«Σταυροδρόμι» η Ήπειρος αγωγών φυσικού αερίου!

on .

AGOGOS FYSIKOY AERIOY

• Νέα δεδομένα στην ενεργειακή σκακιέρα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου φέρνει η στήριξη της Αιγύπτου στο επενδυτικό σχέδιο του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου East Med που προωθούν οι χώρες της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου με κατεύθυνση προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια.
Οι εξελίξεις αυτές ενδιαφέρουν άμεσα και την Ήπειρο, καθώς ο συγκεκριμένος αγωγός πρόκειται να καταλήξει στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας, όπου θα συνδεθεί με τον αγωγό IGI – Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ) ο οποίος στη συνέχεια θα διακινεί το φυσικό αέριο προς την Ιταλία. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.
Όπως έχει επισημάνει ο «Π.Λ.» σε πρόσφατα δημοσιεύματα και αναλύσεις του, η Ήπειρος τόσο με τα σχέδια διέλευσης των αγωγών φυσικού αερίου, όσο και με τις έρευνες και πολύ περισσότερο με την ανεύρεση κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, αναβαθμίζεται σε οικονομικό και γεωπολιτικό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», Ελλάδα, Ισραήλ και Κύπρος, με την παρότρυνση και των ΗΠΑ, επιδιώκουν να βάλουν στο σχήμα των εταιρειών που προωθούν τον αγωγό, τις ΔΕΠΑ και Edison, και την αμερικανική ExxonMobil.
Για το λόγο αυτό -σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, που βρίσκεται στο Χιούστον των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διεθνούς ενεργειακής εκδήλωσης CERAWeek 2019, συναντήθηκε με εκπροσώπους του πετρελαϊκού κολοσσού.

Πολύπλοκο έργο
Η κατασκευή του αγωγού θεωρείται εξαιρετικά πολύπλοκο έργο και εκφράζονται ενδοιασμοί στο κατά πόσο μπορεί αυτό να γίνει. Αν όμως το έργο υλοποιηθεί θα αλλάξει τα δεδομένα σε ολόκληρη την περιοχή και θα έχει τεράστια οφέλη για την Ελλάδα.
Ο κ. Σταθάκης στις συναντήσεις που είχε στο Χιούστον αναφέρθηκε στις έρευνες που θα ξεκινήσουν και στη χώρα μας με την ελπίδα η Ελλάδα να αναλάβει κι εκείνη τον ρόλο παραγωγού, ενώ χαρακτήρισε τον East Med ως τεχνικά και εμπορικά βιώσιμη λύση που θα συνεισφέρει στην εμπορική εκμετάλλευση των κοιτασμάτων.
Αποφασισμένη να προχωρήσει το έργο- που έχει προϋπολογισμό 6 με 7 δις ευρώ- είναι η κυβέρνηση του Ισραήλ. Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο αγωγός 1.900 χιλιομέτρων θα είναι βυθισμένος σε πολύ μεγάλα βάθη και γι’ αυτό έχει πολλές δύσκολες τεχνικές λεπτομέρειες.
Ο αγωγός EastMed εντάχθηκε στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ΕΕ, το 2013. Βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Το σύνολο των ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του Έργου.