Ν’ αναπτύξουν τις θέσεις τους!..

on .

Κάθε διαπίστωση δυσλειτουργίας των πανεπιστημίων αντιμετωπίστηκε, στα χρόνια της μεταπολίτευσης, που βαίνει στη δύση της, με μία μεταρρύθμιση. Καμιά χώρα στον πλανήτη δεν έχει γνωρίσει τέτοιο μεταρρυθμιστικό οίστρο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση!

Το «νέο» της κάθε μεταρρύθμισης, που είχε στόχο να αντιμετωπίσει παθογένειες, το ακύρωναν οι μηχανισμοί, κάτι σύνηθες στην υπολειτουργούσα δημοκρατία μας. Περιπέτεια λοιπόν των θεσμών και κυριαρχία των μηχανισμών… με αποτέλεσμα την ακύρωση του οράματος για μια εκπαιδευμένη  Ελλάδα. 

Η εμμένουσα κρίση και η επιδείνωσή της λόγω του Covid-19, έγινε η αφορμή να έρθουν στην επιφάνεια οι ανεπάρκειες των πανεπιστημίων, τόσο λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, υποδομών και ανθρώπινου δυναμικού όσο και λόγω του εξασθενημένου αισθήματος ευθύνης από την πλευρά της ακαδημαϊκής κοινότητας. 

Η απουσία ενός υγιούς και σφύζοντος ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι αισθητή. Οι υποδομές υπολειτουργούν, οι κοινές δράσεις φοιτητών και ακαδημαϊκών δασκάλων είναι ελάχιστες και μάλιστα δεν ενθαρρύνονται από την διοίκηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, οι αυθόρμητες εκφράσεις τέχνης είναι ελάχιστες και η κοινωνία, σ’ έναν ταραγμένο κόσμο, αναμένει διάχυση κλίματος αισιοδοξίας, από τη φυσική πηγή του, που είναι η νεολαία, τα οράματα και οι αγώνες της… 

Νέος νόμος, νέα αρχή…

Σε λίγες μέρες αρχίζει η εφαρμογή του νέου νόμου, όσον αφορά τη διοίκηση των πανεπιστημίων. Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι από τα πρώτα που θα μπουν στον στίβο των εκλογών, για την ανάδειξη των μελών του συμβουλίου διοίκησής του. Και το ερώτημα που εγείρεται είναι: τι προσδοκίες πρέπει να έχουμε από τη νέα διοίκηση; 

Ζώντας για πολλά χρόνια τον ακαδημαϊκό χώρο και τις περιπέτειές του, θα τολμούσα μια ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και, συνακόλουθα, των πρωτοβουλιών της με τον ακόλουθο τρόπο:

α. δημιουργία ακαδημαϊκής κοινότητας, 

β. τόνωση της ποιότητας της εκπαίδευσης,

γ. ενίσχυση των υποδομών και του ανθρώπινου δυναμικού όλων των τμημάτων με ποιοτικά κριτήρια

δ. ενίσχυση των νησίδων αριστείας, με ακαδημαϊκούς όρους 

ε. τόνωση του ερευνητικού περιβάλλοντος 

στ. αναζήτηση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης

ζ. αντίσταση στον λαϊκισμό του πολιτικού συστήματος, ιδιαίτερα στον τρόπο που αυτό τείνει να μεταφέρει τον κομματισμό από την κεντρική πολιτική στα πανεπιστήμια.

η. δημιουργία περιβάλλοντος κοινωνικής ευαισθησίας και πολιτικού προβληματισμού για τη νεολαία 

θ. ανάδειξη του πολιτισμικού πλούτου της Ηπείρου

ι. ενεργός σύσφιξη των δεσμών του πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία

……

Η παραπάνω ιεράρχηση των πρωτοβουλιών είναι εμποτισμένες από την πείρα ενός παλιού ακαδημαϊκού δασκάλου. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και η νέα γενιά, ίσως, έχει κάτι καινούργιο στο μυαλό της. Χρέος μας είναι να τη βοηθήσουμε, αυτό το κάτι, να το μορφοποιήσει και να το αναδείξει σε μοχλό προόδου.

Πρόταση

Εκείνοι που έχουν την ευγενή φιλοδοξία να υπηρετήσουν το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ως μέλη του νεοσύστατου συμβουλίου διοίκησης, να συγκροτήσουν, πριν τις εκλογές, ένα Forum διαλόγου με την πανεπιστημιακή κοινότητα, όπου θα αναπτύξουν τις θέσεις τους, θα απαντήσουν στους προβληματισμούς των εκλεκτόρων και θα παρουσιάσουν τους συνεργάτες τους που μαζί θα υλοποιήσουν, αν εκλεγούν, το όραμά τους.

Σε μια ανοιχτή κοινωνία, ο διάλογος και η διαφάνεια είναι προϋποθέσεις δημιουργίας ακαδημαϊκής παράδοσης. 

Αυτό είναι το ζητούμενο στις μέρες μας. Ίδωμεν…

* E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.