Χωρίς Υπαγόρευση

Γράφτηκε από τον/την Κώστας Αγόρης on . Posted in Χωρίς Υπαγόρευση

Άλλαξε η ζωή μας!

Η κατασκευή και παράδοση της Εγνατίας Οδού άλλαξε κυριολεκτικά τις ζωές μας εδώ στην Ήπειρο σπάζοντας τη γεωγραφική απομόνωση της περιοχής μας. Αφενός, έδωσε σε μας τους Γιαννιώτες άμεση πρόσβαση στα παράλια. Αφετέρου, άνοιξε το δρόμο ακόμα και για αυθημερόν εξορμήσεις προς Θεσσαλονίκη και γενικά τη Μακεδονία. 

Αναλαμβάνει έργο…

Αλλάζουν όμως τα πράγματα... Η Εγνατία σύντομα θα παραχωρηθεί σε ιδιωτική κοινοπραξία η οποία αναλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο έργο, αυτό της συντήρησης του οδικού άξονα, στον οποίο το ελληνικό Δημόσιο έχει κάνει μόνο… μπαλώματα όλα τα προηγούμενα χρόνια και της κατασκευής κάθετων αξόνων εκατοντάδων χιλιομέτρων.  

Περί συντήρησης…

Συντήρηση δεν είναι μόνο το να αλλάζει κανείς λάμπες στις σήραγγες ή να ρίχνει άσφαλτο σε κάποια ρωγμή στο οδόστρωμα. Είναι και παρεμβάσεις μεγαλύτερης κλίμακας τις οποίες έχει απόλυτη ανάγκη ο αυτοκινητόδρομος για να παραμείνει λειτουργικός και προπαντός ασφαλής, γιατί δεν είναι πλέον καινούριος. 

Σήραγγες, άσφαλτος…

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, οι νέοι διαχειριστές του δρόμου θα κληθούν την επόμενη διετία να επενδύσουν κάτι παραπάνω από 500 εκατ. ευρώ για έργα στον οδικό άξονα όπως η ανακαίνιση σηράγγων, η συντήρηση και επισκευή γεφυρών και κυρίως η νέα ασφαλτόστρωση σε όλο το μήκος του.  

Τεράστιο εγχείρημα…

Μιλάμε για σχεδόν 900 χιλιόμετρα δρόμου διπλής κατεύθυνσης που θα στρωθεί με σύγχρονο ασφαλτοτάπητα. Τεράστιο εγχείρημα αυτό, αλλά είναι για το καλό όλων όσοι ταξιδεύουμε μέσω Εγνατίας προς παράλια ή Βόρειο Ελλάδα! Αυτές τις παρεμβάσεις θα τις κάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην οποία θα παραχωρηθεί η Εγνατία για 35 χρόνια, καταβάλλοντας ως αντίτιμο ποσό 1,35 δισ. ευρώ περίπου. 

 

Πονάνε, αλλά… 

Φυσικά, η ΤΕΡΝΑ δεν είναι χαζή να πληρώνει μόνο. Πρέπει και να εισπράττει, να αποκομίζει κέρδος από την Εγνατία. Και για να γίνει αυτό, θα αυξήσει τα διόδια. Από τρία λεπτά το χιλιόμετρο σήμερα θα πάει στα τέσσερα η χρέωση στα διόδια και έπειτα στα πέντε. Μας πονάνε οι αυξήσεις αυτές, λογικό είναι. Και το να κυκλοφορούμε όμως σε έναν οδικό άξονα εν πολλοίς ασυντήρητο, δεν το λες καλό. 

Εκείνοι ξέρουν!

✒ Τώρα, γιατί όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν έγιναν μεγάλης έκτασης παρεμβάσεις στην Εγνατία Οδό, αυτό το ξέρουν μόνο οι διαχειριστές του άξονα και όσοι είναι υπεύθυνοι για τη λειτουργία του (διευθυντές, εργαζόμενοι, προϊστάμενοι κλπ.). Οι οποίοι παρέμειναν ακλόνητοι στα πόστα τους και μετά την ολοκλήρωσή του το 2014.

