Φόβοι ότι κατά τις ημέρες lockdown και «Black Friday» θα χτυπήσουν «κόκκινο»

ΟΙ ΑΠΑΤΕΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ…ΑΝΘΟΥΝ!

Συστάσεις από τον Συνήγορο Καταναλωτή για αγορές μόνο από επίσημα - πιστοποιημένα ηλεκτρονικά καταστήματα

APATH DIADIKTYO

• Πρωτόγνωρες καταστάσεις ζει η Ελλάδα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού έχοντας θέσει τη ζωή όλων μας σε καραντίνα! Σχολεία και πανεπιστήμια κλειστά, κατεβασμένα ρολά στην αγορά και την εστίαση, μια καθημερινότητα που κανείς ακόμη δεν γνωρίζει για πόσο θα συνεχιστεί υπό αυτές τις συνθήκες.
Αυτή την περίοδο λοιπόν, επόμενο είναι να κάνει ακόμη πιο δυναμική – επιθετική κατά πολλούς - είσοδο στη ζωή μας το Ιντερνέτ. Όλα γίνονται διαδικτυακά: εκπαίδευση, εργασία αγορές, διασκέδαση!
Πράγματι το Διαδίκτυο έχει διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητά μας, κάτι που έγινε περισσότερο εμφανές κατά την περίοδο της πανδημίας. Ωστόσο, οι παγίδες που κρύβει είναι πολλές και σε πολλά επίπεδα. Μια από αυτές είναι οι διαδικτυακές απάτες που τα τελευταία χρόνια αυξάνονται ανησυχητικά, ενώ υπάρχουν φόβοι ότι κατά την διάρκεια του lockdown θα χτυπήσουν… κόκκινο!

Ακόμη περιμένει!
Περιστατικά με διαδικτυακές απάτες καταγράφονται συχνά και στο αστυνομικό δελτίο. Πολλοί συμπολίτες και στην περιοχή μας έχουν πέσει θύματα επιτήδειων, καταβάλλοντας χρηματικά ποσά για προϊόντα που ουδέποτε έλαβαν! Από ένα αντικείμενο μικρής σχετικά αξίας μέχρι ακόμη και αυτοκίνητο!
Τελευταία υπόθεση που εξιχνίασε η ΕΛ.ΑΣ. Ηπείρου ήταν στην Άρτα σε βάρος ημεδαπού. Σύμφωνα με την καταγγελία του, πραγματοποίησε συναλλαγή μέσω διαδικτύου σε ηλεκτρονικό κατάστημα και κατέθεσε στις 11 Σεπτεμβρίου2020 σε τραπεζικό λογαριασμό το χρηματικό ποσό των 615 ευρώ για την αγορά μηχανής ποτίσματος, όμως δεν έλαβε ποτέ το προϊόν!
Από την αστυνομική έρευνα και την κατάλληλη αξιοποίηση στοιχείων, ταυτοποιήθηκε για την εμπλοκή της στην υπόθεση γυναίκα, σε βάρος της οποίας σχηματίσθηκε δικογραφία για απάτη.

