Ανακρίβειες όσα λέγονται για το 34ο και 35ο Νηπιαγωγείο!
Επίσημη θέση σχετικά με τον χαρακτηρισμό του 34ου Νηπιαγωγείου Ιωαννίνων ως Πειραματικού και την ίδρυση του 35ου Νηπιαγωγείου παίρνει για πρώτη φορά η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων Δρ Μαρία Γιαννακού έπειτα από τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται, χαρακτηρίζοντας ως εξαιρετικά στρεβλή την εικόνα που έχει αποκτήσει η τοπική κοινή γνώμη εξαιτίας των ανακριβειών που, όπως σημειώνει σε έγγραφό της, έχουν ακουστεί και γραφεί.
Περί πειραματικών
Καταρχήν, η κ. Γιαννακού διευκρινίζει ότι τα πειραματικά σχολεία αποτελούν την αιχμή του δόρατος της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και το έργο που επιτελείται σ’ αυτά είναι σημαντικό και ωφελεί μαθητές και εκπαιδευτικούς. Ακολούθως, ξεκαθαρίζει ότι η ίδρυση ή κατάργηση ενός σχολείου αποφασίζεται κεντρικά από το υπουργείο, μετά από εισηγήσεις των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Τόσο η ίδρυση ενός σχολείου, όσο η στελέχωσή του με εκπαιδευτικούς, διευθυντή και βοηθητικό προσωπικό, οι εγγραφές μαθητών σε αυτό, το ετήσιο πρόγραμμα και ημερήσιο ωράριό του, και όλα τα υπόλοιπα παιδαγωγικά ή διοικητικά ζητήματα που το διέπουν, ελέγχονται και διαμορφώνονται αποκλειστικά από το υπουργείο Παιδείας.
Η έλλειψη διαβούλευσης
Συνεχίζοντας στο έγγραφό της η Διευθύντρια Α/θμιας απαντά σε όσα έχουν ακουστεί για την περίπτωση του 34ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου και αρχικά ότι θα έπρεπε να υπάρξει διαβούλευση με τον Δήμο και άλλους φορείς, και να ζητήσει τη γνωμοδότηση του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Παν/μίου. Όπως τονίζει, μεταξύ άλλων, ο χαρακτηρισμός ενός σχολείου ως πειραματικού αποτελεί ζήτημα του υπουργείου Παιδείας. Οι κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης εισηγούνται την ίδρυση, η οποία στη συνέχεια αξιολογείται από αυτοτελή ειδική επιτροπή του υπουργείου. Τα στελέχη των Δ.Ε. έχουν τα προσόντα ώστε να αξιολογήσουν αυτονόμως την αναγκαιότητα και τα οφέλη ίδρυσης ενός πειραματικού σχολείου, οπότε δεν απαιτείται η συγκατάθεση άλλων φορέων από τη νομοθεσία, ούτε ζητείται γνωμοδότηση του Πανεπιστημίου.
Δεν είναι της γειτονιάς!
Απαντώντας στον ισχυρισμό ότι το 34ο Νηπιαγωγείο ιδρύθηκε ως «νηπιαγωγείο της γειτονιάς» το 2022 για να αποσυμφορήσει τα νηπιαγωγεία της περιοχής, τονίζει πως δεν διαθέτει κάποιο ειδικό χαρακτηρισμό, ο οποίος εξάλλου δεν υφίσταται στην εκπαίδευση, και όλα τα γενικά σχολεία είναι σχολεία «της γειτονιάς», αφού φοιτούν σε αυτά τα παιδιά της περιφέρειάς τους. Εν τούτοις, με την ίδρυση του 35ου Νηπιαγωγείου θα δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά της οδού Ελένης Ζωγράφου, όπου βρίσκεται το 34ο, να συνεχίσουν να φοιτούν στο συγκεκριμένο κτίριο. Παράλληλα, σημειώνει πως το 34ο Νηπιαγωγείο βρίσκεται κοντά στα 4ο, 5ο και 10ο που λειτουργούσαν με πληρότητα μαθητών κάτω του 100% ήδη πριν την ίδρυση του 34ου. Όταν αυτό πρωτολειτούργησε, το Σεπτέμβριο του 2022, απορρόφησε παιδιά της σχολικής περιφέρειας του 5ου, με αποτέλεσμα το τελευταίο να χάσει το 1/3 των μαθητών του, μία θέση εκπαιδευτικού, τη θέση του Διευθυντή, και με μία αίθουσά του να αδειάζει μόνιμα, ενώ άδεια αίθουσα 72 τ.μ. έχει και το 4ο Νηπιαγωγείο. Οι δε αριθμοί νέων μαθητών συνεχίζουν να φθίνουν, με το συνολικό αριθμό στα τέσσερα νηπιαγωγεία αθροιστικά να είναι 15,3% χαμηλότερος το τρέχον σχολικό έτος από ότι το έτος 2022/2023.
Πιέσεις και εξυπηρετήσεις
Σχετικά με τον ισχυρισμό ότι η ίδια ως Διευθύντρια έσπευσε να προτείνει την ίδρυση του 34ου πειραματικού δεχόμενη πιέσεις ή εξυπηρετώντας πολιτικά αφηγήματα, τον χαρακτηρίζει πέρα από αναληθή και προσβλητικό.
