Comp 1

Τα παιδιά μας να ανιχνεύσουν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό!

on .

Είμαστε ευτυχείς όταν τα παιδιά μας με το δικό τους δημιουργικό τρόπο ανιχνεύουν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και σμιλεύουν το περιεχόμενο της αρχαίας τραγωδίας.

Τα Εκπαιδευτήρια «Γείτονα» με το πρόγραμμα: «Ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο» που εντάσσεται στη φιλοσοφία και την παιδαγωγική στόχευση των Προγραμμάτων Βιωματικής Μάθησης, προσπαθούν να ανιχνεύσουν και να αναδείξουν την Ελλάδα του πολιτισμού. Ενός πολιτισμού που είναι δημιούργημα μιας ανώτερης πνευματικής καλλιέργειας και μιας υπέρτατης και μοναδικής ανθρωπιστικής δύναμης.

Η σύγχρονη ευρωπαϊκή διανόηση, αξιολογώντας την ταχύτητα με την οποία η τεχνολογία επηρεάζει και μεταβάλλει τον ανθρωπιστικό ιστό, προβάλλει και ενισχύει όχι την αναβίωση των πολιτισμών που υπηρέτησαν και ανέδειξαν τη δύναμη του ανθρωπίνου πνεύματος, αλλά τη βαθιά κατανόηση του αξιακού συστήματος πάνω στο οποίο οικοδομήθηκαν οι πολιτισμοί αυτοί, για να μπορέσουμε μέσα από την κατανόηση, να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία, συστατικά και αρχές με τη βοήθεια των οποίων θα ενδυναμώσουμε ανθρωπιστικά το δικό μας τεχνοκρατικό και τεχνολογικό πολιτισμό.

Οι αρχαίοι τραγικοί κατάφεραν να συμπεριλάβουν μέσα στα έργα τους, έννοιες όπως δημιουργικότητα, τόλμη, πίστη στην ελευθερία, χρέος υπεράσπισης του πολιτισμού, χρέος διακονίας και προσφοράς στον άνθρωπο, καλαισθησία, μεταφυσική, ηθική. Και οφείλω να ομολογήσω, ότι όταν πριν από 58 χρόνια αποφάσισα να συμπεριλάβω την αρχαία τραγωδία και κωμωδία στην ύλη πολιτισμού και γλώσσας, με διακατείχε ένας περίεργος φόβος, μήπως οι μαθητές μου δεν προσεγγίσουν το βάθος των εννοιών που αποτελούν το δομικό υλικό κάθε έργου. Δεν είχα τεκμηριώσει το γεγονός, ότι οι μαθητές με τον βαθυστόχαστο λόγο των αρχαίων, γαλουχούνται και διαμορφώνουν έναν άρτιο σωματικό και πνευματικό οργανισμό, όπως ακριβώς συμβαίνει με το μητρικό γάλα.

Εμείς όλοι που σμιλεύουμε το πνεύμα, το σώμα και την ψυχή των παιδιών μας αν εμβαθύνουμε με προσοχή και ευλαβητική προσπάθεια πάνω στο ανθρώπινο περιεχόμενο της αρχαίας τραγωδίας θα ατενίσουμε στο βάθος την πύλη εξόδου από την πολιτική, την οικονομική και ανθρωπιστική κρίση που μαστίζει σήμερα τη χώρα μας.

Η προσπάθεια τόσων ετών για την ανίχνευση και κατανόηση των κοιτασμάτων του πολιτισμού της Ελλάδας έχει πλέον πάρει τη μορφή ενός προγράμματος, που μπορεί να δουλευτεί, όπου υπάρχει αρχαίο θέατρο σε ολόκληρη την Ελλάδα, από δασκάλους που πρέπει να μυηθούν για τον τρόπο που οι ίδιοι θα μυήσουν τους μαθητές τους.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου επιδιώκουμε να καθιερώσουμε στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στον κόσμο ολόκληρο τους Μαθητικούς Αγώνες Αρχαίου Θεάτρου. Μια τέτοια καθιέρωση θα βοηθήσει την Ελλάδα μας να ανακτήσει το κύρος της και τους Έλληνες ν’ ανεβάσουν το δείκτη αυτοσεβασμού και αυτοπεποίθησης. Φιλοδοξούμε να φέρουμε τα παιδιά της Ευρώπης και του κόσμου ολόκληρου να γευτούν τους πλούσιους και αρωματικούς χυμούς του πολιτισμού της Αρχαίας Ελλάδας.

Επίσης διατυπώνουμε πρόταση  στο Σωματείο «Διάζωμα» σε συνεργασία με τα Εκπαιδευτήρια «Γείτονα» να μεταγγίσουμε τη γνώση που έχουμε σε όλα τα Δημοτικά Σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου μέσα από το πρόγραμμα «Ταξίδι στο χώρο και τον χρόνο». Από τη στιγμή που θα το υιοθετήσουν δάσκαλοι Γ΄, Δ’, Ε’, Στ’ Δημοτικού θα φέρουν σε επαφή όλα τα Ελληνόπουλα με τα Αρχαία Θέατρα και το πλούσιο  περιεχόμενο της Αρχαίας Τραγωδίας. 

*Το παραπάνω άρθρο αποτελεί αποσπάσματα από τον χαιρετισμό του Ελευθέριου Γείτονα στους προσκεκλημένους γονείς και συγγενείς των μαθητών των Εκπαιδευτηρίων «Γείτονα» που έπαιξαν στο Θέατρο της Επιδαύρου, «Αντιγόνη» του Σοφοκλή και «Πέρσες» του Αισχύλου στις  28-5-2023.