Διαβάζοντας τη Χάρτα του Ρήγα

on .

- Η εκδήλωση για την παρουσίαση της Χάρτας του Ρήγα, και της έκθεσης του κειμηλίου του σπάνιου αντιτύπου της Πασχαλείου Σχολής Καπεσόβου έκαναν τον μέτοικο να περιπλανηθεί σε εποχές και αναμνήσεις που ο Ρήγας ήταν ένα κορυφαίο εθνικό είδωλο.
- Ο Αντώνης Κυριαζής από το Βελεστίνο, που έγινε ο Ρήγας, ο οποίος ενσάρκωσε τους πόθους του Γένους για την απελευθέρωσή του από την πολύχρονη σκλαβιά, ήταν ένας φωτισμένος  άνθρωπος,  που μπήκε στην καρδιά και στον λογισμό όλων των Ελλήνων και τους συνήγειρε  με το Θούριο για να προετοιμαστούν για το ποθούμενο.
- Το Θούριο, και οι σκηνές από το θεατρικό έργο «Ρήγας Ο Βελεστινλής», δεν έλειπαν από τις γιορτές και εκδηλώσεις της Εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου από τα σχολεία.  Έτσι στην κατοχή, το Θούριό του ακούστηκε από τα πρώτα στα σχολεία μας και αποτελεί μια διαμαντόπετρα στις παιδικές αναμνήσεις. Το δε Θεατρικό έργο «Ρήγας ο Βελεστινλής» που ανεβάστηκε σε πολλά σχολεία κατά την κατοχή, ήταν ένα εγερτήριο σάλπισμα.  Σαν παιδιά αισθανόμασταν  τη συνέχεια  της ιστορίας, και σαν  κληρονόμοι μιας επιταγής των προγόνων.
- Το όνομα του Ρήγα, έλαμπε στους τοίχους των σχολείων δίπλα στους εθνικούς μας ήρωες. Και ήταν εκεί και την εποχή του Μεταξά, όπως την ίδια εποχή παιζόταν, και το θεατρικό έργο για τον Ρήγα.
- Δεν λογοκρίθηκε ποτέ, και αποτελούσε μαζί με άλλα θεατρικά έργα, όπως  «Να ζεί το Μεσολόγγι», «ο χορός του Ζαλόγγου», «η Μπουμπουλίνα» και άλλα σχετικά με τους αγώνες του Γένους,  ένα πεδίο αγωγής  και αγρυπνίας.
- Ο μέτοικος αισθάνεται  κάτι σαν «ρηγάς», που στις μαθητικές αναμνήσεις του φυλάει και μια ομιλία του για τον Ρήγα στο Γυμνάσιο σε σχολική γιορτή της 25ης Μαρτίου.
- Η Χάρτα του Ρήγα, που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Ιωαννίνων, αποτέλεσε μια ευκαιρία, να ξαναθυμηθούμε τον μεγάλο αυτόν πατριώτη, με αφορμή και την επικαιρότητα των τελευταίων γεγονότα στην Βαλκανική Χερσόνησο.
- Η Χάρτα αυτή αποτελεί, ένα από τα σημαντικότερα έργα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Απεικονίζει όλη την περιοχή που ορίζεται με το όνομα Ελλάδα, και  τον χώρο της Ελληνικής παρουσίας από τους αρχαιοτάτους χρόνους. Ήταν ένα ξύπνημα του Γένους στη μαύρη σκλαβιά. Η μεγάλη Ελλάδα μας.    
- Είναι ένας χάρτης που ευωδιάζει Ελλάδα, με τις πόλεις και τα χωριά με ελληνικές ονομασίες, στολισμένη με την κάτοψη θεάτρου, την κορυφαία αυτή πολιτιστική προσφορά  των αρχαίων Ελλήνων διανοούμενων, την απεικόνιση 160 αρχαίων νομισμάτων, καταλόγους με φιλοσόφους, ηγέτες, και άλλα σχεδιάσματα που εντυπωσιάζουν για την σχεδίαση και τη σύνθεσή τους. Είναι μια Ελλάδα που ονειρευόταν ο Ρήγας  και αυτό δεν το κρύβει και είναι και μέσα σε κείμενα που άφησε.