Σύμφωνα με την κ. Γιαννακού, η ιδέα για την ίδρυση του 34ου Πειραματικού ανήκει εξ αρχής στον προκάτοχό της Δημήτρη Ντούτση, ο οποίος δεν μπορεί να κατηγορηθεί για πολιτικές σκοπιμότητες, όπως τονίζει. Ο κ. Ντούτσης εισηγήθηκε την ίδρυση του 34ου Πειραματικού το 2022 όταν υπουργός ήταν η Ν. Κεραμέως και η ίδια κατέθεσε νέα εισήγηση τον Ιανουάριο του 2023, με την τρίτη και τελική εισήγηση, η οποία έγινε και δεκτή, να κατατίθεται τον Δεκέμβριο του 2024, όταν υπουργός ήταν ο Κυρ. Πιερρακάκης. «Κατατέθηκαν τρεις διαφορετικές εισηγήσεις σε τρία χρόνια, από δύο Δ/ντές Π.Ε. σε δύο διαφορετικούς Υπουργούς. Οπότε ούτε βιασύνη ούτε πιέσεις μπορούν με ειλικρίνεια να καταλογιστούν», τονίζει χαρακτηριστικά.
Ο όρος του ΤΕΘΑ
Η Διευθύντρια Α/θμιας Εκπαίδευσης απαντά και για τον ισχυρισμό ότι η σύμβαση παραχώρησης του κτιρίου δεσμεύει τη διαδικασία εγγραφών του σχολείου. Παραδέχεται ότι υπάρχει όρος από το Ταμείο Εθνικής Άμυνας που παραχώρησε στον Δήμο το οικόπεδο προκειμένου το 20% των θέσεων μαθητών στο νηπιαγωγείο να καλύπτεται κατά προτεραιότητα από παιδιά στελεχών της 8ης Μ/Π Ταξιαρχίας. Τονίζει όμως ότι «ο όρος αυτός συμπεριλήφθηκε στη σύμβαση και υπογράφηκε καταχρηστικά, καθώς ο Δήμος δεν έχει νόμιμη αρμοδιότητα ή δικαίωμα να θέτει όρους ή να αναλαμβάνει υποχρεώσεις επί της διαδικασίας εγγραφών, η οποία γίνεται αποκλειστικά από το υπουργείο Παιδείας».
Σύμφωνα με την κ. Γιαννακού, η ορθότερη οδός θα ήταν μία θεραπεία της σύμβασης και απαλοιφή του όρου. Παρόλα αυτά, καθώς αυτό θα προκαλούσε χρονοβόρες διαδικασίες και ενδεχομένως τριβές, η Δ/θμια Εκπαίδευση και το υπουργείο έδειξαν ελαστικότητα και επέτρεψαν μέχρι τώρα την εγγραφή παιδιών στελεχών της 8ης Μ/Π ΤΑΞ στο 34ο Νηπιαγωγείο κατ’ εξαίρεση ανεξαρτήτως της διεύθυνσης κατοικίας. «Η ελαστικότητα αυτή προφανώς δεν μπορεί να επιδειχθεί και στην περίπτωση ενός πειραματικού σχολείου. Γι’ αυτό προκρίθηκε η ίδρυση του 35ου νηπιαγωγείου ώστε να μπορέσουν σε αυτό να εκπληρωθούν οι όροι της σύμβασης του Δήμου, αν ποτέ χρειαστεί», αναφέρει στο έγγραφό της και προσθέτει ότι παρότι το Δημοτ. Συμβούλιο Ιωαννίνων γνωμοδότησε αρνητικά για την ίδρυση του 35ου Νηπιαγωγείου, ο τελικός λόγος εξακολουθεί να παραμένει στο υπουργείο.
Για τη συστέγαση
Όσον αφορά στον ισχυρισμό ότι η συστέγαση πειραματικών και γενικών σχολείων δημιουργεί προβλήματα, η Μαρία Γιαννακού επικαλείται την αντίστοιχη συστέγαση σχολείων στο κτίριο της Ζωσιμαίας Ακαδημίας, όπου το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο συγκατοικούν με το 8ο, το 12ο Δημοτικό Σχολείο και το 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο, χωρίς να καταγράφονται ανησυχίες και ερωτήματα από τους γονείς των μαθητών /τριών, ενώ υλοποιούνται προγράμματα συνεκπαίδευσης.
Συνοψίζοντας, η Διευθύντρια Α/θμιας σημειώνει ότι με την ίδρυση του 35ου Νηπιαγωγείου θα διευκολυνθεί ο Δήμος ώστε να καλύψει τους όρους της σύμβασης που υπέγραψε, τα παιδιά της οδού Ελένης Ζωγράφου θα παραμείνουν στο κτίριο της γειτονιάς τους όπως επιθυμούν, δε θα προκληθεί συμφόρηση ούτε άλλα προβλήματα, οι νηπιαγωγοί του 34ου τοποθετήθηκαν σε όμορο νηπιαγωγείο και από δύο οργανικές θέσεις νηπιαγωγών θα δημιουργηθούν επτά. Για τους παραπάνω λόγους τονίζει πως αδυνατεί να κατανοήσει την ουσία των εντάσεων που δημιουργήθηκαν.