Μετά τα αποκαΐδια στα Τέμπη ποιος θα μιλούσε για τρένο στην Ήπειρο;

on .

Η ειλικρινής τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, στην προχθεσινή συνέντευξή του στον Alpha (και στην εκπομπή «Πρωταγωνιστές» του Στ. Θεοδωράκη), ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, την τρέχουσα περίοδο, «είναι στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας», προκάλεσε αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, με κόμματα και παρατάξεις της Αντιπολίτευσης, να βρίσκουν πρόσφορο πεδίο λαϊκισμού, για… ανέξοδη προεκλογική κριτική. 

Κανένας δεν μπορεί να αποσιωπήσει το καθολικό, διαχρονικό αίτημα της Ηπείρου για σιδηροδρομική σύνδεσή της με την υπόλοιπη Ελλάδα. Το να «σφυρίξει» τρένο στα Γιάννενα, στην Ηγουμενίτσα, ήταν και είναι όνειρο! Οι πρώτες βάσεις έχουν μπει με την εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών και με τη δέσμευση και της σημερινής Κυβέρνησης για ολοκλήρωση των μελετών, που βέβαια αποτελεί και προτεραιότητα στο σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όμως, όταν ακόμη είναι νωπές οι στάχτες από τα αποκαΐδια της σύγκρουσης των τρένων στην Λάρισα, όταν πενθούμε 57 νεκρούς, όταν σείεται η χώρα από διαδηλώσεις για απόδοση δικαιοσύνης και εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, όταν από το 2015 δεν κατέστη δυνατή η πλήρης υλοποίηση των έργων που κρίνονται απαραίτητα στην κύρια σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, Αθήνα- Θεσσαλονίκη, μέσω της οποίας μετακινούνται χιλιάδες επιβάτες και εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων, ποιος εχέφρων πολιτικός μπορούσε και μπορεί να προτάξει την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής για την Ήπειρο; 

Το αίτημα είναι απόλυτα δίκαιο (το έχει στηρίξει επανειλημμένα με πρωτοσέλιδα άρθρα του ο «Πρωινός Λόγος»), όμως σήμερα δεν μπορεί να αναγάγεται σε προτεραιότητα και… σημαία ευκαιρίας για αντιπολίτευση. Είναι ένα αίτημα εκτός τόπου και χρόνου! Επί του πρακτέου δε, πολύ κοντά στην άποψη του Πρωθυπουργού, ότι είναι ένα «όνειρο θερινής νυκτός» τη σημερινή περίοδο, που οι προτεραιότητες είναι άλλες και ανελαστικές, μη επιδεχόμενες καμία καθυστέρηση ή αναβολή, ειδικά όταν ακόμη δεν έχουν κοπάσει οι θρήνοι για τους 57 νεκρούς.

«Μούδιασμα» και εκμετάλλευση

Εξίσου πραγματική είναι η διαπίστωση, ότι η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, προκάλεσε ένα «μούδιασμα» σε ένα μέρος της τοπικής κοινής γνώμης, που όλα αυτά τα χρόνια θεωρούσε - και σωστά - ότι η σιδηροδρομική σύνδεση θα έδινε ώθηση στην αναπτυξιακή τροχιά της Ηπείρου. 

Την ίδια όμως ώρα είναι κωμικοτραγικές οι αντιδράσεις κομματικών στελεχών και οργανώσεων των Ιωαννίνων. Αν και από  την 1η Μαρτίου «πυροβολούν» την Κυβέρνηση, γιατί δεν εκσυγχρόνισε το σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνας - Λάρισας, διαδηλώνουν για τα θύματα των Τεμπών, με αίτημα όμως την… ανατροπή της Κυβέρνησης (!) από χθες άρχισαν να «κατακεραυνώνουν» τον Πρωθυπουργό για την τοποθέτησή του, που αν μη τι άλλο, είχε την ευθύτητα να την κάνει, παρότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, μην ακολουθώντας την πεπατημένη του «χαϊδέματος αυτιών»!..

