«ΜΑΧΗ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΦΕΤΑΣ!

- Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές την αγοράζουν πλέον χύμα • Η «Δωδώνη» πρώτη εταιρεία σε πωλήσεις πανελλαδικά και ακολουθεί η «Ήπειρος»

-Σκληρός ο ανταγωνισμός στο εξωτερικό με τα «λευκά τυριά»…

FETA

• Κρίσιμη είναι η περίοδος που διανύουμε για το μέλλον της ελληνικής φέτας, του σημαντικότερου, μαζί με το γιαούρτι, γαλακτοκομικού προϊόντος που παράγει η χώρα μας. Κι αυτό επειδή διακυβεύεται η ηγετική της θέση τόσο εντός συνόρων όσο και στη διεθνή αγορά.

Μπορεί η φέτα να έχει την καλύτερη γεύση, όμως η τιμή της που την τελευταία διετία περίπου έχει εκτοξευθεί, την καθιστά πλέον ιδιαίτερα… αλμυρή για τον μέσο καταναλωτή. Έτσι, αυτός στρέφεται όλο και περισσότερο προς το χύμα προϊόν που είναι φθηνότερο από το συσκευασμένο, με τον ανταγωνισμό ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ για το μερίδιο στην αγορά να εντείνεται. Πάντως, ηγέτης στις πωλήσεις φέτας, τόσο συσκευασμένης όσο και χύμα, είναι η γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη», η οποία, καθώς ενοποιείται πλέον με τη «Δέλτα», αναμένεται να ισχυροποιήσει περαιτέρω τη θέση της. 

Η αυξημένη τιμή του φημισμένου ελληνικού προϊόντος προκαλεί, ωστόσο, «παρενέργειες» και στη ζήτησή του στο εξωτερικό, όπου διαθέτει έναν ισχυρό ανταγωνιστή, τα λεγόμενα «λευκά τυριά».

Μάχη για τη φέτα…

Μάχη γύρω από τη φέτα δίνουν οι μεγάλες ελληνικές αλυσίδες, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο τυρί αποτελεί προϊόν – κράχτη που προσελκύει το καταναλωτικό κοινό στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ και αποτελεί ένα από τα βασικά αγαθά που μπαίνει στο καλάθι αγορών.

Η μέση τιμή του δημοφιλούς ελληνικού τυριού διαφοροποιείται ελάχιστα από τη μία αλυσίδα στην άλλη, με βάση στοιχεία αγοράς που επικαλείται η ιστοσελίδα «Capital.gr». Μάλιστα, όπως επισημαίνει, όλες οι αλυσίδες προχωρούν σε προσφορές στη φέτα κατά την ίδια χρονική περίοδο, προκειμένου να μην διαφέρουν από τον ανταγωνισμό τους.

Τα στοιχεία αυτά, που προέρχονται από την αποτύπωση που πραγματοποιεί η εταιρεία μετρήσεων αγοράς «Circana», δείχνουν ότι η μέση τιμή πώλησης κιλού φέτας στον Σκλαβενίτη το 2023 ήταν 13,29 ευρώ, στον ΑΒ Βασιλόπουλο 13,46 ευρώ και στα My market 13,67 ευρώ. Την ίδια στιγμή, στο σύνολο της ελληνικής αγοράς η μέση τιμή πώλησης φέτας ανά κιλό ήταν 12,41 ευρώ. Πάντως, τον τελευταίο μήνα παρατηρείται μία μικρή αποκλιμάκωση στις τιμές αυτές. 

Στρέφονται στη χύμα

Σύμφωνα πάντα με το «Capital.gr» οι πολίτες λόγω των τιμών έχουν στραφεί σε μεγάλο ποσοστό στη χύμα φέτα από βαρέλι ή τενεκέ που είναι αρκετά φθηνότερη από τη συσκευασμένη. Συγκεκριμένα, το 24,6% των ποσοτήτων φέτας που πουλήθηκαν το 2023 ήταν συσκευασμένο προϊόν, ενώ όλο το υπόλοιπο, δηλαδή ποσοστό 74,4%, ήταν χύμα φέτα από τον πάγκο των τυριών. 

Τρεις είναι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις χύμα φέτας σε όγκο. Πρόκειται για τον Σκλαβενίτη με μερίδιο 34,2%, ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος με 17,8% και έπεται η My market με 13,3%. Αντίστοιχα τα μερίδια σε όγκο πωλήσεων στη συσκευασμένη φέτα είναι 25,5% για τον Σκλαβενίτη, 14,1% για την ΑΒ Βασιλόπουλος και 4,9% για τα My market. 

Πρώτη η «Δωδώνη»!

Aπό πλευράς βιομηχανίας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε όγκο πωλήσεων στη χύμα φέτα που πωλείται στον πάγκο τυριών (βαρέλι, τενεκές) το διαθέτει η «Δωδώνη» με 9% και ακολουθεί άλλη μία τοπική επιχείρηση, η «Ήπειρος» με 8,6%. Έπονται οι εταιρίες «Βαλμάς» με 4,7%, η «Πίνδος» με 4,7%, η «Αχαΐας» με 2,9%, η «Βυτίνας» με 2,6%, η «Τριπόλεως» με 2,6%, ο «Μενεγάτος» με 2,4%.

Η «Δωδώνη» παραμένει κυρίαρχη αντίστοιχα από πλευράς πωλήσεων και στη συσκευασμένη φέτα σε δοχείο ή vacuum που πωλείται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Καταλαμβάνει μερίδιο 19,3%. Ακολουθούν η «Ήπειρος» με 17,3%, η «Βαλμάς» με 2,7%, η ΜΕΒΓΑΛ με 2,5%, το «Χωριό της Μινέρβα» με 2,3% και ο «Όλυμπος» με 2,1%.

Ισχυρός ανταγωνιστής

Πάντως, η γνήσια φέτα έχει αποκτήσει πλέον, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης στην τιμή της, έναν ισχυρό ανταγωνιστή, ο οποίος μάλιστα απειλεί τη θέση της στην Ευρωπαϊκή αγορά. Ο λόγος για το λευκό τυρί που φτιάχνεται από αγελαδινό γάλα. Πρόκειται για προϊόν αρκετά φθηνότερο από τη φέτα που της μοιάζει στη γεύση, γεγονός που κάνει αρκετούς καταναλωτές και στη χώρα μας να το προτιμούν.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, που επικαλείται η ιστοσελίδα «Business Daily.gr», πέρυσι ο όγκος των  πωλήσεων του σημαντικότερου ελληνικού τυροκομικού προϊόντος έχασε περίπου 3,5 ποσοστιαίες μονάδες. Οι λόγοι δεν είναι άλλοι από τις υψηλές τιμές του προϊόντος από την μία πλευρά, και τον ανταγωνισμό που υφίσταται η φέτα από το λεγόμενο «λευκό τυρί». 

Υπολογίζεται ότι σήμερα η τιμή της φέτας στις ευρωπαϊκές αγορές αγγίζει τα 18 ευρώ το κιλό, ενώ οι μικρές συσκευασίες έχουν υψηλότερη τιμή πώλησης και πλησιάζουν αν δεν υπερβαίνουν και τα 20 ευρώ το κιλό. Οι τιμές αυτές αφορούν την επώνυμη φέτα. Στην κατηγορία της ιδιωτικής ετικέτας τα πράγματα είναι διαφορετικά, με την τιμή της να κυμαίνεται από 12 ως και 14 ευρώ το κιλό. Αλλά κι εκεί υπάρχει μεγάλη πίεση από τις ισχυρές ευρωπαϊκές αλυσίδες σούπερ μάρκετ.