατευθύνσεις στον υποκείμενο σχεδιασμό και θα καταργήσει την υφιστάμενη από εικοσιπενταετίας –αναχρονιστική εν πολλοίς– Ζώνη Οικιστικού Έλεγχου (ΖΟΕ). Μόνον έτσι θα ανοίξει ο δρόμος για την έγκριση των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων των πρώην δήμων Ιωαννιτών, Ανατολής, Παμβώτιδας, Περάματος και Πασσαρώνος και των πολεοδομικών μελετών οικισμών του λεκανοπεδίου (π.χ. του Περάματος), που εκκρεμούν επί μακρόν. Επί πλέον, για τη θεσμοθέτησή του δεν απαιτείται ούτε ένα ευρώ!
Καθώς το σχέδιο νόμου (σ/ν) που περιλαμβάνει τα αναθεωρημένα Ρυθμιστικά Σχέδια της Αθήνας και Θεσσαλονίκης κατατέθηκε επιτέλους στη Βουλή προς ψήφιση, το Υπουργείο Περιβάλλοντος οφείλει να κινήσει αμέσως και τη διαδικασία θεσμοθέτησης του Ρυθμιστικού Ιωαννίνων. Πέντε χρόνια πλήρους απραξίας επί του θέματος είναι πάρα πολλά!