Η «Black Friday»
Στο μεταξύ, αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων κάνουν φέτος οι καταναλωτές τις όποιες αγορές τους, στα πλαίσια του ξενόφερτου θεσμού «Black Friday», καθώς οι δελεαστικές προσφορές δεν διαρκούν μόνο μια μέρα (αύριο, Παρασκευή) αλλά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Η πανδημία του κορωνοϊού, που αυτή την περίοδο έχει βάλει αναγκαστικό «λουκέτο» στα καταστήματα, μετέφερε την όλη διαδικασία ηλεκτρονικά. Η πρόκληση φέτος είναι διπλή: Από την μια πολλά καταστήματα, ειδικά τα μικρά, δεν είναι εξοικειωμένα με τις διαδικτυακές πωλήσεις και από την άλλη μεγάλη μερίδα των καταναλωτών δεν προτίθεται να προχωρήσει σε ψώνια, καθώς θα επιλέξει το ψαλιδισμένο διαθέσιμο εισόδημα να το κρατήσει για αγορές πρώτης ανάγκης, ειδικά σε μια περίοδο που κανείς δεν ξέρει τι του ξημερώνει εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.
Με αφορμή την «Black Friday» ο Συνήγορος του Καταναλωτή ζητά αυξημένη προσοχή, όχι μόνο των καταναλωτών αλλά και των προμηθευτών, που θα δώσουν εξετάσεις υπευθυνότητας και αξιοπιστίας, ενόψει μάλιστα και των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Συστάσεις
Η Ανεξάρτητη Αρχή συστήνει λοιπόν στους προμηθευτές να περιγράφουν λεπτομερώς τα χαρακτηριστικά των προσφερόμενων προϊόντων και, να προσδιορίζουν με ακρίβεια την τελική ημερομηνία παράδοσής τους στον καταναλωτή. Να έχουν ελέγξει αλλά και να παρακολουθούν τα αποθέματά τους, ώστε τα προσφερόμενα προϊόντα να υπάρχουν σε διαθεσιμότητα, για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα είσπραξης του τιμήματος για είδη τα οποία έχουν εξαντληθεί, στερώντας από τους καταναλωτές τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν άλλες ανταγωνιστικές προσφορές.
Επειδή έχουν παρατηρηθεί στο παρελθόν, ιδίως κατά την πρώτη περίοδο της πανδημίας, μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει στους προμηθευτές, αλλά και στις επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, ενόψει όχι μόνο της «Black Friday» αλλά και των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, να ενισχύσουν με προσωπικό τα τμήματα διαχείρισης και εκτέλεσης παραγγελιών με στόχο την κάλυψη της αναμενόμενης αυξημένης κίνησης.

Με προσοχή!
Ο Συνήγορος τονίζει ακόμη ότι το καταναλωτικό κοινό οφείλει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό σε κάθε ηλεκτρονική του συναλλαγή, διασταυρώνοντας προσεκτικά την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και τη φήμη του προμηθευτή, μη έχοντας ως αποκλειστικό κριτήριο επιλογής τη χαμηλότερη τιμή. Κρίνεται επίσης προτιμότερη η πληρωμή του προϊόντος με κάρτα, ώστε ο καταναλωτής να έχει τη δυνατότητα να προβεί σε αμφισβήτηση της συναλλαγής, εάν τυχόν η παραγγελία δεν εξελιχθεί ομαλά. Ασφαλέστερη βεβαίως, εφόσον προσφέρεται, είναι η πληρωμή με αντικαταβολή κατά την παράδοση του προϊόντος.
***
Στην ανακοίνωσή της η Ανεξάρτητη Αρχή επισημαίνει ότι:
-Η διαφημιστική προβολή ενός προμηθευτή από το Διαδίκτυο ή και από μέσο κοινωνικής δικτύωσης ΔΕΝ αποτελεί εχέγγυο για την αξιοπιστία ή και την ίδια την ύπαρξη της επιχείρησης. Αρκετά εμφανιζόμενα στο Διαδίκτυο ως ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) δεν είναι στην πραγματικότητα νόμιμες επιχειρήσεις, οι δε φερόμενες ως εμπορικές – διαφημιστικές σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ανταποκρίνονται πάντοτε σε πραγματικά φυσικά ή ηλεκτρονικά καταστήματα.
- Μια νόμιμη επιχείρηση πρέπει να διαθέτει επωνυμία, έδρα, λοιπά στοιχεία νομικού/φυσικού προσώπου, νόμιμο εκπρόσωπο, τηλέφωνο ή ταχυδρομική – φυσική διεύθυνση επικοινωνίας.
-Επισημαίνεται ότι οι παραπάνω πληροφορίες των προμηθευτών είναι εμφανείς στις επίσημες ιστοσελίδες και τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) των νομίμων επιχειρήσεων. Η παρουσία των πληροφοριών αυτών αποτελεί δείγμα αξιοπιστίας, η δε απουσία τους θα πρέπει να γεννά υποψίες στον καταναλωτή.
- Η ύπαρξη μόνο μιας ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και ενός κινητού τηλεφώνου σε ιστοσελίδα ή σελίδα μέσου κοινωνικής δικτύωσης, που εμφανίζεται ως e-shop, δεν αρκεί. Αντίθετα, θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τον καταναλωτή, προς τον οποίο συστήνεται, σε τέτοια περίπτωση, να μην προβαίνει σε συναλλαγές.
Κλείνοντας συνιστά στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις συναλλαγές τους και να πραγματοποιούν αγορές από επίσημα – πιστοποιημένα e-shops.