Μία θητεία με πολλές προκλήσεις ξεκινάει για τη Δημοτ. Αρχή Θ. Μπέγκα

ΑΝΟΙΧΤΑ «ΜΕΤΩΠΑ» ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ!

Αναζητούνται λύσεις για: Κυκλοφοριακό, ανάπλαση παραλίμνιου μετώπου, διαχείριση απορριμμάτων, αναβάθμιση δημοτικού φωτισμού, βελτίωση κοινόχρηστων χώρων, παιδικές χαρές κ.α..

DHMARXEIO IOANNINON

• Με τις δημαιρεσίες και τον ορισμό των Αντιδημάρχων ξεκίνησε και ουσιαστικά πλέον η νέα δημοτική περίοδος στον Δήμο Ιωαννιτών, η οποία βρίσκει στο «τιμόνι» τον Θωμά Μπέγκα και την παράταξή του. 

Η θητεία της νέας Διοίκησης του μεγαλύτερου Δήμου της Ηπείρου είναι πενταετής, όμως μόνο εύκολη δεν προοιωνίζεται, καθώς τα προβλήματα που «κληρονόμησε» από την απερχόμενη δημοτική αρχή είναι και πολλά και μεγάλα. Κάνοντας μία σύντομη επισκόπηση της κατάστασης, με αφορμή την ανάληψη των καθηκόντων τους, ο «Π.Λ.» παρουσιάζει τα σημαντικότερα ανοιχτά «μέτωπα» με τα οποία είναι αντιμέτωποι ο νέος Δήμαρχος και οι συνεργάτες του, οι οποίοι καλούνται να σχεδιάσουν στρατηγικές και να βρουν λύσεις, έχοντας το βλέμμα στραμμένο στη βελτίωση της καθημερινότητας στην πόλη και κατ’ επέκταση στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.

Σ’ αυτά θα μπορούσε κανείς να προσθέσει και ένα επίσης μεγάλο «στοίχημα», το οποίο προέκυψε το τελευταίο διάστημα, αυτό της ενσωμάτωσης στον Οργανισμό του Δήμου των τεσσάρων Νομικών του Προσώπων που καταργήθηκαν. Διαδικασία που για πρακτικούς και λειτουργικούς λόγους είναι σε απόλυτη προτεραιότητα.

Το κυκλοφοριακό

Από τη δεκαετία του ’80, με την έκρηξη του φαινομένου της αστυφιλίας και την ορμητική οικιστική ανάπτυξη στο Λεκανοπέδιο, τα Γιάννενα ταλαιπωρούνται από το κυκλοφοριακό. Τα οχήματα είναι χιλιάδες, ενώ οι θέσεις στάθμευσης περιορισμένες στο κέντρο, η πολεοδομική διάρθρωση του οποίου είναι τέτοια που δεν «σηκώνει» μεγάλες αλλαγές. Μάλιστα, η κατάσταση επιβαρύνθηκε περαιτέρω τους τελευταίους μήνες με τις παρεμβάσεις που πραγματοποίησε η προηγούμενη δημοτική αρχή σε κεντρικούς δρόμους όπως η Πυρσινέλλα, η Χαρ. Τρικούπη και η 28ης Οκτωβρίου. Αποτέλεσμα ήταν να χαθούν εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης, χωρίς την ίδια στιγμή να εξευρεθούν χώροι για να παρκάρουν οι μόνιμοι κάτοικοι και όσοι έρχονται καθημερινά στο κέντρο από τις περιφερειακές Δημοτικές Ενότητες. 

O νέος Δήμαρχος γνωρίζει καλά το κυκλοφοριακό πρόβλημα, όπως και αυτό της έλλειψης χώρων στάθμευσης, γι’ αυτό εξάλλου και κατά την πρόσφατη τελετή της ορκωμοσίας του τα ανέφερε αυτά ως πρώτα ανάμεσα στις μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει στην πενταετία που μόλις ξεκίνησε. 

Παραλίμνιο μέτωπο…

Αλληλένδετο με το κυκλοφοριακό είναι το έργο των παρεμβάσεων που είναι ήδη σε εξέλιξη στο παραλίμνιο μέτωπο, από τον Μάτσικα μέχρι και την Ακτή Μιαούλη. Η ενοποίηση των ποδηλατολωρίδων με τη χάραξη τμήματος και περιμετρικά του Κάστρου, μαζί με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στην οδό Διονυσίου Φιλοσόφου, καταργούν επίσης δεκάδες θέσεις στάθμευσης, κάνοντας αδήριτη ανάγκη την αναζήτηση εκτάσεων για τη δημιουργία πάρκινγκ, ώστε να μετριαστούν φαινόμενα όπως αυτά που παρατηρήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες, με δεκάδες οχήματα να «καβαλούν» παλιά και νέα πεζοδρόμια δίπλα στη λίμνη!

Εξάλλου, η νέα Δημοτική Αρχή καλείται να αποφασίσει αν οι παρεμβάσεις στην Ακτή Μιαούλη θα συνεχιστούν όπως τις δρομολόγησε η προηγούμενη, με απλή αντικατάσταση του παλιού πλακόστρωτου και διαπλάτυνση του ποδηλατόδρομου ή θα προστεθούν και νέες. Για παράδειγμα, ο Θ. Μπέγκας παλιότερα είχε προαναγγείλει την κατάργηση του κρηπιδότοιχου κατά μήκος της Ακτής για την άμεση πρόσβαση στην όχθη της λίμνης. Παρέμβαση που δεν προβλέπεται από τη σημερινή εν εξελίξει εργολαβία.

