Στην… άκρη το κινητό γιατί ο «πέλεκυς» θα είναι βαρύς!
- Μία συνήθεια που μπορεί να αποδειχθεί πολύ επικίνδυνη και συγκεκριμένα την ομιλία στο τηλέφωνο ενώ κάποιος έχει στα χέρια του το τιμόνι, θα αναγκαστούν σύντομα να διακόψουν οι οδηγοί, αφήνοντας στη μπάντα το κινητό τους, καθώς τα πρόστιμα θα είναι πολύ πιο τσουχτερά απ’ ότι σήμερα.
Αυτό προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ο οποίος κατατέθηκε το Σαββατοκύριακο σε διαβούλευση. Σύμφωνα μ’ αυτόν, την πρώτη φορά που άνδρες της Τροχαίας θα πιάσουν κάποιον να οδηγεί με το κινητό στο χέρι θα τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες, τη δεύτερη με πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες και την τρίτη με πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος. Σε περίπτωση ατυχήματος, προβλέπονται πρόστιμα 350 – 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα έως και 8 έτη, ενώ σε περίπτωση βαριάς σωματικής βλάβης προβλέπεται κάθειρξη έως 10 έτη ή έως 20 έτη αν προκλήθηκε θάνατος.
Η έννοια της υποτροπής για σοβαρές τροχαίες παραβάσεις είναι και η μεγάλη αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ, καθώς οι ποινές θα λειτουργούν σωρευτικά. Κάθε παράβαση θα καταγράφεται και, αν επαναληφθεί, η ποινή θα αυξάνει σημαντικά, όχι μόνο χρηματικά, αλλά και διοικητικά.
Άλλες παραβάσεις
Για την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ή STOP διατηρείται το πρόστιμο των 700 ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Η υποτροπή τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για τέσσερα έτη. Την τρίτη φορά, το πρόστιμο φτάνει τις 4.000 ευρώ, ενώ το δίπλωμα θα αφαιρείται για οκτώ έτη. Εάν ο οδηγός προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα, ο Ποινικός Κώδικας προβλέπει κάθειρξη από 10 έως 20 έτη.
Για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ – ουσιών τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν τις 4.000 ευρώ για τους υπότροπους, ενώ θα συνοδεύονται από αφαίρεση του διπλώματος έως και για 10 έτη! Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης, επιβάλλεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος, ενώ ενεργοποιείται και ποινική δίωξη.
Για οδήγηση χωρίς δίπλωμα επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση της πινακίδας για ένα μήνα, ενώ προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 2 έτη, ενώ για συμμετοχή σε κόντρες ταχύτητας το πρόστιμο αυξάνεται από 100 ευρώ σε 2.000 ευρώ και αφαιρείται επιτόπου και η άδεια οδήγησης για ένα έτος. Για οδήγηση με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα έτος, ενώ για μη χρήση κράνους πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Επίσης, για πρώτη φορά, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα ακόμα και για τους συνεπιβάτες μηχανών οι οποίοι δεν θα φορούν κράνος. Μέχρι τώρα, το πρόστιμο επιβαλλόταν στον οδηγό της μηχανής. Τέλος, για στάθμευση σε θέση-ράμπα ΑμεΑ επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες, απομάκρυνση του οχήματος.
Τα όρια ταχύτητας
Αλλαγές προβλέπονται και στα όρια ταχύτητας, αφού αυτά μειώνονται για την κυκλοφορία μέσα στην πόλη και αυξάνονται εκτός αστικού ιστού. Συγκεκριμένα, το όριο θα είναι 30 χιλιόμετρα την ώρα για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα, για παράδειγμα σε γειτονιές μπροστά από σπίτια ή σχολεία. Θα ανεβαίνει στα 50 χιλιόμετρα την ώρα για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα και στα 140 χιλιόμετρα την ώρα στους αυτοκινητόδρομους, αφού ωστόσο προηγηθεί διαβούλευση.
Ψηφιακά τα πρόστιμα
Η βασικότερη τομή στον νέο ΚΟΚ έχει να κάνει κυρίως με την επιβολή των προστίμων, καθώς από τον Σεπτέμβριο ενεργοποιούνται οι κάμερες ασφαλείας στην Αττική, όπως ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Πλέον τα πρόστιμα θα επιβάλλονται ψηφιακά και θα αποστέλλονται απευθείας στους παραβάτες οδηγούς μέσω gov.gr. Όποιος δηλαδή κάνει την οποιοδήποτε παράβαση θα καταγράφεται από τις κάμερες και η κλήση θα φτάνει σπίτι του προκειμένου να πληρώσει το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο. Ανάλογα με την παράβαση, θα υπάρχουν περιπτώσεις που οι οδηγοί θα καλούνται να παραδώσουν άδεια και δίπλωμα ή και τις πινακίδες τους.