Τολμηρή και εκτεταμένη η πρόταση της Ν.Δ. για μια ευρεία συνταγματική αναθεώρηση

on .

TASOYLAS BOYLH

• Την ανάγκη για μια τολμηρή και ευρεία συνταγματική αναθεώρηση, επισημαίνει για μια ακόμη φορά ο Γιαννιώτης πρ. Υπουργός και βουλευτής της Ν.Δ. Κώστας Τασούλας.
Ως καθ’ ύλην αρμόδιος, αφού είναι ο ειδικός εισηγητής της Ν.Δ. στην αναθεωρητική διαδικασία, αναλύει την θέση του κόμματός του σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε στον Γιάννη Μπασκάκη και την «Εφημερίδα των Συντακτών», στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρεται και στα άκρως επίκαιρα αυτές τις μέρες θέματα των σχέσεων Εκκλησίας – Κράτους, αλλά και στη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, σημειώνοντας ότι «η δική μας πρόταση, πέραν του ότι είναι πιο εκτεταμένη και τολμηρή, περιλαμβάνει αλλαγές σε όλους τους τομείς, ιδίως σε όσους δεν τόλμησε καν να αγγίξει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ…».

Η συνέντευξη
Η συνέντευξη του Γιαννιώτη πρ. Υπουργού Κώστα Τασούλα στην «Εφημερίδα των Συντακτών» έχει ως εξής:

• H ΝΔ δηλώνει ότι δεν θα συναινέσει στην πρόταση της κυβέρνησης για τη συνταγματική αναθεώρηση. Παρ' όλα αυτά υπάρχουν ζητήματα όπως το άρθρο περί ευθύνης υπουργών ή η αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τις εκλογές, στο οποίο διαφωνείτε μεν στη μέθοδο αλλά συμφωνείτε στο στόχο. Σε τέτοια ζητήματα δεν υπάρχει περιθώριο συνεννόησης;
Απ.: Η Νέα Δημοκρατία μετέχει συγκροτημένα και υπεύθυνα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για την Συνταγματική Αναθεώρηση. Την Τετάρτη 14-11-2018 διά του Προέδρου της κ. Κυρ. Μητσοτάκη υπέβαλε στη Βουλή την αναθεωρητική της πρόταση η οποία στηρίζεται σε πέντε βασικές αρχές του προγραμματικού της λόγου που τώρα γίνεται και θεσμικός: Την ανάπτυξη, την αξιοκρατία, την αλληλεγγύη, την αριστεία και την αξιοπιστία. Περιλαμβάνει την αλλαγή ή την κατάργηση 57 άρθρων, μόνο 12 εκ των οποίων είναι κοινά με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Η δική μας πρόταση, πέραν του ότι είναι πιο εκτεταμένη και τολμηρή περιλαμβάνει αλλαγές σε όλους τους τομείς, ιδίως σε όσους δεν τόλμησε καν να αγγίξει η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ: Την δημόσια διοίκηση, την εκπαίδευση, την ανάπτυξη , την δικαιοσύνη, την καλή νομοθέτηση, την δημοσιονομική και κυβερνητική σταθερότητα, το περιβάλλον. Άρα και μετέχουμε και εν ολίγοις συναινούμε (Νόμος Περί Ευθύνης Υπουργών, ασυλία, αποσύνδεση της εκλογής ΠτΔ από τις εκλογές κ.α) αλλά και ζητούμε από την πλειοψηφία να προχωρήσουμε σε συνολική αλληλοψήφιση προτάσεων ώστε, μέσω των εκλογών, να αποφασίσει ο λαός για την αναθεωρητική πρόταση που θα υιοθετηθεί από την επόμενη Αναθεωρητική Βουλή.

• Αν γίνει δεκτή μια πρόταση αλλαγής της ίδιας της διαδικασίας αναθεώρησης, έτσι ώστε να μη μπλοκάρεται για μεγάλο χρονικό διάστημα μια νέα αναθεώρηση, παρά μόνο για τα άρθρα που έχουν ήδη αναθεωρηθεί, θα ήταν η ΝΔ διατεθειμένη να συναινέσει σήμερα σε μια μίνιμουμ αναθεώρηση;

Απ.: Μίνιμουμ αναθεώρηση υπονομεύει την ανάγκη για τολμηρή και ευρεία αναθεώρηση που χρειάζεται η χώρα και ουσιαστικά αποτρέπει ευρύτατες εξελίξεις στον καταστατικό χάρτη της χώρας για μία δεκαετία, όταν ακριβώς η μίνιμουμ αναθεώρηση του 2008 μας έφθασε χωρίς αλλαγές στο Σύνταγμα σήμερα στο 2018!
Εισηγούμαστε αλλαγή του άρθρου 110 και εμείς αλλά δεν θα την ανταλλάξουμε δεχόμενοι μία αναιμική αναθεώρηση που θα μπλοκάρει για άλλα 10 χρόνια αλλαγές που έπρεπε να είχαν γίνει πριν τουλάχιστον 10 χρόνια όπως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, την κυβερνητική σταθερότητα ή την απαγόρευση αναδρομικής φορολόγησης.

