Ο κορωνοϊός, το Άγιον Όρος και ο καλόγερος Σαμουήλ…

on .

«Άγιον Όρος: Θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από κορωνοϊό». «Δίχως τέλος η τραγωδία στο Άγιο Όρος». «Εφιαλτικές διαστάσεις έχει πάρει η πανδημία στο Άγιον Όρος». Αυτοί είναι ενδεικτικά μερικοί από τους πολλούς τίτλους που έχουν απασχολήσει τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης τον τελευταίο καιρό. Αποτελεί ένα εξαιρετικά θλιβερό γεγονός αυτό που συμβαίνει στο «Περιβόλι της Παναγίας»

. Ο αριθμός των μοναχών που υπέκυψαν στην πανδημία είναι δυστυχώς δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον πληθυσμό του. Ο μεγαλύτερος σε όλη την Ελλάδα. Είναι μεγάλο δυστύχημα, όχι μόνο γιατί χάθηκαν άδικα τόσες πολλές ζωές συνανθρώπων μας και μάλιστα αρκετών νέων σε ηλικία, αλλά και γιατί οι αγιορείτες μοναχοί δεν βρίσκονται εκεί μόνο για την σωτηρία της ψυχής τους. Βρίσκονται και για τη διαφύλαξη του αμύθητου ιστορικού, πολιτιστικού και περιβαλλοντικού πλούτου που είναι εναποτεθειμένος στην ιστορική και ιερή αυτή γη. Εξάλλου γι’ αυτό και αποτελεί Πολιτιστικό Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Ο Ηγούμενος της μονής Εσφιγμένου Βαρθολομαίος διαπιστώνει με πολλή αγωνία και θλίψη: «Σαν Άγιο Όρος έχουμε πληρώσει μεγάλο φόρο στο θέμα της πανδημίας με τους νεκρούς. Οι Γεροντάδες έχουν φτιάξει μια εκκλησία στα δικά τους μέτρα.»
Ωστόσο ένας άλλος ηγούμενος της Ιεράς Μονής του Αγίου Παύλου, ο 90χρονος Παρθένιος, γνωστός και ένθερμος αρνητής του κορωνοϊού και αντιεμβολιαστής έχει άλλη άποψη. Σύμφωνα με το makthes.gr (εφημερίδα «Μακεδονία Θεσσαλονίκης») που αναφέρεται στις απόψεις του όταν ξέσπασε για τα καλά η πανδημία το 2020 και πάρθηκαν περιοριστικά μέτρα, ο αγιορείτης Γέροντας καλούσε την κυβέρνηση να ανοίξει τις εκκλησίες γιατί μόνο ο Θεός θα μας σώσει. «Οι εκκλησίες μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι ένα νεκροταφείο, όλοι οι άνθρωποι κλεισμένοι στα σπίτια τους! Τι είναι αυτό το πράγμα;» έλεγε, ενώ παρακαλούσε τους πολιτικούς «να φωνάξουνε τον κόσμο, να ανοίξουνε τις εκκλησίες να βγει ο κόσμος έξω, να βγάλουνε τα εικονίσματα, να κάνουμε λιτανείες, να παρακαλέσουμε τον Παντοδύναμο Θεό να άρει αυτόν τον πειρασμό». Σε άλλο σημείο ο Παρθένιος υποστήριζε ότι «αυτά γίνονται για να σφραγίσουν τον κόσμο, αλλά αυτό θα είναι το μεγαλύτερο σκάνδαλο». Τέλος, σύμφωνα με το δημοσίευμα, στα κηρύγματα του ο Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παύλου έλεγε ότι, δεν έχει ευλογία από αυτόν κανείς να κάνει εμβόλιο και ο κορωνοϊός είναι της μασονίας και του σατανά.
Συνειρμικά το μυαλό μου δεν μπορεί παρά να ταξιδέψει στον κοσμοκαλόγερο Σαμουήλ λίγο πριν ανατινάξει το Κούγκι και πέσει το Σούλι στον Αλή Πασά στα 1803. Να τι γράφει για τον κατά τα άλλα ένδοξο Σουλιώτη ο πλέον έγκυρος Ιστορικός της περιόδου εκείνης Χριστόφορος Περραιβός στο έργο του «Ιστορία του Σουλίου και της Πάργας» Έκδοση 1857 σελ. 128: «…οι απλοί και αμαθείς Σουλιώται, δοξάζοντες αυτόν (τον Σαμουήλ) ως προφήτην, εδέχοντο και τους λόγους του ως θεοπνεύστους. Αι δε συμβουλαί του ήσαν οι εξής: Α) να μη πολεμώσι πλέον τους Τούρκους… αλλά να φυλάττωσι μόνον τας θέσεις των. Β) Τους ησφάλιζεν ως εκ θείας δήθεν αποκαλύψεως, ότι μετ’ ολίγας ημέρας μέλλουν να διαλυθώσι και διασκορπισθώσιν οι Τούρκοι υπό θεϊκής οργής και τότε εις (ένας) Σουλιώτης διώξει χιλίους Τούρκους. Γ) Ότι ευκολότερον είναι να γίνει ο ουρανός χάλκινος, ή (παρά) το Σούλι τουρκικόν.» Και αμέσως μετά σχολιάζει ο Περραιβός: «Υπό τοιούτων και ομοίων άλλων ονειροπολημάτων του Σαμουήλ πλανώμενοι οι μαχηταί, δεν επείθοντο εις τους αρχηγούς αυτών.»
Όπως είναι, βέβαια, γνωστό το Σούλι έπεσε μετά από λίγες μέρες, στις 12 Δεκεμβρίου του 1803 με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα για τον ιστορικό τόπο, τους Σουλιώτες αλλά και τον ίδιο τον καλόγερο. Τούτο, φυσικά, διόλου δεν σημαίνει πως το Σούλι δεν θα έπεφτε εάν δεν υπήρχαν οι «προφητείες» αυτές, αφού, εκτός της πρόσκαιρης και σύντομης αποδυνάμωσης των Σουλιωτών που προκάλεσαν οι προκαταλήψεις και ιδεοληψίες του Σαμουήλ προς τους συναγμένους τότε στο μικρό κάστρο του Κουγκίου και εξαθλιωμένους συμπατριώτες του. Συνέδραμαν προς τούτο ως γνωστόν και άλλοι πολύ σοβαρότεροι και μακροχρόνιοι παράγοντες και αιτίες. Όπως η φοβερή πείνα και οι θανατηφόρες επιδημίες. Ωστόσο το Σούλι κι αν έπεσε, ο καλόγερος κι αν μαρτύρησε, το βέβαιο είναι πως άφησαν σε όλους τους Έλληνες αιώνιες παρακαταθήκες και πρότυπα αυτοθυσίας, συλλογικής ελευθερίας και έμπρακτης αγάπης για την πατρίδα.
Όμως οι θρησκευτικές ιδεοληψίες και προκαταλήψεις -αντιλήψεις που έχουν επιφέρει πολλά δεινά κατά καιρούς στην πορεία του ορθόδοξου χριστιανισμού και όχι μόνο- από τις οποίες καθοδηγούνται στις μέρες μας και σύμφωνα με τις οποίες καθοδηγούν τους πιστούς πολλοί ηγούμενοι και άλλοι θρησκευτικοί ηγήτορες σχετικά με τη φύση και την επιστημονική αντιμετώπιση του κορωνοϊού, εκτός από το πλήθος των βασάνων και αδόκητων θανάτων που προκαλούν -φυσικά χωρίς να το θέλουν, αλίμονο!- νομίζω πως πλανώνται οικτρά και βάλλουν -πάλι εν αγνοία τους!- εναντίον της ίδιας της θεμελιώδους αρχής του ευαγγελικού λόγου του Εσταυρωμένου Ιησού «Αγαπάτε Αλλήλους»!