Και αυτό θα περάσει

on .

- Ο εγκλεισμός στο σπίτι, αναγκαστικός ή «εθελοντικός», αποτελεί ένα μέτρο περιορισμού της ελευθερίας. Ο φόβος όμως ενός μεγάλου κινδύνου ζωής, από έναν αόρατο εχθρό, κάνει όλα αυτά τα περιοριστικά μέτρα δικαιολογημένα  και αποδεκτά.
- Αυτός ο περιορισμός στους τέσσερις τοίχους ή σε μία μικρή περιοχή κινήσεως, δίνει μια  άλλη διάσταση στα πεδία των περιπλανήσεων του διαλογισμού και της έννοιας της ζωής. Μιας ζωής, που στο βάθος αμφισβητείται,  και  φέρνει στη σκέψη την ματαιότητα των εγκοσμίων. Και εκεί, κάπου αρχίζει ο άνθρωπος να φιλοσοφεί  και να φτιάχνει τη δική του Σχολή!
- Αυτό το σύνθημα  «ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ»  ίσως πρέπει να συμπληρωθεί με κάποιο άλλο εξ ίσου φιλοσοφικό που λέει:
«αν θέλεις να μη πεθάνεις, να θυμάσαι, 
να μη ξεχνάς».
- Και πράγματι, ποιος μπορεί να πει ότι αυτές τις μέρες η περιπλάνηση του λογισμού δεν τρέχει στα περασμένα. Όλα τα μέσα ενημέρωσης, πίσω από την επικαιρότητα, και τις διαδρομές αυτού του κορωνοϊού από τόπο σε τόπο, ανασύρουν στη μνήμη παρόμοια επιδημικά γεγονότα που καταγράφει η ιστοριογραφία αλλά και η παράδοση. 
- Και τι δεν ακούστηκε, και δεν γράφτηκε και δεν διαβάστηκε αυτές τις μέρες  της  άμεσης ενημέρωσης, για την φονική πορεία του κορωνοϊού. Αλλά και  προβλέψεις και προφητείες και φαντασιώσεις  διατυπώνονται για το μέλλον, με επόμενες επιδημικές περιόδους που θα εμφανίζονται αναπόφευκτα στη γη.
- Σε αυτόν το νέο αναστοχασμό που έτσι παράλληλα και απροσδόκητα μας προέκυψε με τον κορωνοϊό, εμφανίστηκε και μια νέα αρχαιολατρία και πολλοί ξεφύλλισαν τον Θουκυδίδη, «τον ιστορικό ες αεί», για να ανασύρουν τον λοιμό στην αρχαία Αθήνα τον καιρό του Πελοπονησιακού Πόλεμου. Να θυμηθούν και τον Ιπποκράτη, που εμφανίστηκε στην Αθήνα να βοηθήσει στην καταπολέμηση της επιδημίας. Και κάποιοι να «γνωματεύουν» ότι και τότε, κάποιος κορωνοϊος, θέρισε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους στην Αττική. Η ανάκληση του Ιπποκράτη, συσχετίστηκε και με τον σημερινό κορωνοϊό, με την εκτίμηση της μεγάλης προσφοράς των σημερινών ιατρών και νοσηλευτών, σε αυτόν το τιτάνιο αγώνα που νυχθημερόν δίνουν οι γιατροί. Και πάλι εδώ ακούστηκε  για αυτό τον αγώνα των γιατρών, ότι τηρούν τις παρακαταθήκες του όρκου του Ιπποκράτη, θυμίζοντας έτσι για μια ακόμη φορά την Ελληνιστική πυτιά του σύγχρονου πολιτισμού, που αρχίζουμε τώρα να ξαναδιαβάζουμε «μένοντας στο σπίτι».
