Η Περιφέρεια επικαιροποιεί παλαιότερη μελέτη της

Γιατί όχι μέσω Ηπείρου ο σιδηρόδρομος για Αλβανία;

- Εύκολα υλοποιήσιμο το έργο, δηλώνει η Αντιπεριφερειάρχης Τατιάνα Καλογιάννη, τον τελικό όμως λόγο έχει η Κυβέρνηση

RAGES TRENOY

 • Η σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας βρέθηκε πριν λίγες μέρες στο επίκεντρο και των τοπικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς σύμφωνα με απαντητικό έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ σε ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Ιωάννη Αντωνιάδη,  η σύνδεση των δυο χωρών δρομολογείται μέσω της Δυτικής Μακεδονίας (με τρία εναλλακτικές προτάσεις), παρακάμπτοντας ουσιαστικά την Ήπειρο και αφήνοντάς την για ακόμη μια φορά έξω από σημαντικά έργα, που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξή της!
Κι όμως με χθεσινή ανακοίνωσή της η Περιφέρεια Ηπείρου, με αφορμή τα διάφορα δημοσιεύματα, γνωστοποιεί ότι αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της από την Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών, η μελέτη με τίτλο: «Σιδηροδρομική γραμμή Λιμένας Ηγουμενίτσας – Βιομηχανικό Πάρκο Ηγουμενίτσας – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων - Αεροδρόμιο Ιωαννίνων – Κακαβιά – Αργυρόκαστρο», η οποία βέβαια εκπονήθηκε προ διετίας!
Η τέταρτη εναλλακτική
Όπως αναφέρει λοιπόν η Αντιπεριφερειάρχης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος & Υποδομών Τατιάνα Καλογιάννη υπάρχει και τέταρτη εναλλακτική πρόταση, αυτή μέσω της Ηπείρου. Μάλιστα έχει εκπονηθεί Μελέτη Βιωσιμότητας, από την οποία προκύπτει ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Ιωάννινα – Αλβανία (Περιφέρεια Αργυροκάστρου) είναι εύκολα υλοποιήσιμη.
Αυτό οφείλεται, όπως τονίζει, στο γεγονός ότι το αλβανικό τμήμα της γραμμής αναπτύσσεται σε έδαφος πεδινό έως λοφώδες και στο συνολικό μήκος της -των 73  km- προβλέπεται κατασκευή 2 σηράγγων με εξόρυξη συνολικού μήκους 10,3  km και 9 σηράγγων με ανοικτή εκσκαφή συνολικού μήκους 4,6 km, καθώς και 26 μικρών οδικών και σιδηροδρομικών γεφυρών (άνοιγμα 10,5 έως 11,5 m).
Απόφαση της Κυβέρνησης…
Και μπορεί να υπάρχει μελέτη, η οποία μάλιστα να αποδεικνύει ότι η σύνδεση μέσω της Ηπείρου είναι εύκολα υλοποιήσιμη, όμως τον τελικό λόγο έχει η κεντρική εξουσία, γεγονός άλλωστε που σημειώνει και η ίδια η Αντιπεριφερειάρχης σε σχετική δήλωσή της.
«Η διεκδίκηση εκ μέρους της Περιφέρειας Ηπείρου, της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το υφιστάμενο δίκτυο εντός της χώρας μας, παραμένει δυναμική, όμως οι καίριες αποφάσεις λαμβάνονται σε κυβερνητικό επίπεδο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Σημαντικό έργο για την Ήπειρο
Παράλληλα η Αντιπεριφερειάρχης στέκεται στην σημασία αυτού του έργου για την ανάπτυξη της Περιφέρειας Ηπείρου (που σήμερα είναι σιδηροδρομικά απομονωμένη), τονίζοντας ότι θα είναι καθοριστική. Κι αυτό γιατί λαμβάνοντας υπόψη ότι, από τη διεθνή εμπειρία:
• Η συγκοινωνιακή υποδομή έχει πάντα μια ισχυρότερη θετική επίδραση στην ανάπτυξη σε σχέση με άλλες μορφές επενδύσεων. Παρέχει ουσιαστικά συγκοινωνιακά δίκτυα, ώστε να επιτρέπεται στις επιχειρήσεις να ευδοκιμήσουν.
• Εν γένει, τα οφέλη στις μεταφορές, που προσφέρουν οι σιδηρόδρομοι, δεν είναι αυτοσκοπός. Αποτελούν έναν καταλύτη, που μπορεί να ξεκλειδώσει το ενυπάρχον δυναμικό, το οποίο θα βοηθήσει στην οικονομική ανάπτυξη.
• Μια ισχυρή και ισορροπημένη οικονομία μεταξύ των Περιφερειών της χώρας είναι ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική μας ευημερία ως έθνος. Ως εκ τούτου, είναι επίσης σημαντικό να γίνει μια εκτίμηση και αξιοποίηση κατάλληλων πολιτικών, ώστε νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις να συνεισφέρουν στην οικονομία σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
• Με την παροχή πρόσθετης μεταφορικής ικανότητας και την ενισχυμένη συνδεσιμότητα, η συγκοινωνιακή υποδομή επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν, να συνεργαστούν και να έχουν πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα πελατών, προμηθευτών και ειδικευμένου εργατικού δυναμικού.
• Οι επιχειρηματικές επενδύσεις, επίσης, ενθαρρύνονται από την εν γένει ποιότητα των συγκοινωνιακών συνδέσεων, που επηρεάζουν τις αποφάσεις των διεθνών εταιρειών ως προς τον προσφορότερο τόπο εγκατάστασής τους, με συνέπεια την αύξηση των επενδύσεων σε μια σιδηροδρομικά διασυνδεόμενη περιοχή, δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση στις δυο Περιφέρειες «Ηπείρου» και «Αργυροκάστρου», που ανήκουν αντιστοίχως στις δύο χώρες Ελλάδα και Αλβανία.
Η μελέτη
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Περιφέρειας, η μελέτη εκπονήθηκε στο πλαίσιο του στρατηγικού προγράμματος Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας Ελλάδας - Αλβανίας 2007 – 2013, ανατέθηκε την 15η Απριλίου 2016 και παραδόθηκε την 14η Σεπτεμβρίου 2016. Κατευθυντήρια επιδίωξη της μελέτης ήταν η αποτύπωση των κρίσιμων συντελεστών  διαμόρφωσης του δείκτη κόστους - οφέλους, ώστε να είναι ευχερής η σύγκριση με εναλλακτικά έργα ίδιας σκοπιμότητας και η καταγραφή όλων των παραγόντων που κρίνονται αναγκαίοι κατά την λήψη, από τα αρμόδια όργανα, των αποφάσεων για την υλοποίηση του έργου.
Συγκεκριμένα παραδόθηκαν:
1. Φάση Α: Καταγραφή και αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης - Έκθεση Παρουσίασης Υφιστάμενης Κατάστασης
2. Φάση Β.1: Οριστικοποίηση και διαμόρφωση προτάσεων - Προμελέτη Χάραξης Σιδηροδρομικής Γραμμής - Προϋπολογισμός Έργων
3. Φάση Β.2: Οριστικοποίηση και Διαμόρφωση Προτάσεων - Μελέτη Βιωσιμότητας
Το κόστος της μελέτης ανήλθε σε 65.276,10 ευρώ  (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), η οποία εκπονήθηκε από την εταιρεία ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές
ΑΕ.