Τοποθέτηση που μάλιστα έκανε ακόμη και με προσωπικό πολιτικό τίμημα, καθώς υποχρεώθηκε να ανατρέψει πρόσκαιρα μια πολιτική γραμμή που εξέφραζαν στελέχη του κόμματός του, στηριζόμενα βέβαια στον επίσημο σχεδιασμό - προ Τεμπών όμως - του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Το «βιολί» του ο ΣΥΡΙΖΑ 

Όμως θα περίμενε κανείς από οργανώσεις κομμάτων, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, να μην έχουν διδαχτεί τίποτα από το δικό τους κυβερνητικό παρελθόν; Ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ, που στη χθεσινή του ανακοίνωση, επιχειρεί για μια ακόμη φορά, να «διαγράψει» τις δικές του ευθύνες και τη δική του ανικανότητα για ό,τι δεν έγινε (μεταξύ αυτών και για το σιδηρόδρομο) στη διάρκεια της διακυβέρνησής του. Παράλληλα δε να «οικειοποιηθεί» ό,τι έργο είχε προγραμματιστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις (π.χ. Αεροδρόμιο Ιωαννίνων), αλλά ολοκληρώθηκε επί των ημερών του, με επιπλέον «πανοπροίκια» βέβαια, όπως στην Ιόνια Οδό. 

Θυμήθηκε τους Φορείς Διαχείρισης (που υποστηρίζει ότι καταργήθηκαν, ενώ απλά ενσωματώθηκαν σε ενιαίο φορέα), καταγγέλλει την Κυβέρνηση για τον οδικό άξονα Γιάννενα- Κακαβιά (τον οποίο ο πολύς κ. Σπίρτζης είχε αφήσει στα αζήτητα), θυμήθηκε την προεκλογική «εξαπάτηση» για το δεύτερο Κλειστό Γυμναστήριο, αλλά και το Π.Δ. για τη Λίμνη (που ούτε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τα «πήγαινε - έλα» το ολοκλήρωσε και μάλιστα το πήγε παραπίσω), ακόμη και την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας αποδίδει στη σημερινή Κυβέρνηση, όταν οι διαδικασίες είχαν ξεκινήσει επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. 

Βέβαια, από την ανακοίνωση - καταγγελία «απουσιάζει» κάθε αναφορά σε πρωτοβουλίες και την πρόοδο που είχε σημειωθεί για τις μελέτες της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ηγουμενίτσας- Καλαμπάκας επί υπουργίας Χρ. Σπίρτζη… Προφανώς τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται!

Όσο για το τοπικό ΠΑΣΟΚ, επίσης φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται τη συγκυρία του αιτήματος για τρένο στην Ήπειρο, επιτιθέμενο στον Κ. Μητσοτάκη και στα στελέχη του Υπουργείου, στους βουλευτές και στον Περιφερειάρχη για «τα ψεύδη που έλεγαν για τις μελέτες»…

Και η παράταξη Ζάψα

Ακόμη πιο αιχμηρή είναι η ανακοίνωση της περιφερειακής παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ «Κοινό των Ηπειρωτών», που έχει επικεφαλής τον Γ. Ζάψα, στην οποία πρέπει βέβαια να της αναγνωριστεί ότι είχε θέσει αρκετές φορές το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου. Ούτε όμως και αυτή ξεφεύγει από το γενικό κανόνα της αντιπολίτευσης, να μην αντιλαμβάνονται τη σημερινή πραγματικότητα που συνθέτει το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και «καλεί τα πολιτικά κόμματα που διεκδικούν να κυβερνήσουν τη χώρα να πάρουν θέση και να δεσμευτούν για αυτήν»… 

Κατά τ’ άλλα, όλοι συμφωνούν με την καταληκτική αναφορά ότι «το τρένο στην Ήπειρο είναι αίτημα διαρκές, επίκαιρο, ώριμο και εφικτό».