Τα αρχαία κείμενα «μιλούν» στη σκέψη και τα συναισθήματα του ανθρώπου!

on .

ARSAKEIA MPAMPINIOTHS 1 21 1 19

• «Ό,τι ονομάζουμε σήμερα «πολιτισμό», οι αρχαίοι Έλληνες το ονόμαζαν «παιδεία», την οποία συνέδεσαν με την πολύπλευρη καλλιέργεια τής προσωπικότητας

τού ανθρώπου μέσω τής επαφής του με όλες τις μορφές τέχνης», τόνισε ο Πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, κορυφαίος καθηγητής Γλωσσολογίας κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης, στην ημερίδα με θέμα «Χρειαζόμαστε τα κλασικά γράμματα σήμερα;», που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το Σάββατο στα Αρσάκεια Σχολεία Ιωαννίνων και οργανώθηκε σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard.
Τοποθέτηση επί του θέματος της ημερίδας έκανε και ο καθηγητής του Harvard Gregory Nagy, ο οποίος την προηγούμενη ημέρα βραβεύθηκε από τον Πρόεδρο τής Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλο με το «Παράσημο τού Ταξιάρχη τού Τάγματος τής Τιμής».
Μάλιστα ο κ. Nagy συνυπέγραψε με τον κ. Μπαμπινιώτη τη συνέχιση τής συμφωνίας συνεργασίας τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και τού Κέντρου Ελληνικών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Harvard.
Στην ομιλία του ο καθηγητής G. Nagy ανέλυσε τη φυσιογνωμία των κλασικών σπουδών σήμερα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, ενώ αναφέρθηκε ειδικότερα στη δυνατότητα των κλασικών αρχαίων κειμένων να «μιλούν» για τη σκέψη και τα συναισθήματα τού ανθρώπου, θεμελιώνοντας ουσιαστικά την έννοια τού ανθρωπισμού.
Από τη συζήτηση που ακολούθησε τις τοποθετήσεις των καθηγητών Μπαμπινιώτη και Nagy, τον συντονισμό τής οποίας είχε η Νίκη Τσιρώνη, Βυζαντινολόγος (Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Εθνικό ίδρυμα Ερευνών, Fellow CHS, Washington, D.C.), προέκυψε ότι ασφαλώς δεν μπορούμε σήμερα να δημιουργήσουμε έναν πολιτισμό αντάξιο τού αρχαίου ελληνικού, καθώς κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μη αποδεκτή μίμηση.
Μπορούμε όμως από τα κλασικά κείμενα να πάρουμε έμπνευση, πρότυπα, ιδέες, προβληματισμούς και, μέσω τής παιδείας, να καλλιεργήσουμε την προσωπικότητα τού σύγχρονου νέου.

Διδακτικές προτάσεις
Στο δεύτερο μέρος τής ημερίδας, εκπαιδευτικοί των Αρσακείων Σχολείων Ιωαννίνων παρουσίασαν διδακτικές προτάσεις με τις οποίες γίνεται δυνατή η ανάδειξη τής σπουδαιότητας των κλασικών γραμμάτων για τον σύγχρονο άνθρωπο. Ειδικότερα, παρουσιάστηκαν τα παρακάτω διδακτικά σενάρια:
2 «Αιγός ποταμοί. Διερευνώντας ηγετικά χαρακτηριστικά», Παύλος Μαυρόγιαννης, φιλόλογος, διευθυντής Αρσακείου Λυκείου Ιωαννίνων.
2 «Αισώπου μύθοι – Η διαχρονική παιδαγωγική αξία τους», Ελένη Παπανικολάου, δασκάλα, MΑ, διευθύντρια Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων.
2 «Η διαχρονικότητα τής αριστοτελικής επαγωγής. Η μορφή της σήμερα και η χρήση τής στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση», Αικατερίνη Τάτση, φυσικός, MSc, PhD, διευθύντρια Αρσακείου Γυμνασίου Ιωαννίνων και Χρηστίνα Πλακούτση, φιλόλογος, MA, καθηγήτρια Αρσακείου Γυμνασίου Ιωαννίνων.
2 «Εμφύλιος πόλεμος. Κερκυραϊκά (427 π.Χ.) – Συρία 2019. Συγκριτική προσέγγιση», Χρήστος Τσατσούλης, φιλόλογος, ΜΑ, καθηγητής Αρσακείου Λυκείου Ιωαννίνων.
Γενικά οι ομιλίες στην ημερίδα ανέδειξαν τη στιβαρότητα τού παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού έργου που πραγματοποιείται στα Αρσάκεια Σχολεία Ιωαννίνων που συνεισφέρουν δυναμικά στη συνέχιση τού μακραίωνου πνευματικού πολιτισμού τής Ηπείρου.

***
Η ημερίδα, κατά την οποία υπήρχε ταυτόχρονη διερμηνεία (ελληνικά-αγγλικά), απευθυνόταν στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Αρσακείων Σχολείων, αλλά και άλλων δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων, καθώς και, γενικότερα, στα μέλη τής επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας των Ιωαννίνων.

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