- Αυτή όμως η επιδημική επιδρομή, ξύπνησε και άλλες αλλαγές που έφερε και θα αφήσει ο κορωνοϊός. Αλλαγές που ανατρέπουν κοινωνικές και ιδεολογικές θεωρίες οι οποίες αναστατώνουν τη σύγχρονη ζωή και εμφανίζονται σαν νεωτεριστικές, παγκοσμιοποιημένες, προοδευτικές,  επαναστατικές και λαϊκίστικες. Οι λαοί ξαναγυρίζουν  στην εθνική ταυτότητα. Το σύνθημα για κατάργηση των συνόρων απορρίπτεται και τα κλειστά σύνορα επανέρχονται. Και δεν είναι μόνο η δική μας αντίδραση και αντίσταση στον Έβρο για απόκρουση μιας εισβολής μεταναστών, που κάποιοι αριστερίζοντες χαρακτηρίζουν ως  «εθνικιστική αφύπνιση». Αυτές τις μέρες, με fast track αποφάσεις όλων σχεδόν των Ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και άλλων,  κλείνουν, σφραγίζουν θα λέγαμε τα σύνορα τους με αυστηρές διαταγές και με αστυνομικά σκληρά μέτρα. Το σύνθημα, ότι δεν υπάρχουν σύνορα χερσαία και θαλάσσια, και οι όποιες ιδεολογίες το υποστήριζαν μανιωδώς, κατέρρευσε. Κάποιοι διανοητές μάλιστα την χαρακτηρίζουν σαν «άχρηστη ιδεολογία» και κάποιοι πιο αυστηροί, την αποκάλεσαν «πολιτικοιδεολογική μπούρδα».
- Αλλά και στην οικονομική ζωή αλλάζουν και θα αλλάξουν πολλά πράγματα  «καταστημένα» και «κατακτημένα». Η εργασία στο σπίτι,  αλλά και η παιδεία με το διαδίκτυο θα ανατρέψει πολλά. Δεν είναι μόνο ο κορωνοϊός που θα προκαλέσει  μεγάλες αλλαγές στην κοινωνία και ζώή των ανθρώπων. Ένα άλλο «ζωϋφιο», που άλλοτε ρουφούσε το αίμα των ανθρώπων, οι «κοριοί», της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας, έχει από χρόνια, σαν τσιπς, και ψηφιακός εισβολέας, εισβάλλει στη ζωή μας. Η ρομποτική και η τεχνική νοημοσύνη δεν έχουν όρια και φραγμούς  και σύνορα. 
- Αυτή η  «ραστώνη»  που προκαλεί το σύνθημα «Μένουμε σπίτι», προκαλεί έναν άλλον αναστοχασμό και μαζί με τα γεγονότα στις όχθες του Έβρου, και την αυτογνωσία που φέρνει η επέτειος των 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, φέρνει έναν καινούργιο κόσμο. Ένα δείγμα αυτής της αλλαγής στη νοοτροπία,  στη σκέψη και στη συμπεριφορά όλων μας αποτελεί η καθολική σχεδόν αποδοχή και συμμόρφωση σε όλα αυτά τα σκληρά μέτρα που παίρνονται για την άμυνα κατά του κορωνοϊού. Μέτρα σκληρά, μέτρα περιοριστικά της προσωπικής ελευθερίας και υπερβάσεις της κρατικής εξουσίας. Νόμοι και υπουργικές αποφάσεις με συνοπτικές διαδικασίες και με χωρίς μια δημοκρατική διαδικασία. 
- Νεκρώνουν οι πόλεις και τα χωριά, περιορίζονται οι συγκοινωνίες, κλείνουν επιχειρήσεις, αργούν παραγωγικές δραστηριότητες, η μάσκα, το οινόπνευμα, σπανίζουν, επενδυτικές  προσδοκίες αναβάλλονται, και τα θύματα του ιού, μετρούνται στατιστικά αλλά  σαν φάσμα θανάτου που μολύνει την ατμόσφαιρα. 
- Κάτι αλλάζει, κάτι άλλο έρχεται με το αναμενόμενο τέλος αυτής της επιδημίας. Μια νέα αισιοδοξία προκαλεί η μεγάλη προσπάθεια της επιστημονικής κοινότητας για την εύρεση του φάρμακου θεραπείας και αυτού του ιού. Τα μηνύματα είναι καλά και οι προσπάθειες  εντατικές. 
- Και αυτό θα περάσει που έλεγαν οι παλιοί.
- Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζονται…       

ο  μέτοικος