Comp 1

Η Εκπαίδευση και η Διά Βίου Μάθηση στο επίκεντρο διεθνούς συνεδρίου

on .

MPAMPALHS THOMAS

Επιστημονικό Συνέδριο για την Εκπαίδευση, την Διδασκαλία και τη Διά Βίου Μάθηση, με διεθνή συμμετοχή, θα λάβει χώρα για ένα τριήμερο (από αύριο Παρασκευή έως και την Κυριακή) στο Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. 

Με αφορμή το Διεθνές Συνέδριο, ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του ΕΚΠΑ, Θωμάς Μπαμπάλης μιλάει στον «Πρωινό Λόγο» για τη σημαντικότητα της επιμόρφωσης και της Δια Βίου Εκπαίδευσης στην εξεύρεση εργασίας, στη διασφάλισή της, αλλά και στην προσωπική και επαγγελματική ανέλιξη.

Παράλληλα, μας ενημερώνει για τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης που προσφέρει το Κέντρο Επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, προκειμένου να αποκτηθούν νέες γνώσεις και δεξιότητες.

Ας σημειωθεί ότι το συνέδριο απευθύνεται σε ερευνητές  και μελετητές της Εκπαίδευσης, μέλη Δ.Ε.Π., ΕΔΙΠ, εκπαιδευτικό προσωπικό των Α.Ε.Ι., εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων, στελέχη της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φοιτητές (προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί, υποψήφιοι Διδάκτορες, Διδάκτορες και Μεταδιδάκτορες).

Η συνέντευξη

Κύριε καθηγητά, να ξεκινήσουμε με την επικαιρότητα, και το Διεθνές Συνέδριο που συνδιοργανώνεται στην πόλη μας από το Εργαστήριο «Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας» του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνεργασία με το κοινό Διακρατικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σχολική Συμβουλευτική και Καθοδήγηση» του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ και του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου και το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΕΚΠΑ.

-Η διοργάνωση του συγκεκριμένου Συνεδρίου ήταν ιδέα της κ. Μαρίας Σακελλαρίου, καθηγήτριας Προσχολικής Παιδαγωγικής με έμφαση στη Διδακτική της Ηθικής, της Θρησκευτικής και Κοινωνικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο πλαίσιο του εορτασμού των 50 χρόνων από την ίδρυσή του. Θεώρησα εξαιρετική την πρωτοβουλία αυτή και έτσι ξεκινήσαμε τις συζητήσεις και τις σχετικές διεργασίες. 

Όσον αφορά το περιεχόμενο του, στις Θεματικές Ενότητες συμπεριλάβαμε ζητήματα που αφορούν την Εκπαίδευση και τη Διδασκαλία (π.χ. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή, Εξ Αποστάσεως Διδασκαλία και Εκπαίδευση, Εκπαιδευτική Πολιτική), καθώς επίσης και τη Διά Βίου Μάθηση, η οποία συνιστά σημαντικό άξονα προτεραιότητας τόσο στην ΕΕ όσο και σε διεθνές επίπεδο, επιχειρώντας τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Για τον λόγο αυτό, προσκαλέσαμε καθηγητές και ερευνητές από το εξωτερικό και την Ελλάδα, εκπροσώπους κοινωνικών εταίρων, όπως της ΓΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ, και οργανώσαμε κεντρικές ομιλίες, στρογγυλά τραπέζια, βιωματικά εργαστήρια, κ.ά. που καλύπτουν αντίστοιχες θεματικές. 

Ειδικότερα, μιλώντας για την Επιμόρφωση και τη Διά Βίου Μάθηση, πώς αυτή υπηρετείται από το Κέντρο Επιμόρφωσης του ΕΚΠΑ (ΚΕΔΙΒΙΜ), καθώς είστε και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης;