Διαχείριση απορριμμάτων

Εξίσου μεγάλο «αγκάθι» με το κυκλοφοριακό τα τελευταία χρόνια είναι για τα Γιάννενα αυτό της καθαριότητας. Η αρμόδια υπηρεσία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον όγκο δουλειάς που επωμίζεται και είναι σαφές ότι απαιτείται ενίσχυσή της με προσωπικό. 

Στο μεταξύ, από τις προηγούμενες δύο δημοτικές αρχές είχε παραχωρηθεί κομμάτι της αποκομιδής σε ιδιώτες εργολάβους, όμως επί Μ. Ελισάφ, η αντιπολίτευση, στην οποία ανήκε η παράταξη Μπέγκα, είχε θέσει προσκόμματα σε πρωτοβουλίες αυτού του είδους. Θα έχει ενδιαφέρον λοιπόν ο τρόπος με τον οποίο θα χειριστεί το καυτό αυτό ζήτημα η νέα Δημοτική Αρχή.

Και η διαχείριση απορριμμάτων έχει τεθεί σε πρώτη προτεραιότητα από τον Θωμά Μπέγκα, ο οποίος, συν τοις άλλοις, θα κληθεί να αντιμετωπίσει το «τσουχτερό» τέλος ταφής με το οποίο θα επιβαρυνθεί ο Δήμος Ιωαννιτών όπως και οι υπόλοιποι Δήμοι της χώρας. 

Τα ποσά είναι μεγάλα και όπως έχει αποφασίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος, η πληρωμή του τέλους θα γίνει μέσω παρακράτησης από τους Δήμους τμήματος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, γεγονός που θα τους αποστερήσει από σημαντικά κονδύλια. 

Στο ίδιο πλαίσιο, η νέα Δημοτική Αρχή θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για τη διαχείριση των βιοαποβλήτων και να βελτιώσει τις χαμηλές σήμερα επιδόσεις της πόλης μας στον τομέα της ανακύκλωσης. 

Φωτισμός και LED

Η διαχείριση του έργου αναβάθμισης του οδοφωτισμού στο λεκανοπέδιο, είναι επίσης ένα μείζον ζήτημα που επωμίζεται ο Θωμάς Μπέγκας. H σύμβαση για την αλλαγή του δημοτικού φωτισμού με λάμπες νέας τεχνολογίας LED, ύψους 15,3 εκατ. ευρώ, υπογράφτηκε στις αρχές του περσινού καλοκαιριού, όμως η παράταξη Μπέγκα έχει εκφράσει έντονες ενστάσεις και για τον τρόπο που επιλέχθηκε για την υλοποίηση του έργου, αλλά και για τις διαδικασίες τις οποίες ακολούθησε η προηγούμενη δημοτική αρχή περνώντας τις συμβάσεις από την Οικονομική Επιτροπή. 

Μάλιστα, τον περασμένο Νοέμβριο είχε απειλήσει με προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας για να μπλοκάρει το έργο.

Εξάλλου, η «Ενότητα Πολιτών Νέα Γιάννενα» έχει ξεκαθαρίσει ότι θα επαναδιαπραγματευτεί τη σύμβαση που έχει υπογραφεί για την αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτήρων με LED. Πρόθεση που το αμέσως επόμενο διάστημα θα φανεί αν μετουσιωθεί σε πράξη.

Πράσινο – παιδικές χαρές

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλοι τομείς που έχουν σχέση με την καθημερινότητα στα Γιάννενα. Κορυφαίο παράδειγμα, η κατάσταση στην οποία βρίσκονται σήμερα οι κοινόχρηστοι χώροι της πόλης και κυρίως τα πάρκα και οι παιδικές χαρές.

Ο Τομέας Πρασίνου του Δήμου είναι αποδυναμωμένος και τα αποτελέσματα έγιναν αντιληπτά με πολύ αρνητικό τρόπο το περασμένο καλοκαίρι που παρκάκια, νησίδες πρασίνου και άλση της πόλης, ακόμα και σε τουριστικά της σημεία όπως η Παραλίμνιος, έμειναν απεριποίητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα. 

Εδώ θα απαιτηθεί από τη νέα Δημοτική Αρχή να δείξει αποφασιστικότητα, ενισχύοντας την αρμόδια υπηρεσία με προσωπικό και εξοπλισμό ακόμη και μέσω κινητικότητας και προχωρώντας εγκαίρως, πριν από το καλοκαίρι δηλαδή, σε συμβάσεις με ιδιώτες προκειμένου να μην επανέλθουν τα προβλήματα.

Όσο για τις παιδικές χαρές, αυτές υπήρξαν ένα «μελανό» κεφάλαιο για την προηγούμενη δημοτική αρχή, η οποία, με εξαίρεση κάποιες αποσπασματικές προσπάθειες, απέτυχε να τις συντηρήσει και να προχωρήσει στην πιστοποίησή τους. 

Ως αποτέλεσμα, άλλες σήμερα είναι κλειστές, με κορυφαίο παράδειγμα την παιδική χαρά του Κουραμπά και άλλες παρουσιάζουν πολύ κακή εικόνα με παλιό εξοπλισμό, φθαρμένα παιχνίδια και προβληματικές υποδομές. Και σ’ αυτό τον τομέα ο Θωμάς Μπέγκας και οι συνεργάτες του θα κληθούν να πάρουν αποφάσεις και να δώσουν λύσεις.