Ριζάρια, κλωνάρια και…αποχή!

on .

 Πολλά και ενδιαφέροντα ακούστηκαν στη Συνεδρίαση της Κ.Ο. της Ν.Δ. Με ενδιαφέρον ακούστηκε κάτι για Ριζάρια και ...κλωνάρια! Αυτό βέβαια είναι θέμα πρακτικών Γεωπόνων για να διαβαστεί σοβαρά. Κάποιος ελαιοπαραγωγός όμως θα έλεγε ότι το έλλειμμα και η ακρίβεια του λαδιού στο καλάθι, προέκυψε κυρίως γιατί έλειψε το νερό στα ριζάρια των δένδρων την κρίσιμη εποχή για τον λιόκαρπο! Τέλος τα αγροτικά ανέκδοτα της συνεδρίασης. Εκεί ακούστηκαν και άλλα. Για πρώτη φορά ακούστηκε στη Ν.Δ. κριτική για αλαζονεία, για πρώτη φορά σε αυτοκριτική.

Για κλειστές πόρτες υπουργών, όπου κάποιοι νοσογόνοι ψίθυροι μιλούσαν για ίωση της Διοίκησης. Για κεντρικό κλειστό διευθυντήριο, κάτι σαν ιδεολογικό ιερατείο. Για αποχή χωρίς κριτική, και για αποφυγή συζήτησης του «γάμου», που αποστρέφεται καθολικά η παράταξη αλλά «μη μου άπτου τα κακώς ευ κείμενα», που πανηγυρήθκαν σα κρασοπλιό, από τη Πολιτειακή ηγεσία και το ιδεολογικό κονκλάβιο!

Αλλά οι φυγάδες το 1.000.000 της «αποχής της ξαπλώστρας» δεν απασχόλησε τη σύνοδο. Ποιος βεβαιώνει ότι θα επιστρέψουν στην κάλπη και κυρίως ποιος υπολογίζει πόσοι θα επιστρέψουν στο μαντρί; Και γίνεται βαθιά ανησυχητικό το σχόλιο, για «Ισχυρούς τριγμούς στα Θεμέλια της Μεταπολίτευσης». Η άποψη ότι «η Μεταπολίτευση τελείωσε», ανοίγει κερκόπορτες και στην δεξιά πολυκατοικία.

Αλλά ας σταθούμε στην «αλαζονεία» και τις «κλειστές πόρτες των υπουργών». Όχι πολλούς μήνες πρίν, ο Περιφερειάρχης μας Αλ. Καχριμάνης, σε συνέλευση Περιφερειαρχών, κατάγγειλε έντονα, σχεδόν σήμανε συναγερμό, λέγοντας ότι «οι υπουργοί δεν απαντούν στα τηλέφωνα». Και δεν αντέδρασε ο πρωθυπουργός με μια γενική εντολή. Η περίπτωση του Καχριμάνη, πέραν της σφοδράς κριτικής που δέχεται δημόσια και απαντά, έχει ένα άλλο χαρακτηριστικό, που εξαργυρώνεται με την συνεχή εκλογική καταξίωση με μεγάλο ποσοστό ψηφοφορίας. Η διοικητική του συμπεριφορά έχει ένα ισχυρό βασικό χαρακτηριστικό καλού δημόσιου λειτουργού. «Η πόρτα του γραφείου του είναι πάντα ανοικτή, δέχεται κάθε πολίτη που το ζητεί, ακούει σχεδόν πάντα όρθιος τον πολίτη και δίνει μια έγκυρη και υπεύθυνη απάντηση».

Όλα τα εγχειρίδια, για την «Τέχνη του Διοικείν». και τα «τα Καθήκοντα του Προϊστάμενου» έχουν ειδικά κεφάλαια για την υποδοχή, ακρόαση και υπηρέτηση του πολίτη. Αυτή η «οδηγία» φθάνει μέχρι τα υψηλά κλιμάκια της Κρατικής εξουσίας και χαρακτηρίζεται ως μεγάλο χρέος και καθήκον για τους ανώτατους άρχοντες προς τους υπηκόους των.

Οι κλειστές πόρτες των υπουργών, και τα κουφά τηλέφωνα των ιδιαιτέρων γραφείων της εξουσίας, αφαιρούν, καταργούν, υψηλά ιδανικά της Δημοκρατίας και στερούν τον Πολίτη από δικαιώματα που του παρέχει η ιδιότητα του ΠΟΛΙΤΗ. Μια έννοια όπως προσδιορίζεται από την μεγάλη κατάκτηση της Ελληνικής σκέψης, στο σύμπλεγμα ΠΟΛΙΣ, ΠΟΛΙΤΗΣ, ΠΟΛΙΤΕΙΑ, ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.

Στην Αθηναϊκή Πολιτεία, στην Εκκλησία του Δήμου, ο κήρυκας άρχιζε: «τις αγορεύειν βούλεται;»

Από ένα αρχείο που διατηρώ από τη συμμετοχή μου στην Δημόσια ζωή, στη δημοσιογραφία και την υπηρεσία μου σε διευθυντικές θέσεις του ΟΤΕ, θα παραθέσω κάποια πειστήρια για κλειστές ή ανοικτές πόρτες που βρέθηκα. Σαν εκδότης της επαρχιακής εφημερίδας «ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΠΩΓΩΝΙΟΥ», θέλησα να κάνω μια έρευνα για την πορεία των καταναλωτών της ΔΕΗ στα χωριά του Πωγωνίου. Η τοπική ΔΕΗ μου αρνήθηκε με μια υποχώρηση χορήγησης των στοιχείων «με την καταβολή του ποσού των 54,000 δρχ. συν 18% ΦΠΑ»!