-Το ΚΕΔΙΒΙΜ, ως ακαδημαϊκή Μονάδα του ΕΚΠΑ, αποτελεί το βασικό βραχίονα υλοποίησης της αποστολής του Πανεπιστημίου μας στο πεδίο της Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης, η οποία συνοπτικά επικεντρώνεται (α) στη συμπλήρωση, εκσυγχρονισμό ή και αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, αξιοποιώντας τη γνώση η οποία αναπτύσσεται στο Πανεπιστήμιο από τη διεθνώς αναγνωρισμένη διδακτική και ερευνητική δραστηριότητα του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και (β) στη διασύνδεση της μάθησης με τις ανάγκες της οικονομίας και της αγορά εργασίας, διοχετεύοντας τις πλέον έγκυρες, αναγνωρισμένες και πιστοποιημένες γνώσεις και δεξιότητες με στόχο την ένταξη των εκπαιδευομένων μας στην αγορά εργασίας, στη διασφάλιση της εργασίας, καθώς και στην επαγγελματική και προσωπική τους ανέλιξη. 

Στο πλαίσιο αυτό επιχειρούμε να ανοίξουμε τις πόρτες του μεγαλύτερου Πανεπιστημίου της Ελλάδας σε όλους τους ανθρώπους και σε όλες τις ηλικίες, παρέχοντας ποιοτική επιμόρφωση και κατάρτιση. Οι εκπαιδευόμενοι, εφοδιάζονται με εφαρμόσιμες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για συγκεκριμένες θέσεις εργασίας, με έμφαση σε ειδικότητες με προοπτική, προκειμένου να επιτύχουν τους προσωπικούς τους στόχους. Οι νέες γνώσεις και δεξιότητες, τα προσόντα του μέλλοντος και οι ειδικότητες με προοπτική, αποτελούν τον βασικό άξονα των επιμορφωτικών μας προγραμμάτων.

Ειδικότερα οι δραστηριότητες του ΚΕΔΙΒΙΜ υπηρετούν και υποστηρίζουν το άτομο, τους οργανισμούς, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία παρέχοντας, (α) επιμορφωτικά προγράμματα (τα οποία εκσυγχρονίζουν ή και αναβαθμίζουν ήδη υπάρχουσες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, οι οποίες αποκτήθηκαν από τα συστήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μεταδευτεροβάθμιας τυπικής και μη τυπικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή από επαγγελματική εμπειρία, με στόχο την ένταξη στην αγορά εργασίας, τη διασφάλιση της εργασίας, καθώς και την επαγγελματική και προσωπική ανέλιξη), (β) μοριοδοτούμενα προγράμματα (για θέσεις εργασίας στο Δημόσιο Τομέα και στην Εκπαίδευση) και (9) προγράμματα εταιρικής επιμόρφωσης και κατάρτισης (βασισμένα στο προφίλ του κάθε οργανισμού και εταιρείας).

Το Κέντρο Επιμόρφωσης του ΕΚΠΑ ΚΕΔΙΒΙΜ, προσφέρει πάνω από 1.000 προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης, από τα οποία τα 40 είναι ξενόγλωσσα, που συνδέουν τη θεωρητική με την πρακτική γνώση, αναπτύσσοντας κυρίως την εφαρμοσμένη διάσταση των επιστημών στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία. Και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών κατευθύνσεων και επαγγελματικών τομέων αιχμής (Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων, Χρηματοοικονομικά, Ναυτιλιακά, Λογιστική, Marketing, Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Πληροφορική, Υγεία, Νοσηλευτική, Διατροφή, Τουριστικά, Περιβάλλον, Παιδαγωγικά, Ειδική Αγωγή, Κοινωνιολογία, Πολιτισμός κ.ά.). Συνολικά, πάνω από 20.000 επιμορφούμενοι ετησίως αποφοιτούν και λαμβάνουν πιστοποιητικό από τα προγράμματα.

Ποιοι μπορούν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα αυτά;

-Απόφοιτοι όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων και κυρίως απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΙΕΚ και πανεπιστημίου με σχετική εργασιακή εμπειρία ή μη, αναλόγως των απαιτήσεων κάθε προγράμματος. Στον οδηγό σπουδών κάθε Προγράμματος καθορίζονται οι προϋποθέσεις συμμετοχής για κάθε ένα. 

