Υπό συντήρηση τελούν χιλιάδες σπάνιες εικόνες στην Αλβανία!

on .

eikones

Τους ναούς και τις μονές-μνημεία που της έχουν αποδοθεί, συντηρεί, όπως και τα πολύτιμα κειμήλιά τους, η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Είναι βασικό μέλημα αυτό του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου, για το οποίο έχουν διατεθεί και διατίθενται πολλά χρήματα.

Μάλιστα, έχει συσταθεί, από την Αρχιεπισκοπή, και εξειδικευμένο τμήμα που χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες μεθόδους, παράγει εξαιρετικά αποτελέσματα. Παράλληλα συντηρήσεις σε εκκλησίες - μοναστήρια μνημειακού χαρακτήρα, αλλά και εικόνων, που δεν έχουν παραχωρηθεί ακόμη στην Ορθόδοξη Εκκλησία, κάνει και το Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομίας του υπουργείου Πολιτισμού της γειτονικής χώρας.

Σπάνια εικόνα

Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα αποκαταστάθηκε, μεταξύ άλλων, η φορητή εικόνα του Ιωάννου του Προδρόμου, που περιλαμβάνει και διάφορες σκηνές, η οποία φιλοξενείται στο Μουσείο Μεσαιωνικής Τέχνης Κορυτσάς. Προέρχεται από τη Μονή Πέτρου και Παύλου στο Βυθικούκι Κορυτσάς, η οποία, σύμφωνα με τον κώδικα της Μονής, που δημοσίευσε ο Φιλάρετος Βαφείδης, οικοδομήθηκε σταδιακά σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση ξεκίνησε το έτος 1709, με χρήματα που διέθεσε ο Αθανάσιος Χατζηρημάρας. Και η δεύτερη φάση το 1759, οπότε ολοκληρώθηκε το καθολικό της Μονής.Η εικόνα του Προδρόμου Ιωάννου, που συντηρήθηκε, αγιογραφήθηκε το 1726.

Στο Μουσείο Κορυτσάς Να σημειωθεί ότι οκτώ χιλιάδες εικόνες και θρησκευτικά κειμήλια, με σπάνια αξία, που ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας και δεν της έχουν επιστραφεί μετά την πτώση του αθεϊστικού καθεστώτος, φιλοξενούνται στο Μουσείο Μεσαιωνικής Τέχνης Κορυτσάς, που προσελκύει πολλούς τουρίστες.

Στο εργαστήριο αποκατάστασης των εικόνων του Μουσείου, μια ομάδα εργάζεται για την αναπαλαίωση εκείνων των εικόνων, υπολογίζονται περίπου στις 1.000, που έχουν υποστεί φθορά τόσο από το διάβα του χρόνου, όσο και από το περιβάλλον, που βρίσκονταν. Τις εικόνες και τα κειμήλια είχε δημεύσει ο Χότζα από εκκλησίες και μοναστήρια των Ορθόδοξων κοινοτήτων της Αλβανίας, όταν είχε κηρυχθεί ο θρησκευτικός διωγμός. Στοιβάχτηκαν στον παλαιό ναό της Ζωοδόχου πηγής, που είχε μετατραπεί σε μουσείο, ενώ, τα τελευταία χρόνια, όταν ολοκληρώθηκε η αναστύλωση και ανακαίνιση της εκκλησίας αυτής από τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, μεταφέρθηκαν, με τη βοήθεια Γάλλου ειδικού, στο Νέο Μεσαιωνικό Μουσείο Κορυτσάς, για την ανέγερση του οποίου συνέβαλε και το Ελληνικό Δημόσιο.

Πολυάριθμα κειμήλια Από τον 14ο ως τον 19ο αιώνα χρονολογούνται οι εικόνες, ενώ υπάρχουν πολυάριθμα εκθέματα που αφορούν κυρίως τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο:

Έργα από πέτρα, μέταλλο, ξύλο, ύφασμα, χαρτί και άλλα υλικά και μεταξύ τους φυσικά εικόνες. Οι εικόνες του 14ου και του 15ου αιώνα προέρχονται κυρίως από την περιοχή της Κορυτσάς και ειδικά από τα ασκητήρια της Μεγάλης Πρέσπας, γύρω από την οποία αναπτύχθηκε αυτή την περίοδο ένας ιδιαίτερου χαρακτήρα αναχωρητισμός σε ασκητήρια, που ιδρύονταν σε δυσπρόσιτα παραλίμνια σπήλαια. Πολλά από αυτά μάλιστα σώζονται και σήμερα τόσο στην ελληνική όσο και στην αλβανική πλευρά.

Όσο για τις μεταβυζαντινές εικόνες, αυτές καλύπτουν ευρύτερη γεωγραφική έκταση με βορειότερο όριο τα Τίρανα και μαρτυρούν τη συνέχιση της βυζαντινής παράδοσης στη θρησκευτική ζωγραφική των Βαλκανίων και μετά την εγκατάσταση των οθωμανών, με την Ορθοδοξία να αποτελεί το ενοποιητικό στοιχείο μεταξύ των υπόδουλων λαών. π. Ηλίας Μάκος