• Γιατί η ΝΔ είναι αντίθετη στην αλλαγή του άρθρου 3 για την επικρατούσα θρησκεία και ειδικά σε μια τροποποίηση που θα το έκανε πιο συμβατό με το άρθρο 13 για τη θρησκευτική ελευθερία;

Απ.: Το άρθρο 3 ρυθμίζει τις σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Το άρθρο 13 επιβάλλει τη θρησκευτική ουδετερότητα του Κράτους προστατεύοντας την ελευθερία της θρησκευτικής συνειδήσεως και την ελευθερία της λατρείας. Η έννοια της «επικρατούσης θρησκείας» δεν εκλαμβάνεται ως περιορισμός της θρησκευτικής συνείδησης κανενός, που είναι απαραβίαστη κατά το Σύνταγμα. Να σκεφθείτε ότι ακόμη και το Σύνταγμα του Ηνωμένου Κράτους των Ιονίων Νήσων το 1817 προβλέπει στο άρθρο 1 ότι «Επικρατούσα θρησκεία του Ιονίου Κράτους εστίν η της Ορθοδόξου Ελληνικής Εκκλησίας». Σήμερα αυτή η διατύπωση έχει ιστορική και περιγραφική σημασία και δεν καταπιέζει κανένα άλλο θρήσκευμα.

• Η ΝΔ λέει ότι η συμφωνία εκκλησίας πολιτείας προκάλεσε πρωτοφανή αναστάτωση στις τάξεις της εκκλησίας και την αποδίδει σε προεκλογικές σκοπιμότητες του ΣΥΡΙΖΑ. Όμως η συμφωνία αυτή ανακοινώθηκε από κοινού ανάμεσα στον πρωθυπουργό και τον Αρχιεπίσκοπο. Είναι δυνατόν ο κ. Ιερώνυμος να εμπλέκεται στις προεκλογικές σκοπιμότητες του ΣΥΡΙΖΑ;

Απ.: Αυτό μας έλειπε! Μην αγνοείτε όμως την ετερογονία των σκοπών! Και πώς εξελίχθηκε τελικά αυτή η δήθεν συμφωνία που έγινε αμέσως πρόθεση συμφωνίας; Διαφωνίες σοβαρές στον ευρύτερο χώρο της εκκλησίας, ανησυχίες σοβαρές των κληρικών και όλα αυτά για να πληρώνονται οι κληρικοί από το κράτος με άλλον τρόπο για να προκύψουν 10.000 νέες (;) θέσεις στο δημόσιο; Μήπως όμως εν αγνοία ή εν καλοπιστία της ηγεσίας της εκκλησίας επιχειρείται το σταδιακό «ξεφόρτωμα» του κλήρου, γιατί πώς αλλιώς θα προκύψουν πραγματικά οι 10.000 νέες θέσεις;

• Μία από τις βασικές σας προτάσεις είναι η αλλαγή του άρθρου 16 για τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Σας κατηγορούν όμως ότι η αλλαγή αυτή θα οδηγήσει στην υποβάθμιση των δημόσιων πανεπιστημίων υπέρ των ιδιωτικών, καθώς και ότι έτσι θα γενικευτεί η επί πληρωμή εκπαίδευση, που σήμερα υπάρχει με τη μορφή των κολεγίων αλλά και με τα φροντιστήρια. Τι απαντάτε;

Απ.: Καμμία σχέση. Πρώτος στόχος μας είναι και παραμένει η αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου. Η αλλαγή στο άρθρο 16 διορθώνει έναν απέραντο αναχρονισμό, δεδομένου ότι πουθενά δεν απαγορεύονται πλέον τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια. Αφήστε που τα ούτως ή άλλως εποπτευόμενα ιδιωτικά Πανεπιστήμια θα λειτουργήσουν ως κεντρί για την περαιτέρω αυτοβελτίωση των δημοσίων!

• Αναφορικά με την πρότασή σας να προβλεφθεί στο Σύνταγμα η υποχρέωση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί το κόμμα σας ότι προτείνει όσα δεν τόλμησαν να προτείνουν ούτε οι εκπρόσωποι των δανειστών. Τι λέτε;

Απ.: Πρώτα απ’ όλα ισχύει σήμερα ο Ν.4270/2014 «Αρχή Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Εποπτείας» που προβλέπει στο άρθρο 35 ότι «η δημοσιονομική θέση της Γενικής Κυβέρνησης πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική… Επιτρέπεται η προσωρινή απόκλιση από το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και υπό την προϋπόθεση ότι αυτή η απόκλιση δεν θέτει σε κίνδυνο την δημοσιονομική βιωσιμότητα». Από ό, τι ξέρω ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κατάργησε αυτό το νόμο! Απεναντίας τον τηρεί εξακοντίζοντας τον στόχο του για υπερβολικά πλεονάσματα μέχρι το 2060.
Επί της ουσίας όμως αν αυτός ο μηχανισμός επίγνωσης και αυτοσυγκράτησης δημοσιονομικής υπήρχε νωρίτερα η χώρα μας δεν θα είχε χρεοκοπήσει! Η συνταγματική περιωπή αυτού του κανόνα, πέραν της ήδη αυξημένης τυπικής ισχύος που έχει σήμερα ως ενσωματωμένη οδηγία (2011/85/Ε.Ε) θα προσδώσει στη χώρα πολύτιμα επιχειρήματα διεθνούς δημοσιονομικής εγκυρότητας.