Όλοι μιλούν για αυστηρούς ελέγχους στην αγορά, αλλά στα σούπερ μάρκετ…

ΠΡΩΤΑ ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΙΜΩΝ!

Σε ισχύ από σήμερα τέσσερα νέα δραστικά μέτρα

Αδυνατούν οι κρατικές υπηρεσίες να… τιθασεύσουν την ακρίβεια

SOYPER MARKET KALATHI

• Μπορεί η αντιμετώπιση της ακρίβειας που πλήττει τα νοικοκυριά σφόδρα το τελευταίο διάστημα, θεωρητικά να αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της Κυβέρνησης, όμως ακόμη δεν έχει καταφέρει να την… τιθασεύσει! 

Οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με υπέρογκες αυξήσεις σε διάφορα προϊόντα πρώτης ανάγκης, με τα σούπερ μάρκετ να εξακολουθούν να αποτελούν τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Αυστηροί έλεγχοι και πρόστιμα λέει η Κυβέρνηση ότι επιβάλλει σε όσους αισχροκερδούν, όμως αυτό δεν επιφέρει αποκλιμάκωση τιμών. 

Θεωρητικά, υπουργοί και γραμματείς κάνουν λόγο για συγκράτηση ή και μειώσεις τιμών, όμως ο λογαριασμός στο ταμείο κάθε φορά είναι πιο «φουσκωμένος»!

 Δεν είναι τυχαίο εξάλλου, ότι σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση της MRB, οι πολίτες εξακολουθούν να θεωρούν την ακρίβεια ως το σημαντικότερο πρόβλημα, ενώ το 69,9% κρίνει πως η Κυβέρνηση έχει λάβει λιγότερα μέτρα από αυτά που της επιτρέπει η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.

Η ακρίβεια στο Υπουργικό!

Το γεγονός ότι η ακρίβεια βρέθηκε στο επίκεντρο του χθεσινού Υπουργικού Συμβουλίου, δεν είναι τυχαίο, καθώς εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι τα μέχρι σήμερα μέτρα που έχουν ληφθεί δεν έχουν αποδώσει τα αναμενόμενα! Ας σημειωθεί ότι από σήμερα, 1η Μαρτίου, τίθενται σε εφαρμογή το νέα μέτρα του Υπουργείου Ανάπτυξης που προβλέπουν μείωση της αρχικής τιμής σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων.

Στην αρχική τοποθέτησή του ο Πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Εδώ και αρκετούς μήνες εξελίσσεται μία διαρκής παρέμβαση για να έχουμε ακόμα πιο προσιτές τιμές στο ράφι, καθώς ο πληθωρισμός δείχνει να αντιστέκεται, ειδικά σε κάποια συγκεκριμένα είδη. Έχουμε ήδη θέσει όριο στο κέρδος των εταιριών στο βρεφικό γάλα, όπου οι αυξήσεις πράγματι ήταν μεγάλες και, θα έλεγα, συχνά αδικαιολόγητες. Ταυτόχρονα, περιορίζουμε κατά 30% τις παροχές των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ, ώστε η διαφορά αυτή να μπορεί να μετακυληθεί και ως όφελος προς τον καταναλωτή». 

Σταδιακά τα αποτελέσματα

Και πρόσθεσε: «Τα αποτελέσματα αυτών των νέων παρεμβάσεων θα φανούν σταδιακά, καθώς πρόκειται για μία βαθιά, διαρθρωτική παρέμβαση στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Τα πρώτα μηνύματα, όμως, είναι ενθαρρυντικά και προσδοκούμε οι αρχικές τιμές σε παραπάνω από 1.500 προϊόντα από τις αρχές Μαρτίου να είναι μειωμένες. Και προφανώς επί αυτών των αρχικών τιμών θα καθορίζονται και οι τελικές». Ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για διπλή μάχη για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, αναφερόμενος σε μόνιμες αυξήσεις μισθών και συντάξεων.  Μάλιστα, όπως είπε στο επόμενο Υπουργικό Συμβούλιο εντός Μαρτίου, θα αποφασιστεί και η οριστική αύξηση για τον κατώτατο μισθό για το έτος 2024, ο οποίος θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Απριλίου. 