 Για 1.340 χιλιόμετρα!

✒ Πάντως, ο Σύλλογος Εργαζομένων κέρδισε τις εντυπώσεις με τον πίνακα που έστειλε στην προχθεσινή του ανακοίνωση όπου παρουσιάζει τις αυξήσεις στο κόστος χρήσης της Εγνατίας για ένα ταξίδι από Ηγουμενίτσα μέχρι Κήπους Έβρου και πάλι πίσω. Δηλαδή, για ταξίδι 1.340 χιλιομέτρων ένα Ι.Χ. θα επιβαρυνθεί με 47 ευρώ «καπέλο» μετά τις επικείμενες αυξήσεις στα διόδια!

Δεν κάνουμε τόσα…

Ποιος κάνει τέτοιο ταξίδι όμως; Συνήθως οι Γιαννιώτες πάμε Θεσσαλονίκη πληρώνοντας σήμερα 6,70 ευρώ σε διόδια. Με τις αυξήσεις θα πάμε στα 8 ευρώ περίπου, άρα γύρω στα 16 ευρώ πήγαινε – έλα από 13,40 ευρώ σήμερα. Αυτή θα είναι η αύξηση. Όσο για τα παράλια της Ηπείρου, στην Τύρια πληρώνουμε 2,10 ευρώ σήμερα, θα πάμε στα 2,80 ευρώ περίπου. Δεν είναι λοιπόν να πάθουμε και… κατάθλιψη!

Πώς στηρίζουν;

Αγαπημένο θέμα της στήλης το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Και επανερχόμαστε με αφορμή τη συζήτηση που έγινε τη Δευτέρα στο Δημοτικό Συμβούλιο, η οποία, αν μη τι άλλο ήταν χρήσιμη και ουσιαστική. Όπως δηλώθηκε, το Δημοτικό Συμβούλιο στηρίζει το Πανεπιστήμιο. Με ποιο τρόπο, δεν το ξεκαθάρισε κανείς. Γιατί καλά τα λόγια, αλλά δεν φτάνουν.

 Δυσοίωνη πρόβλεψη…

Εκείνο που μας έκανε εντύπωση ήταν η δυσοίωνη πρόβλεψη του νυν Αντιδημάρχου και πρώην Αντιπρύτανη Μηνά Παχόπουλου, ο οποίος είπε ότι «είναι ζήτημα αν θα κρατηθούν δύο ή τρία τμήματα, πλην της Ιατρικής, στο Πανεπιστήμιο». Δηλαδή, όλα τα υπόλοιπα τμήματα θα μείνουν χωρίς φοιτητές, οι οποίοι θα κατευθυνθούν σε παραρτήματα ιδιωτικών ΑΕΙ; 

 Αν δουλέψουν…

Θα μας επιτρέψει να διαφωνήσουμε ο κ. Πασχόπουλος. Δεν είναι τόσο χαμηλό το επίπεδο των τμημάτων του Πανεπιστημίου μας για να τους στρέψουν την πλάτη οι φοιτητές και να κατευθυνθούν σε ιδιωτικά ιδρύματα. Αν μάλιστα βάλουν τα δυνατά τους εκεί στο Πανεπιστήμιο, μπορούν να τα κάνουν ακόμα πιο ελκυστικά. Θα χρειαστεί όμως σχέδιο και πολλή δουλειά…

Πέτρινο γεφύρι…

✒ Όπου και να πας στον Νομό Ιωαννίνων, δεν υπάρχει περίπτωση, θα βρεθείς μπροστά σε κάποιο ή κάποια μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Όπως το μονότοξο γεφύρι της φωτογραφίας στην επαρχιακή οδό προς Αμάραντο Κόνιτσας. Δεν είναι το μοναδικό στην περιοχή, είναι όμως από τα καλύτερα διατηρημένα. Πάντως, για πολλούς λόγους, αξίζει τον κόπο μία ανοιξιάτικη βόλτα προς Αμάραντο… 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.