Σημαντικές ευκαιρίες που δεν πρέπει να χαθούν…

Το «σύμπλεγμα» μεγάλων οδικών αξόνων προστιθέμενη αξία για την Ήπειρο!

Και οι Πελοποννήσιοι ζητούν τώρα την ολοκλήρωση του δρόμου από Καλαμάτα μέχρι Κακαβιά

• Ο Ε-65 με χρήματα του «Ταμείου Ανάκαμψης» θα συνδεθεί με την Εγνατία Οδό

komvos

• Μπορεί η πανδημία του κορωνοϊού να μονοπωλεί –και δικαιολογημένα– την επικαιρότητα, ωστόσο δεν θα πρέπει να χαθούν σημαντικές ευκαιρίες που προσφέρουν τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία για ολοκλήρωση κρίσιμων υποδομών για τη χώρα και ειδικότερα για την Ήπειρο, η οποία λόγω και της γεωγραφικής της θέσης επηρεάζεται άμεσα από τις όποιες εξελίξεις.

Πολλές φορές μέσα από τις στήλες του «Π.Λ.» έχει αναδειχθεί η αναγκαιότητα ολοκλήρωσης της επέκτασης της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά, που θα αποτελεί τη νότια απόληξη της Αδριατικής Οδού, συνδέοντας την Ελλάδα με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων έως και την Ιταλία στην Τεργέστη. Ένα έργο βέβαια που ζητούν επίμονα και οι τοπικοί φορείς (Περιφέρεια, Δήμοι, Ξενοδόχοι) και το οποίο έχει περάσει από… σαράντα κύματα, χωρίς ακόμη να μπορεί να πει κανείς με βεβαιότητα ότι «έκλεισε» η υλοποίησή του με χρηματοδότηση μέσω του Ευρωπαϊκού «Ταμείου Ανάκαμψης». Κι αυτό γιατί την περασμένη εβδομάδα που παρουσιάστηκε το προσχέδιο της ελληνικής πρότασης, το οποίο εστάλη στην Κομισιόν, ο Πρωθυπουργός δεν αναφέρθηκε στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά. Μέχρι στιγμής δηλαδή υπάρχουν οι διαβεβαιώσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου και του Γεν. Γραμματέα Επενδύσεων Δ. Σκάλκου.
Αντίθετα, ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε ονομαστικά στο βόρειο τμήμα του Ε-65 συμπεριλαμβάνοντάς το στα εμβληματικά έργα που θα ενταχθούν στο «Ταμείο Ανάκαμψης». Έτσι, μόλις ολοκληρωθεί ο Ε-65 και το βόρειο τμήμα του «κουμπώσει» με την Εγνατία, θα σπάσει πλήρως η γεωγραφική απομόνωση της Ηπείρου.
 Στρατηγικός ο ρόλος του…
Βέβαια, για την περιοχή μας το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά εφόσον ολοκληρωθεί θα δώσει νέα αναπτυξιακή προοπτική, καθώς προσδοκάται ότι θα φέρει εκατομμύρια επισκέπτες στη χώρα μας, αυξάνοντας τη δυναμική του οδικού τουρισμού από τα Δυτικά Βαλκάνια, στον οποίο πολλά επενδύει η Ήπειρος.
Εξάλλου τον στρατηγικό ρόλο του οδικού άξονα έχουν αντιληφθεί και άλλες περιφέρειες της χώρας, με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Π. Νίκα με επιστολή του στον Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή να ζητά την χρηματοδότηση του δρόμου Καλαμάτα – Κακαβιά μέσω του «Ταμείου Ανάκαμψης», καθώς όπως επισημαίνει είναι σημαντική η ευκαιρία και «για την έναρξη ουσιαστικής συνεργασίας με τις όμορες χώρες της Αδριατικής για την κατασκευή διευρωπαϊκού άξονα…».
Στην επιστολή του ο κ. Νίκας τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι «εκταμίευση πιστώσεων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης ενός διεθνούς οδικού άξονα που θα διασυνδέει τις έξι (6) χώρες της Αδριατικής και του Ιονίου (Ιταλία, Κροατία, Βοσνία — Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Ελλάδα), ξεκινώντας από την ΤΕΡΓΕΣΤΗ και καταλήγοντας στην ΚΑΛΑΜΑΤΑ.
»Ο εν λόγω δυτικός οδικός άξονας, “Ιόνια Οδός” όσον αφορά στην Ελλάδα, αναφέρεται επανειλημμένα στα εγκεκριμένα γενικά πλαίσια του χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης (ΓΠΧΣΑΑ), από τις – διαφορετικής σύνθεσης εκάστοτε – ολομέλειες του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τουλάχιστον από το 2008 και εντεύθεν.
 Σημαντικές εκκρεμότητες
»Με χαρακτηριστική καθυστέρηση έχουμε, εν έτει 2020, ένα μεγάλο τμήμα του εν λόγω άξονα κατασκευασμένο, από το Ρίο Πατρών μέχρι τα Ιωάννινα. Όμως, εκκρεμούν δύο εξ ίσου σημαντικά τμήματα. Το ένα από τα Ιωάννινα μέχρι τα ελληνο-αλβανικά σύνορα στην “Κακαβιά” και βεβαίως το “πολύπαθο” τμήμα του δυτικού άξονα στην δυτική Πελοπόννησο, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα, όπου ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος θα διασυνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο “Καλαμάτα — Τρίπολη — Κόρινθος”.
»Στο εγκεκριμένο χωροταξικό του 2008 (ΓΠΧΣΑΑ) η Καλαμάτα αναφέρεται ρητώς ως “απόληξη του δυτικού άξονα της χώρας”, όπως επισημαίνεται και στην έκθεση που συνέταξε τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: “Ο αυτοκινητόδρομος Δυτικής Ελλάδας (Ιόνια οδός), στην πλήρη ανάπτυξή του θα έχει συνολικό μήκος 383 km με αφετηρία τα Ιωάννινα και απόληξη την Καλαμάτα. Το τμήμα που αναφέρεται ως «Βόρεια Ιόνια Οδός» έχει μήκος περίπου 196 χλμ. από Ιωάννινα έως Αντίρριο (ανισόπεδος κόμβος με Εγνατία Οδό). Από αυτό το τμήμα έχουν κατασκευαστεί τα 196 km. Η κατασκευή του νότιου τμήματος της Ιόνιας οδού δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
»Στο σύνολό του ο αυτοκινητόδρομος διατρέχει τρεις Περιφέρειες, από βορρά προς νότο, την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, και θα συνδέει τις πόλεις Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πάτρα και Καλαμάτα».
Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου παίρνοντας ως αφορμή και την κινητικότητα που ήδη αναπτύσσεται από φορείς της Ηπείρου για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. του τμήματος «Ιωάννινα — Κακαβιά», ζητά από το Υπουργείο Υποδομών «να εξεταστεί αμέσως και η δυνατότητα να συνδράμει η πολιτεία με το εν λόγω χρηματοδοτικό “εργαλείο” και το νότιο τμήμα του εν λόγω οδικού άξονα, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα».