Η ακρίβεια έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες!

on .

SUPER MARKET

• Μπορεί τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός να ακολουθεί πτωτική πορεία στη χώρα μας, όμως αυτή η αποκλιμάκωση δεν αποτυπώνεται ακόμη στο ράφι, καθώς οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι πολίτες να έχουν αλλάξει ριζικά τις καταναλωτικές τους συνήθειες, προσαρμόζοντάς τες στα σημερινά οικονομικά δεδομένα.

Τις αλλαγές αυτές, που εν πολλοίς αποδίδονται στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, διαπιστώνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η τελευταία έρευνα που πραγματοποιήθηκε το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου καταγράφει ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Μάλιστα μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

- Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

- Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

- Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

- Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του, προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

- Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

- Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία, προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.

-Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

- Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Εξοικονόμηση χρημάτων 

Εξάλλου, έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων (για 2 στους 3 καταναλωτές). 

Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα, κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Στο μεταξύ, τα νοικοκυριά περικόπτουν όλο και περισσότερες δαπάνες. Σύμφωνα με την έρευνα, ένας στους δυο καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένας στους τρεις δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Έξι στους δέκα καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ τέσσερις στους δέκα ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%. 

Το market pass

Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα σε ισχύ, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.