«Ο λόγος του A. Παπαδιαμάντη είναι ανέπαφος από τον χρόνο…»

on .

 HTHOPOIOS

• «Ο λόγος του Παπαδιαμάντη είναι ανέπαφος από το χρόνο και οι ήρωές του είναι σμιλεμένοι από υλικά πολύ ευαίσθητα, αχνά σχεδόν διάφανα και ευλύγιστα, που όμως αυτό ακριβώς τους προσδίδει το μεγάλο μέγεθός τους», τονίζει στον «Π.Λ.» η ηθοποιός Ιφιγένεια Γρίβα, πρωταγωνίστρια της παράστασης «Ο Γάμος του Καραχμέτη», η οποία παρουσιάζεται σήμερα στο Καμπέρειο.
Με αυτή την αφορμή, η κ. Γρίβα μιλάει στον «Π.Λ.» -χορηγό επικοινωνίας της παράστασης- για τον μεγάλο Έλληνα διηγηματογράφο, για την ηρωίδα που υποδύεται, αλλά και για το πώς επιδρά η κρίση στο θέατρο και τις τέχνες γενικότερα.
Η συνέντευξη
• Πώς ήταν ως εμπειρία η «συνάντησή» σας με τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη;
- Η εμπειρία της «συνάντησης» με τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη ήταν και είναι ένα απίστευτο, μαγευτικό μα και συνάμα δύσκολο, ταξίδι. Το σίγουρο είναι πως βγήκαμε όλοι κατάτι πλουσιότεροι ψυχικά!
• Πόσο επίκαιρος μπορεί να είναι στην εποχή μας ο λόγος του μεγάλου διηγηματογράφου;
- Ο λόγος του Παπαδιαμάντη όπως και κάθε μεγάλου δημιουργού είναι ανέπαφος από τον χρόνο. Οι ρίζες της δομής του έχουν τόσο βάθος και κρύβουν τόση αλήθεια και ομορφιά που μετατρέπουν το έργο σε καθαρά διαχρονικό.
• Ποια είναι τα μηνύματα που επιδιώκει να στείλει η παράσταση στον θεατή;
- Τα μηνύματα του έργου είναι ποικίλα και εξαρτώνται πάντοτε και από τον εκάστοτε αποδεκτή/θεατή του. Σίγουρα όμως το ύψιστο μήνυμα της πραγματικής αγάπης είναι αυτό που νικάει με εκτυφλωτικό φως οτιδήποτε άλλο. Μια αγάπη αληθινή που επαληθεύει, με τον τρόπο που υπάρχει στο έργο, τον ορισμό της, δηλαδή η αγάπη που είναι πάνω από κάθε εγωκεντρικό χαρακτηριστικό και δίνει χωρίς να περιμένει τίποτα.
• Τι είναι τελικά η Σεραϊνώ, η πρωταγωνίστρια του «Γάμου», θύμα ή ηρωίδα και πόση σχέση έχει γενικά με τις ηρωίδες στα αφηγήματα του Παπαδιαμάντη;
- Θεωρώ πως σε πρόσωπα / υπάρξεις όπως η Σεραϊνώ δεν ταιριάζει μια κατάταξη τίτλου ενός θύματος ή ακόμα και μιας ηρωίδας. Αποτελεί ένα μέγεθος που μπροστά σε τίτλους αναγκαστικά μικραίνει, φτωχαίνει. Αν χρειαζόταν βέβαια να διαλέξουμε, θα μπορούσαμε να διαλέξουμε τη λέξη «ηρωίδα» μόνο υπό την έννοια ενός ανθρώπου που μας εμπνέει για να γίνουμε καλύτεροι, ενός ανθρώπου «φάρου» που μας δείχνει τον δρόμο ακόμα και όταν χάνουμε κάθε ελπίδα. Νομίζω πως όλοι οι ήρωες στον Παπαδιαμάντη είναι σμιλεμένοι από υλικά πολύ ευαίσθητα, αχνά σχεδόν διάφανα και ευλύγιστα, που όμως αυτό ακριβώς τους προσδίδει το μεγάλο αυτό μέγεθός τους.
• H εποχή μας, με τις οικονομικές δυσκολίες που τη χαρακτηρίζουν, ευνοεί ή θέτει εμπόδια στην τέχνη γενικότερα;
- Η εποχή μας, παρ’ όλες τις αντίθετες απόψεις που υπάρχουν, πιστεύω πως είναι πολύ όμορφη. Οι δυσκολίες αναπόφευκτα μας στρέφουν σε κάτι πιο εσωτερικό και προσωπικό. Αναζητούμε την αλήθεια, το ποιοι πραγματικά είμαστε και τι πραγματικά ζητάμε από τη ζωή, την τέχνη, την κοινωνία. Δεν εφησυχαζόμαστε σε έτοιμες πλατφόρμες και φτιάχνουμε δρόμους που θα τους περπατήσουμε από την αρχή. Υπάρχει ανησυχία και αυτό είναι εφαλτήριο για τη δημιουργία τέχνης. Η τέχνη γεννιέται όταν δεν υπάρχει τίποτα σίγουρο για να την κρατήσει και τότε μόνο όλοι αναζητούν σαν διψασμένοι το νερό, σαν τυφλοί το φως.
• Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια «καλό θέατρο»; Ποια τα χαρακτηριστικά του;
Για μένα δεν υπάρχει «καλό» και «κακό» θέατρο, υπάρχει μόνο «είναι αλήθεια» ή «δεν είναι αλήθεια» και τα χαρακτηριστικά του τα υπαγορεύει μόνο αυτή, δηλαδή η αλήθεια.

* * *

«Ο γάμος του Καραχμέτη» στο Καμπέρειο Θέατρο
• Το σημαντικό διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο Γάμος του Καραχμέτη» σε σκηνοθεσία Όλιας Λαζαρίδου έρχεται για μία παράσταση σήμερα, Τρίτη, ώρα 9 μ.μ. στο Καμπέρειο Θέατρο. Σκηνικά - Κοστούμια: Όλια Λαζαρίδου, Δάφνη Ρόκκου. Παίζουν: Ιφιγένεια Γρίβα, Νικόλαος Γεώργιος Χαλδαιάκης. Χορηγός επικοινωνίας είναι ο «Π.Λ.».
* Τα εισιτήρια κοστίζουν γενική είσοδος 12 ευρώ, προπώληση 10 ευρώ, φοιτητών/ανέργων 8 ευρώ. Προπώληση γίνεται στα γραφεία του Θεάτρου (Αρχοντικό Πυρσινέλλα), ώρες 08:30 – 14:30.