Απευθύνθηκα στην Υπουργό Ενέργειας που δεν απάντησε. Απευθύνθηκα και στον τότε πρωθυπουργό Κων. Σημίτη και έλαβα απάντηση από το γραφείο του με ένα θαυμάσιο περιεχόμενο που παραθέτω. Ήταν μάλιστα η εποχή που το ΠΑΣΟΚ εξέπεμψε το σύνθημα «Πρώτα ο Πολίτης», μια διακήρυξη που αναγνώριζε ότι και τότε είχαν εμφανιστεί φαινόμενα αλαζονείας και «κουφής» Διοίκησης. Εντυπωσιάζει όλο το περιεχόμενο της απάντησης στην ανάγκη της εξυπηρέτησης του πολίτη.

Στην περίοδο της πρωθυπουργίας του Γεωργίου Ράλλη και στο τέλος του 1980 (4-10-1980), η κυβέρνηση αντιμετώπιζε φαινόμενα δυσλειτουργίας, λόγω του επιθετικού λαϊκισμού του Ανδρέα. Ο Πρωθυπουργός έστειλε μία εγκύκλιο σε όλους τους προϊστάμενους Γενικών Διευθύνσεων, Υπηρεσιών, Τμημάτων και Γραφείων των Δημόσιων Υπηρεσιών και Οργανισμών Δημόσιου χαρακτήρα, προσωπικά στη οποία σε προοίμιο έλεγε τα εξής:

«Πιστεύω και διακηρύσσω σε κάθε ευκαιρία ότι, για να επιτύχει οποιαδήποτε προσπάθεια σε οποιοδήποτε τομέα της Κρατικής δραστηριότητας της Κυβερνητικής πρωτοβουλίας, χρειάζεται απαραίτητα η συμπαράσταση των πολιτών»

Η εγκύκλιος αυτή αποτελεί ένα μνημείο της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης και της συμπεριφοράς των Δημόσιων Λειτουργών απέναντι στον πολίτη.

Μια εκτίμηση των κακώς κειμένων της περιόδου εκείνης που επικρατούσε στην οριακή λειτουργία της Κρατικής μηχανής, με αλαζονείες και κουφά τηλέφωνα και κλειστές πόρτες, είναι ότι πριν συμπληρώσει χρόνο, ο Ράλλης έχασε τις εκλογές. Είχε χάσει την επαφή με τους πολίτες. Η εγκύκλιος άργησε και τα ριζάρια έμειναν από ζείδωρο νερό!

Δεν είναι χωρίς μια ανάλογη εκτίμηση, ότι η αρχική περίοδος της χούντας είχε κάποια αποδοχή, από μια ιδιαίτερη φροντίδα που έδειχνε στα προβλήματα του πολίτη, με την κατάργηση των αγρ. χρεών, με την καθιέρωση διατάξεων για οικονομική απόκτηση πρώτης κατοικίας, με την εκτέλεση μικρών έργων σε απομονωμένες περιοχές και ιδιαίτερα με την άμεση ακρόαση και απάντηση σε αιτήματα και δημοσιεύματα. Με εγκύκλιο της τότε Εξουσίας οι υπηρεσίες ήταν υποχρεωμένες να απαντούν σε αιτήματα πολιτών και δημοσιεύματα του Τύπου εντός 48 ωρών. Τότε κυκλοφόρησε στις υπηρεσίες βιβλίο και οδηγίες για τον «Προϊστάμενο» και τις Υπηρεσίες για την συμπεριφορά απέναντι στους πολίτες.

Στο αρχείο μου, και σε μια κίνηση εναντίον της απόφασης της ΡΑΕ να τοποθετήσει ανεμογεννήτριες στην περιοχή του βουνού Νεμέρτσικα του Πωγωνίου ενταγμένου στο δίκτυο NATURA 2000, έχω πολλές επιστολές προς υπουργεία και αρχές που δεν έλαβα μία έστω απάντηση, ότι τις έλαβαν. Επιστολές προς όλη την κλίμακα από την Πολιτειακή Κορυφή, τον Πρωθυπουργό και αρμόδιους υπουργούς ακόμη και Περιφερειακές Υπηρεσίες. Η μόνη Υπηρεσία που απάντησε ήταν η Υπηρεσία NATURA των Βρυξελλών, με ένα γράμμα γεμάτο ευγένεια, ενημερωτικό, με όλα τα στοιχεία μέχρι την ώρα αποστολής στο e mail.

Η Συνεδρίαση της Κ.Ο. της ΝΔ δεν πότισε τις ρίζες της παράταξης. Τα παλιά κλωνάρια ζήτησαν μια κάθαρση από τα «ζιζάνια» πίσω από τις «κλειστές πόρτες». Η «αποχή της ξαπλώστρας» δεν είδε θετικά την «ξεκούραση» σε ορεινό καταφύγιο. Η εγκύκλιος του Ράλλη είναι επίκαιρη και επείγουσα. Η άποψη για «τριγμούς στα θεμέλια της Μεταπολίτευσης», ανησυχεί τα ριζάρια και τα νέα κλωνάρια της ΝΑ.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