Τα προγράμματα είναι όλα εξ αποστάσεως;

-Κατηγοριοποιούνται σε προγράμματα επιμόρφωσης, εξειδικευμένης επιμόρφωσης, συνεχιζόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων και προσφέρονται με τρεις τρόπους υλοποίησης: 

Εξ Αποστάσεως με την υλοποίηση των προγραμμάτων γίνεται αμιγώς με τη χρήση Μεθόδων εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης μέσω φιλικής προς τον χρήστη εκπαιδευτικής πλατφόρμας που αξιοποιεί και ενσωματώνει όλες τις νέες τεχνολογίες, προκειμένου να υποστηρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η επικοινωνία εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου. Αναλόγως του αντικείμενου του προγράμματος περιλαμβάνονται, πέρα από το εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή, videos (διαλέξεις καθηγητών), παρουσιάσεις με animation, λογισμικές εφαρμογές, live streaming συναντήσεις αλλά και virtual reality τεχνικές. 

Επίσης, υλοποιούνται με συνδυασμό διά ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (μικτά προγράμματα) και με εκπαιδευτικό υλικό και τρόπο παρακολούθησης κατάλληλα προσαρμοσμένα και στις δύο μορφές μάθησης. Και Διά ζώσης, δηλαδή σε ίδιες δομές του Πανεπιστημίου όπου υπάρχει ο απαραίτητος υλικοτεχνικός εξοπλισμός που απαιτείται για την εύρυθμη υλοποίηση των προγραμμάτων και εξασφαλίζονται οι όροι προσβασιμότητας, ασφάλειας και υγιεινής. 

Χορηγείται κάποιος τίτλος παρακολούθησης;

-Η επιτυχής ολοκλήρωση των προγραμμάτων οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης ή Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, και Γενικής Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Οι απόφοιτοι, μαζί με το πιστοποιητικό, λαμβάνουν και Συμπλήρωμα Πιστοποιητικού, το οποίο περιγράφει αναλυτικά το πρόγραμμα (μαθήματα, διάρκεια, προϋποθέσεις εισαγωγής, διαδικασία αξιολόγησης, γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες) και πιστωτικές μονάδες ECTS, η απονομή των οποίων είναι σύμφωνη με τον ν.4957/2022, και αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας των προγραμμάτων και την αναγνωρισιμότητά τους.

Γνωρίζετε ότι, τον τελευταίο καιρό, γίνεται συζήτηση, διεθνώς, για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και γνώσης από τα Πανεπιστήμια, γενικότερα, σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και για να το εξειδικεύσω στο αντικείμενό σας, γίνεται συζήτηση για την ικανοποιητική ή μη προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών. Πώς το σχολιάζετε;

-Είναι γεγονός ότι ο κόσμος μας αλλάζει και ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα εποχή και μια νέα πραγματικότητα, ειδικά με τις δυνατότητες που παρέχονται μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης. Οι αλλαγές αυτές δεν αφήνουν προφανώς ανεπηρέαστο το Πανεπιστήμιο, στόχος του οποίου είναι η επίτευξη υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκού, διδακτικού και ερευνητικού έργου. Η κουλτούρα ποιότητας του Πανεπιστημίου εκδηλώνεται ποικιλοτρόπως, όπως για παράδειγμα με τη φοιτητοκεντρική προσέγγιση, την αναθεώρηση και βελτίωση του Προγράμματος Σπουδών, τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου έρευνας, την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση, τις υλικοτεχνικές υποδομές, την ανάπτυξη συνεργειών και τη διασύνδεση με την τοπική κοινωνία και άλλες ευρωπαϊκές και διεθνείς δικτυώσεις. 

Εξάλλου, ήδη, εφαρμόζονται ενιαία συστήματα διασφάλισης ποιότητας μέσα από διεργασίες εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των Πανεπιστημίων με διάφορους δείκτες λειτουργώντας ως συστήματα αναφοράς για τα επιτεύγματά τους και το έργο που παράγουν. Όσον αφορά το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ, πρόσφατα, πιστοποιήθηκε από την ΕΘΑΕΕ με Άριστα, βάσει των ανωτέρω κριτηρίων. 

Εν κατακλείδι, τα Πανεπιστήμια  ακολουθούν τις διεθνείς εξελίξεις και προσαρμόζονται σε αυτές, για να επιτελούν καλύτερα το όραμα, την αποστολή και τη στρατηγική τους.