Και τώρα ποια Σχολή επιλέγουμε; Τα «SOS» του Μηχανογραφικού Δελτίου…

on .

• Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τις βαθμολογίες που συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεων και αναμένονται οι βάσεις, οι οποίες συνήθως ανακοινώνονται γύρω στις 25 Αυγούστου.
Τρία είναι τα κριτήρια που θα τις διαμορφώσουν: οι θέσεις των εισακτέων, οι επιδόσεις των υποψηφίων καθώς και οι δηλώσεις προτίμησης στο Μηχανογραφικό Δελτίο.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών, τα Μαθηματικά και η Ιστορία ήταν δύο από τα μαθήματα που δυσκόλεψαν πολύ τους υποψηφίους, καθώς οι μισοί από αυτούς έγραψαν κάτω από τη βάση. Ακόμη, η Φυσική και τα Αρχαία Ελληνικά, φαίνεται ότι φέτος ήταν δυσκολότερα σε σχέση με πέρυσι, καθώς το ποσοστό των γραπτών που ήταν κάτω από τη βάση ήταν μεγαλύτερο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τέλος, όσον αφορά τους πρώτους των πρώτων, φαίνεται πως φέτος θα είναι περισσότεροι.
Σειρά τώρα έχει το Μηχανογραφικό Δελτίο, το οποίο αποτελεί τον επόμενο σκόπελο μετά τις εξετάσεις. Πρόκειται για μία κρίσιμη στιγμή στη ζωή του υποψηφίου και ίσως είναι η πρώτη φορά που θα πρέπει να δείξει ωριμότητα, συγκέντρωση και αποφασιστικότητα σχετικά με το μέλλον του. Η σωστή επιλογή σπουδών και επαγγέλματος είναι καθοριστική για έναν νέο και επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τη ζωή του εν γένει, καθώς όταν κάποιος κάνει τη δουλειά που πραγματικά αγαπά νιώθει ολοκληρωμένος, δημιουργικός και φθάνει πολλές φορές στην αυτοπραγμάτωσή του.
Πριν τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου θα ήταν εξαιρετικά ωφέλιμο ο υποψήφιος να συμπληρώσει ηλεκτρονικά το δωρεάν τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Υπουργείου Παιδείας. Η διαδικασία είναι απλή και σύντομη: o ενδιαφερόμενος μπαίνει στην ιστοσελίδα “Πύλη Εφήβων” (https://www.eoppep.gr/teens/index.php/tests), δημιουργεί λογαριασμό, επιλέγει την ενότητα “Γνώρισε τον εαυτό σου” και απαντά στις ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων.
Αναντίρρητα ένα διαδικτυακό τεστ δεν μπορεί να αποτελέσει τον αδιαφιλονίκητο καθοδηγητή του νέου και των μύχιων σκέψεών του. Ο ίδιος ο υποψήφιος θα πρέπει να διερωτηθεί σχετικά με τι είναι αυτό που του ταιριάζει πραγματικά, συνάδει με την προσωπικότητά του, τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις του, τις αξίες του; Σε δεύτερο χρόνο, ο υποψήφιος θα ήταν χρήσιμο να κάνει μία διαδικτυακή έρευνα σχετικά με το αντικείμενο και το πρόγραμμα σπουδών των σχολών που τον ενδιαφέρουν, αλλά και την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Αξιοσημείωτο, είναι εδώ να αναφερθεί πως στη σελίδα του ΕΟΠΠΕΠ υπάρχουν πολύ χρήσιμα βίντεο με όλα τα επαγγέλματα και πληροφορίες για το καθένα από αυτά.
Στον αντίποδα, πολλοί θα είναι οι μαθητές φέτος που μάταια θα συμπληρώσουν Μηχανογραφικό Δελτίο, καθώς κανείς δεν θα μπορέσει να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εάν έχει συμπληρώσει κάτω από 8.000 μόρια. Σίγουρα, υπάρχει και η εναλλακτική λύση του ΔΙΕΚ, καθώς από φέτος οι υποψήφιοι θα μπορούν να κάνουν παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο που θα περιέχει 519 Τμήματα Δημοσίων ΙΕΚ. Παρά ταύτα, πολλοί θα είναι οι μαθητές που για τους δικούς τους λόγους δε θα καταφέρουν να περάσουν στη σχολή που ονειρεύονται και η αποτυχία στο μυαλό τους φαντάζει όλεθρος.
Η διαχείριση της αποτυχίας είναι μία δεξιότητα και οι νέοι θα πρέπει να την καλλιεργήσουν, καθώς σίγουρα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν παρόμοιες καταστάσεις και στο μέλλον. Αρχικά, ο νέος θα πρέπει να έχει τους γονείς και τους καθηγητές του πλάι του, να τον υποστηρίζουν και να τον εμψυχώνουν, σε καμία περίπτωση, δηλαδή, δε θα πρέπει να αισθάνεται μόνος ή αυτοί να είναι επικριτικοί απέναντί του. Εν συνεχεία, μέσα από έναν γόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο, οι γονείς θα πρέπει να βοηθήσουν τους νέους να καταλάβουν πως η αποτυχία είναι μέρος της ζωής και πως αποτελεί το έναυσμα για μία περαιτέρω ενδοσκόπηση και επαναπροσδιορισμό των στόχων, ίσως, στην προκειμένη, και μία καλύτερη οργάνωση και μεθόδευση ενός πιο αποτελεσματικού διαβάσματος, καθώς η επόμενη χρονιά αποτελεί μία καλή ευκαιρία για να ξαναδώσουν πανελλήνιες εξετάσεις. Τέλος, υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές λύσεις, όπως αυτή του 10%, σε περίπτωση που κάποιος έχασε τη σχολή που επιθυμούσε για λίγα μόρια.
Κλείνοντας, η ζωή σίγουρα δεν αρχίζει και ούτε τελειώνει με τις Πανελλαδικές και με τη συμπλήρωση ενός Μηχανογραφικού δελτίου. Αφήστε, τα παιδιά να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους (θυμό, λύπη, φόβο, απογοήτευση), αλλά υπενθυμίστε τους πως στη ζωή όσες φορές πέσεις άλλες τόσες θα πρέπει να σηκωθείς, να ανεβάσεις ψηλά τα μανίκια και να δουλέψεις ακόμη πιο σκληρά αλλά πιο στοχευμένα την επόμενη φορά. Τίποτε στη ζωή δε χαρίζεται, θα πρέπει κάποιος να παλέψει αρκετά για τα όνειρά του. Άλλωστε σύμφωνα με τον Αριστοτέλη: «ο καθένας αγαπά περισσότερο, ότι απέκτησε με κόπο».
Το απόφθεγμα της ημέρας:
Κι αν είσαι στο σκαλί το πρώτο, πρέπει
νάσαι υπερήφανος κ' ευτυχισμένος.
Εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι·
τόσο που έκαμες, μεγάλη δόξα.
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
(απόσπασμα: «το πρώτο σκαλί»)