«Βάφτισαν» προγόνους τους τον… Πύρρο και Σουλιώτες!

on .

TSAMHDES PYRROS SOYLIOTES HROES

• Υπαίθρια φωτογραφική έκθεση στην Πλατεία «Τσαμουριάς» στα Τίρανα με «σπουδαίες μορφές προγόνων τους» επιχείρησαν να διοργανώσουν το περασμένο Σάββατο οι Τσάμηδες στο πλαίσιο της εβδομάδας εκδηλώσεων μίσους για την ανύπαρκτη «γενοκτονία τους». Η εκδήλωση τελικά δεν έγινε, επειδή η Αστυνομία δεν έδωσε άδεια λόγω κορωνοϊού.

Την… πρωτοκαθεδρία όμως σ’ αυτήν θα είχαν μέλη της οικογένειας Τζαβέλλα και Μπότσαρη αλλά και ο βασιλιάς Πύρρος της Ηπείρου, που ανήκε στην καθαρή ελληνική φυλή των Μολοσσών.
Είναι ξεκάθαρο πως αποτελεί προσβολή για την Ελλάδα, για το Σούλι, για τους αγώνες των Σουλιωτών, να ταυτίζονται ηρωικοί αγωνιστές με τους συνεργάτες των ναζί στη Θεσπρωτία.

Προκλητικές δηλώσεις
Οι εκδηλώσεις του κόμματος των Τσάμηδων μεταφέρθηκαν το τελευταίο διήμερο στην Κονίσπολη, κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα,. Ο δε πρόεδρός του Σεπτίμ Ιντρίζι, δεν έμεινε μόνο στα πάγια αιτήματα, όπως η αναγνώριση της «γενοκτονίας» των ομόφυλών του κλπ., αλλά αυτή τη φορά εξαπέλυσε ευθεία επίθεση και στην Ελληνική Μειονότητα της Αλβανίας ενόψει της απογραφής πληθυσμού και μίλησε επίσης αρνητικά ακόμα και για το ρόλο που… παίζουν τα ελληνικά στρατιωτικά νεκροταφεία στη Βόρειο Ήπειρο.

Σουλιώτες και Τσάμηδες
Εδώ θα πρέπει να γραφτούν ορισμένες ιστορικές αλήθειες. Οι Σουλιώτες κατοίκησαν ως ομοιογενής χριστιανικός πληθυσμός στο Σούλι περί το 1550, ενώ οι "Τσάμηδες" προέκυψαν από τοπικό χριστιανικό ελληνικό στοιχείο, που εξισλαμίσθηκε μετά την οθωμανική κατάκτηση (15ο αιώνα) και κυρίως με τη βία το 17ο αιώνα, ύστερα από την εξέγερση και το μαρτυρικό θάνατο του επισκόπου Τρίκκης Διονυσίου του Φιλοσόφου (1611), που οι Τουρκαλβανοί αποκάλεσαν ειρωνικά «Σκυλόσοφο».
Οι Σουλιώτες είχαν καθαρή ελληνική συνείδηση, γι' αυτό και έγιναν πρόμαχοι της Ελληνικής λευτεριάς. Οι Μουσουλμάνοι "Τσάμηδες" όχι, γι' αυτό και στράφηκαν με μανία, καθοδηγούμενοι, κατά του ντόπιου ελληνικού πληθυσμού.
Μετά την απελευθέρωση της Ηπείρου από τους Τούρκους, οι "Τσάμηδες", σύμφωνα με τη συνθήκη Ειρήνης των Αθηνών, έγιναν Έλληνες υπήκοοι «ως κάτοικοι των οθωμανικών χωρών που περιήλθαν στην κυριαρχία της Ελλάδος». Ως Μουσουλμάνοι, σύμφωνα με την ίδια συνθήκη, είχαν το δικαίωμα να διατηρήσουν την οθωμανική υπηκοότητα και εντός διαστήματος τριών ετών να μεταναστεύσουν σε οθωμανικά εδάφη.
Άγνωστος αριθμός Μουσουλμάνων Τσάμηδων αναχώρησε τότε και εγκαταστάθηκε στην ανατολική Θράκη και τη Μικρά Ασία. Τα Τίρανα διατήρησαν τη ρητορική ότι οι Τσάμηδες ήταν Αλβανοί και ότι η περιοχή της Ελλάδος όπου κατοικούσαν έπρεπε να περιληφθεί στο αλβανικό κράτος. Η ήττα της Ελλάδος κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή υπήρξε καταλυτική για τις σχέσεις των "Τσάμηδων" με τους Έλληνες.

Εξαιρέθηκαν το ‘23…
Με σύμβαση, που υπογράφηκε στη Λωζάνη στις 30 Ιανουαρίου 1923, αποφασίσθηκε ανταλλαγή των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδος και του νέου τουρκικού κράτους με βάση το θρήσκευμα.
Τα Τίρανα με την υποστήριξη της Ρώμης, όπου είχε επικρατήσει το φασιστικό καθεστώς του Μπενίτο Μουσολίνι, κατέβαλαν κάθε προσπάθεια, ώστε οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες να εξαιρεθούν από την ανταλλαγή, που είχε αποφασίσει η Μικτή Επιτροπή Ανταλλαγής της ΚΤΕ.
Έτσι, η πλειονότητα των "Τσάμηδων" εξαιρέθηκε από την ανταλλαγή και συμπαγείς ομάδες Ελλήνων Χριστιανών προσφύγων από τη Μικρά Ασία, που προορίζονταν να εγκατασταθούν στη Θεσπρωτία, υποχρεώθηκαν να επιστρέψουν στη Μακεδονία, με εξαίρεση όσους εγκαταστάθηκαν στην κοινότητα Νέας Σελεύκειας.
***
Ό,τι ψέμα και αν επιστρατεύσουν οι "Τσάμηδες", θα παραμείνουν ως καταδικασθέντες δοσίλογοι κατά την Κατοχή. Αυτή την πραγματικότητα δεν μπορεί να την αλλάξει καμία προπαγάνδα.
H.M.