Σε ισχύ τα νέα μέτρα

Ξεκινάει λοιπόν σήμερα, Παρασκευή η εφαρμογή των τεσσάρων νέων δραστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την τόνωση του υγιούς ανταγωνισμού στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το Υπ. Ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα:

-Μείωση εκπτώσεων προμηθευτών προς σούπερ μάρκετ και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με μείωση των τιμών τιμοκαταλόγων:

Η απόφαση της Κυβέρνησης να προχωρήσει στη μεταρρύθμιση που υποχρεώνει τους προμηθευτές να μειώσουν κατά 30% τις προσφορές προς τις εταιρείες λιανεμπορίου, με την υποχρέωση να μειώσουν ισόποσα τις τιμές τιμοκαταλόγου, οδήγησε σε μειώσεις σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα (1.500 είχαν φτάσει στο ΥΠΑΝ έως την ώρα έναρξης του χθεσινού Υπουργικού Συμβουλίου). 

Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες).

Η μεταρρύθμιση, σύμφωνα με το Υπουργείο, έχει επιφέρει σημαντική μέση μείωση τιμών χονδρικής στις επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων 16%, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.

-Πλαφόν στο μικτό κέρδος του βρεφικού γάλακτος:

Στην παρέμβαση για το βρεφικό γάλα ορίστηκε πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Αυτό ισούται με το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, στην οικεία κατηγορία προϊόντων, προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων. Η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση επιφέρει μειώσεις στις αρχικές τιμές προμήθειας μεσοσταθμικά περίπου στο 15% στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας. Δεδομένου ότι το βρεφικό γάλα πωλείται χωρίς προωθητικές ενέργειες, οι μειώσεις αυτές (περίπου 15%) θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.

- Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων:

Το μέτρο που απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα αυτά, αφορά σχεδόν το σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (π.χ. ρούχα).

Χαρακτηριστικό είναι ότι τον Φεβρουάριο 2024, μετά την εφαρμογή του μέτρου, ανατιμήθηκαν 890 κωδικοί προϊόντων, όταν την ίδια περίοδο πέρυσι (Φεβρουάριος 2023) ανατιμήθηκαν 3.760 κωδικοί προϊόντων. Η εφαρμογή της ρύθμισης συνεισέφερε στον περιορισμό των ανατιμήσεων κατά 76% από το ένα έτος στο άλλο.

- Net – Pricing σε νωπά προϊόντα:

Το τελευταίο κυβερνητικό μέτρο υποχρεώνει τους προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών. Το μέτρο αυτό συμβάλλει στη μεγαλύτερη διαφάνεια στην τιμολόγηση των νωπών προϊόντων. Η εφαρμογή net–pricing εκτιμάται ότι θα φέρει σταδιακά μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στο ράφι.

Κριτική από ΕΕΚΕ

Στο μεταξύ, σκληρή κριτική ασκεί η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, καταλογίζοντας ουσιαστικά ανικανότητα στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, όπως η Γενική Γραμματεία Εμπορίου «να παρέμβουν ουσιαστικά στο τεράστιο κύμα ακρίβειας, αισχροκέρδειας και παραπλάνησης του μέσου καταναλωτή, με τον έλεγχο των τιμών». Όπως μεταξύ άλλων, αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η ΕΕΚΕ «το «Καλάθι του Νοικοκυριού» έχει, κατ’ ουσίαν αποτύχει (για αυτό λαμβάνονται συνεχώς νέα μέτρα-ημίμετρα). H νομοθεσία για το περιθώριο κέρδους εφαρμόζεται μόνο στην περίπτωση που τυχόν εντοπιστεί η παράβασή της (από τον όγκο των προστίμων που έχουν ανακοινωθεί προκύπτει η, μάλλον, σπάνια εφαρμογή της), ενώ δεν υπάρχει καμία σκέψη για μείωση συντελεστών ΦΠΑ, αφού αυτό θα στερήσει έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό (αλλά και από το προσωπικό εισόδημα του καταναλωτή)»!