Η τύχη του άξονα απασχόλησε τη συνάντηση Κ. Καραμανλή - θεσμών

Ορθολογικά διόδια και λειτουργία νέων σταθμών στην Εγνατία Οδό!

- Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τους διπλασίασε κι έριξε το… μπαλάκι στους επόμενους, τόνισε ο Υπουργός Υποδομών

- Επιμένουν οι εργαζόμενοι ότι η παραχώρησή της είναι λάθος - Υβριδικό σύστημα από το 2020 στην Ολυμπία Οδό

DIODIA

• Αναμφίβολα, σπουδαίο ρόλο έχει παίξει η Εγνατία Οδός, ως ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που διασχίζει την Ήπειρο, στην άρση της γεωγραφικής απομόνωσης της περιοχής, που κανείς δε μπορεί να παραγνωρίσει.
Τα τελευταία χρόνια όμως οι συζητήσεις σχετικά με την παραχώρηση του άξονα σε ιδιώτες και για την αύξηση των διοδίων προκαλούν ανησυχία στους Ηπειρώτες, ειδικά σε όλους εκείνους που τον χρησιμοποιούν σε τακτική βάση.
Δυστυχώς, δρομολογημένες καταστάσεις δύσκολα αλλάζουν κι αυτό ισχύει και για την Εγνατία. Όπως επιβεβαίωσε ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής, θα υπάρξει αύξηση στα διόδια, η οποία ωστόσο θα είναι ορθολογική, ενώ θα λειτουργήσουν και νέοι σταθμοί. Όσο για την παραχώρηση, δεν άνοιξε τα χαρτιά του για το αν θα συνεχιστεί ο νυν διαγωνισμός ή θα γίνει καινούριος. Πάντως, οι εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» επιμένουν να μιλούν για λάθος απόφαση.
Στο μεταξύ, σε έναν άλλο αυτοκινητόδρομο της χώρας, την Ολυμπία Οδό ετοιμάζονται να θέσουν σε εφαρμογή ένα νέο αναλογικό σύστημα διοδίων!

Αυξήσεις στα διόδια
Η Εγνατία πρέπει να παραχωρηθεί με όρους λογικούς, διαφανείς και με ορθολογικότητα όσον αφορά τα διόδια δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Κάτι που, όπως είπε σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA, έθεσε και στη συνάντηση που είχαν μαζί με τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα με τους εκπροσώπους των θεσμών στην Αθήνα.
Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμενος καταρχήν στο θέμα των διοδίων που «καίει» και την Ήπειρο, ο Κ. Καραμανλής έκανε λόγο για ορθολογικές αυξήσεις. Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά, «ο ίδιος προσωπικά, στις πρόσφατες συναντήσεις που είχαμε με τον Υπουργό Οικονομικών τον κύριο Σταϊκούρα, είπαμε στην τρόικα ότι εμείς θέλουμε η Εγνατία να παραχωρηθεί αλλά πρέπει να γίνει αυτό με όρους διαφάνειας και όρους οι οποίοι είναι λογικοί και έχουν κάποια ορθολογικότητα. Δηλαδή, δεν μπορούμε ξαφνικά σε έναν αυτοκινητόδρομο που έχει τα προβλήματα που έχει, που έχει να συντηρηθεί πάρα πολλά χρόνια, που δεν έχει ΣΕΑ, να πάμε και να διπλασιάσουμε ξαφνικά το κόστος των διοδίων. Θα βάλουμε τα διόδια, αλλά η αύξηση θα είναι ορθολογική. Και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία τέτοια διαπραγμάτευση με το ΤΑΙΠΕΔ και με την καινούργια ηγεσία της Εγνατίας Α.Ε.».

Οι νέοι σταθμοί
Μιλώντας για το ενδεχόμενο λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο ο κ. Καραμανλής δεν έκρυψε την πραγματικότητα, με βάση την οποία πρέπει να λειτουργήσουν και νέοι, τους οποίους κατασκεύασε μεν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν έθεσε όμως σε λειτουργία για ευνόητους λόγους! Σημειώνεται πως σήμερα υπάρχουν 10 μετωπικοί σταθμοί στον αυτοκινητόδρομο.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Υπουργός, «η κυβέρνηση του Σαμαρά το 2012-15 είχε συμφωνήσει με την τρόικα στη λειτουργία 18 σταθμών διοδίων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν τους διπλασίασε και μάλιστα φτάσαμε στο σημείο να έχουν κατασκευαστεί σταθμοί διοδίων, αλλά παίζαμε το κρυφτούλι με τους θεσμούς και ενώ τους κατασκευάζαμε, ενώ είχαμε υπογράψει τις ΚΥΑ, τελικά αυτοί ποτέ δεν λειτούργησαν. Και ρίξαμε το μπαλάκι πέντε μέτρα πιο μπροστά στην επόμενη κυβέρνηση»!

Αντιδρούν οι εργαζόμενοι
Η παραχώρηση λοιπόν της Εγνατίας παραμένει στον κυβερνητικό σχεδιασμό, απομένει μόνο να φανεί αν θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός που είναι σήμερα στον αέρα ή θα προκηρυχθεί καινούριος.
Φυσικά οι εργαζόμενοι της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» εξακολουθούν να διατρανώνουν την αντίθεσή τους στην παραχώρησή της. Όπως τονίζει ο Σύλλογός τους, «είναι στρατηγικό λάθος. Δεν τεκμηριώνεται ούτε από οικονομικά στοιχεία ούτε από στοιχεία που έχουν σχέση με την ποιότητα συντήρησης και λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων». Σύμφωνα με τον Σύλλογο «η δημόσια διαχείρισή της εξασφαλίζει διαφάνεια στα έργα και στις δαπάνες συντήρησης και διατηρεί το κόστος των διοδίων σε επίπεδο κοινωνικά αποδεκτό».
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, με τη νέα τιμολογιακή πολιτική τα ετήσια έσοδα διοδίων εκτιμώνται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ, οι δαπάνες διαχείρισης (συντήρηση, λειτουργία, ενέργεια κτλ.), συμπεριλαμβανομένων πλέον των εργασιών βασικής συντήρησης είναι πολύ χαμηλότερες, άρα το πλεόνασμα από τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού θα είναι αρχικά πάνω από 100 εκατ. ευρώ ανά έτος αυξανόμενο σε βάθος χρόνου αντίστοιχα με την αύξηση της κυκλοφορίας

Υβριδικά διόδια…
Στο μεταξύ, στην Ολυμπία Οδό, αυτοκινητόδρομο που ενδιαφέρει και τους Ηπειρώτες, καθώς τον χρησιμοποιούν ταξιδεύοντας από και προς την Αθήνα, από τη νέα χρονιά αναμένεται να λειτουργήσει το πρώτο υβριδικό σύστημα διοδίων στη χώρα. Πρόκειται, όπως αναφέρει το «ypodomes.com», για μία «δικαιότερη» χρέωση που απευθύνεται αποκλειστικά στους κατόχους των συσκευών e-pass (ηλεκτρονικός πομποδέκτης) της Ολυμπίας. Ουσιαστικά οι οδηγοί με e-pass χρεώνονται κανονικά στο σταθμό διοδίων το αντίτιμο και, αν βγουν νωρίτερα από την οδό, θα επιστρέφεται στο λογαριασμό τους η διαφορά για τα χιλιόμετρα που δεν έκαναν.