- Σε ένα από αυτά, το βιβλίο «ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΠΑΝΘΙΣΜΑ» του 1790, γράφει προς τους αναγνώστες του:
Αναγιγνώσκοντες λοιπόν, οι μεν αγχίνοες,
ας επικαρπώνται τα ωφέλημα, οι δε τρόφιμοι
ήδη και  θιασώται της Φυσικής, ας μη με
κατηγορήσουν διά το ύφος, αλλ΄ ας καταβάλουν
ευμενώς έκαστον έρανον ό, τι βούλεται όπου
βοηθούμενον πανταχόθεν, να αναλάβη  το
πεπτωκός Ελληνικόν γένος
έρρωσθε  ΡΗΓΑΣ
- Την ανάσταση του Γένους ονειρευόταν ο Ρήγας, και η Χάρτα αυτή την Ελλάδα απεικονίζει  με όλες τις ιστορικές και πολιτιστικές κατακτήσεις,  και με την Ελληνική γλώσσα κυρίαρχη  σε όλη τη Βαλκανική Χερσόνησο, όπου ήδη είχε μεγάλες επιδόσεις με τα σχολεία που λειτουργούσε και με την  ηγεμονία στην Διοίκηση και στο εμπόριο.
- Και ήθελε πρώτα και κύρια, το Γένος να μορφωθεί και να πρωτοπορήσει  με τη γνώση, ένα σύνθημα που και τώρα είναι το ζητούμενο της εκπαίδευσης.
- Αυτός ο οραματιστής Ρήγας, λείπει σήμερα, και βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που απεμπολούμε, τις κατακτήσεις των αγώνων, του Έθνους, και κάποιοι, θέλουν να μοιραστούμε ακόμη και την πολιτιστική μας κληρονομιά.
- Και εδώ η Διεθνιστική Αριστερά, εξαφάνισε από την παιδεία και το Σχολείο, και την εικόνα του Ρήγα, και όλους τους οραματισμούς που αποτυπώνονται στη Χάρτα του. Το όραμα του Ρήγα, κάποτε η «φωτισμένη» Αριστερά του «Εσωτερικού», το έκανε λάβαρο και κίνημα νεολαιίστικο και επαναστατικό με τον «Ρήγα Φεραίο», και αφού βολεύτηκαν με τους λουφέδες της μεταπολίτευσης, τότε ανακάλυψαν ότι η Χάρτα του Ρήγα, αποτελούσε ένα ιμπεριαλιστικό σχέδιο, ανάλογο με εκείνο του «ιμπεριαλιστή» Μεγάλου Αλεξάνδρου, και τα εξαφάνισαν όλα, και τη Χάρτα, και το Θούριο και τον Αλέξανδρο, για να  εξαφανίσουν τελικά και το κίνημα του «Ρήγα Φεραίου».  Και εσιώπησαν οι ντουντούκες, και τώρα οργάνωσαν νέα κινήματα αντεξουσιαστών, να αγωνίζονται για την ένωση των Βαλκανικών λαών, και να συμφωνούν με το μοίρασμα της Μακεδονίας, την αναγνώριση ύπαρξης Μακεδονικού έθνους, και Μακεδονικής γλώσσας, και ονόματος σύνθετου με την λέξη Μακεδονία.

- Και αύριο στα Διεθνή φόρα  να παρακάθονται οι Έλληνες αντιπρόσωποι και δίπλα οι «Μακεδόνες» αυτοί, ιδιοποιούμενοι την λέξη Μακεδονία αποκλειστικά, σαν οι μόνοι κληρονόμοι του Μακεδονικού χώρου, και της μακεδονικής κληρονομιάς.

- Η Χάρτα του Ρήγα, η παρουσίαση, και η έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο, αποτελεί μια ευκαιρία μια νέας αφύπνισης  και μιας άλλης θεώρησης  των γεγονότων της επικαιρότητας.
-  Η παραγγελία του Ρήγα: «όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά»,  είναι επίκαιρη.
- Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζονται…
ο  μέτοικος