Αυξημένες κατά 2,75% οι τιμές τροφίμων στα σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο

on .

SOYPER MARKET LADI

• «Κάθε πέρυσι και καλύτερα», είναι η έκφραση που ταιριάζει… γάντι στην περίπτωση της ακρίβειας στη χώρα μας, καθώς, παρά τα μέτρα που εξαγγέλλονται ή και λαμβάνονται -τουλάχιστον μέχρι τώρα- δεν αποτυπώνονται και στην τσέπη των καταναλωτών.

Οι πολίτες προχωρούν σε περικοπές και στοχευμένες αγορές για να καταφέρουν να βγάλουν το μήνα, ενώ η Κυβέρνηση από την πλευρά της υποστηρίζει ότι έχει κηρύξει… ανένδοτο πόλεμο απέναντι στο μέτωπο της ακρίβειας! Κι όμως οι τιμές στα σαρακοστιανά ήταν ιδιαίτερα… αλμυρές, όπως και οι τιμές σε πολλά βασικά είδη εξακολουθούν να είναι υψηλές. Τώρα η προσοχή έχει στραφεί στις αγορές του Πάσχα, ενώ στη διάθεση των καταναλωτών θα είναι το ανάλογο… «Καλάθι» που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στις 24 Απριλίου.  

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ

Την ίδια ώρα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία μηνιαίας έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο. 

Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, οι τιμές αυξήθηκαν κατά μέσο όσο 2,75% σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2023, ενώ η άνοδος τον Ιανουάριο 2024 ήταν της τάξης του 3%, γι’ αυτό και όπως σημειώνεται υπάρχει μια συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης των τιμών. 

Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:

Μειώσεις – αυξήσεις 

- Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

• Τυροκομικά: -3,70%

• Γαλακτοκομικά: -3,39%

• Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,22%

• Είδη μίας χρήσης: -0,37%

• Αυγά & βούτυρα: -0,10%

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία, όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.

2 Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

• Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20 %

• Νερά και αναψυκτικά: +11,20%

• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%

• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%

• Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%

Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών. Η κατηγορία με τα σοκολατοειδή, έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του κακάο και της ζάχαρης. Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.). 

Οι λόγοι της… συγκράτησης!

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ είναι οι εξής:

- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής / τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.

-  Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.