Από το Μέτσοβο ταξιδεύει Αθήνα η έκθεση του Μιχάλη Οικονόμου!

on .

OIKONOMOY EKTHESH TASOYLASjpg

l Στο Ίδρυμα Θεοχαράκη της Αθήνας ταξιδεύει η έκθεση με τα έργα του διακεκριμένου ζωγράφου της περιόδου του Μεσοπολέμου, Μιχάλη Οικονόμου, η οποία παρουσιάστηκε προηγουμένως στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ στο Μέτσοβο.

Με τίτλο «Μιχάλης Οικονόμου, Η αλχημεία της ζωγραφικής», η έκθεση περιλαμβάνει 116 πίνακες του σπουδαίου, αν και παραγνωρισμένου στην εποχή του, καλλιτέχνη και συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. και Μ. Θεοχαράκη και την Πινακοθήκη Αβέρωφ. Τα εγκαίνιά της έγιναν με κάθε επισημότητα παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Προέδρου της Βουλής Κώστα Τασούλα, ο οποίος στον χαιρετισμό του έκανε λόγο για ένα σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός. 

Στην τελετή παρέστησαν επίσης και μίλησαν για την έκθεση η Πρόεδρος του Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ – Τοσίτσα, Τατιάνα Αβέρωφ-Ιωάννου, η Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. και Μ. Θεοχαράκη, Μαρίνα Θεοχαράκη, και η Επιμελήτρια της έκθεσης Αφροδίτη Κούρια.

Η ομιλία Τασούλα

Με αναφορά στον αείμνηστο Ευάγγελο Αβέρωφ ξεκίνησε ο Κώστας Τασούλας τον χαιρετισμό του κατά την τελετή εγκαινίων της έκθεσης με τα έργα του Μιχ. Οικονόμου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. Όπως σημείωσε, ο ευπατρίδης πολιτικός λίγο πριν εγκαινιάσει, τον Αύγουστο του 1988, την Πινακοθήκη στο Μέτσοβο, είχε γράψει ένα βιβλιαράκι με τίτλο «Πρόχειρος οδηγός της Πινακοθήκης Μετσόβου», το οποίο, τους πρώτους μήνες, ίσως και τα πρώτα χρόνια, λειτούργησε ως ο κατάλογος της εκθέσεως των πρώτων 200 έργων νεοελληνικής ζωγραφικής του 19ου και του 20ού αιώνος, που παρουσιάζονταν στα τρία πατώματα της Πινακοθήκης στο Μέτσοβο.

Στον πρόλογο του μικρού αυτού προχείρου οδηγού γράφει, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής, ότι όταν επισκέπτεσαι μία πινακοθήκη νοιώθεις να αδυνατίζουν τα πεζά της ζωής. Νοιώθεις να ξεφεύγεις από τα πεζά της ζωής. Και μέσα, όταν άρχιζε να περιγράφει τους πίνακες που θα εφιλοξενούντο στο μουσείο, στην Πινακοθήκη Μετσόβου, φτάνοντας στον πίνακα του Οικονόμου που ο ίδιος είχε τιτλοφορήσει «Το σπίτι που ονειρεύεται», λέει ότι βλέποντας αυτό τον πίνακα νοιώθεις μια φυγή, που τόσο την έχεις ανάγκη, προς το όνειρο.

«Είμαστε εδώ σήμερα, λοιπόν, για να αδυνατίσουμε μέσα μας τα πεζά της καθημερινότητάς μας, για να φύγουμε προς το όνειρο και για να πάρουμε ανάσα», τόνισε ο κ. Τσούλας και πρόσθεσε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: «Κι αυτό οφείλεται στο ότι ένας σπουδαίος πολιτικός, ο Ευάγγελος Αβέρωφ, έκανε πράξη ένα σχέδιο… ανέπλασε τον τόπο του υποδειγματικά. Και σ’ αυτή την ανάπλαση περιέλαβε τον πολιτισμό ως σημαιοφόρο. Κι ένας σπουδαίος επιχειρηματίας, μια οικογένεια φιλότεχνη, ο Βασίλης Θεοχαράκης και η οικογένειά του, έφτιαξαν εδώ, σ’ αυτό το περικαλλές κτήριο ένα πνεύμονα σύγχρονου πολιτισμού. Γιατί και οι δύο τους, και ο Αβέρωφ και ο Θεοχαράκης, είχαν στόχο να δείξουν στους επισκέπτες των μουσείων τους, των χώρων πολιτισμού που φτιάξαν, ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο να την καμαρώνεις «επί πατραγαθία» αλλά πρέπει να την καμαρώνεις και για τα επιτεύγματα του σύγχρονου πολιτισμού της».

Καταλήγοντας, ο Πρόεδρος της Βουλής σημείωσε πως «η φύση, τα «λαμπρά μαβιά, και κίτρινη όχθη» απεικονίζονται στο έργο του Οικονόμου. Και μέσα απ’ την κίτρινη όχθη και τα λαμπρά μαβιά και το φως, βλέπουμε τες φαντασίες του, τες αναμνήσεις του, όλη την ψυχική του οργασμική δύναμη, η οποία αποδίδει μια μοναδική τέχνη: την τέχνη να κάνει τον άνθρωπο να ξεφεύγει από τα πεζά της ζωής και να φεύγει προς το όνειρο».