Εκπτώσεις από χθες στα ρούχα, αυξήσεις όμως στα τρόφιμα!

on .

EKPTOSEIS ROYXA SOYPER MARKET

• Αντιμέτωποι με δύο διαφορετικές εικόνες της τρέχουσας οικονομικής πραγματικότητας είναι από χθες οι καταναλωτές στην Ελλάδα, χωρίς να αποτελούν εξαίρεση ούτε των Ιωαννίνων. Από τη μία υπάρχει η έναρξη της περιόδου των εκπτώσεων σε ρούχα, υποδήματα κλπ. και από την άλλη οι επερχόμενες νέες «τσουχτερές» αυξήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι τα τρόφιμα! 

Οι εκπτώσεις στα είδη ρουχισμού σε πολλά καταστήματα των Ιωαννίνων, ξεκίνησαν με πολύ μεγάλα ποσοστά. Εν τούτοις η χθεσινή «πρεμιέρα» ήταν υποτονική, αφού οι περισσότεροι καταναλωτές που βγήκαν στην αγορά  προχώρησαν σε έρευνα τιμών, μια τάση που είναι πολύ πιο έντονη φέτος καθώς οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί «εξαντλούνται» στην προμήθεια ειδών διατροφής. 

Η τάση και η επιφυλακτικότητα αυτή, είναι λίγο έως πολύ αναμενόμενη για τους εμπόρους, οι οποίοι έχοντας υπόψη και την κίνηση στην αγορά την εορταστική περίοδο, περιμένουν μια αύξηση της κατανάλωσης σε ρουχισμό, υπόδηση, ηλεκτρικές συσκευές, παιχνίδια κ.α. μετά από λίγες εβδομάδες (οι εκπτώσεις άλλωστε λήγουν στις 28 Φεβρουαρίου), όταν και τα περισσότερα νοικοκυριά αξιολογούν τις ανάγκες και τις ελλείψεις τους και εάν φυσικά έχουν τα ανάλογα διαθέσιμα χρήματα. Κι αυτό είναι το μεγάλο ερωτηματικό της τρέχουσας περιόδου με την αβεβαιότητα να κυριαρχεί από τις πληροφορίες που έρχονται για μεγάλες αυξήσεις στα είδη διατροφής, που εάν επιβεβαιωθούν στο σύνολό τους, τότε θα «ροκανίσουν» σε απόλυτο βαθμό τα οικογενειακά εισοδήματα. 

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις οι αυξήσεις στα τρόφιμα θα είναι σχεδόν διπλάσιες του εκτιμώμενου πληθωρισμού, με τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνη Γεωργιάδη να επιβεβαιώνει σε χθεσινές του δηλώσεις ότι αυξήσεις που έχουν ανακοινώσει οι βιομηχανίες της τάξης 5-10% έχουν ήδη περάσει στα ράφια των σούπερ μάρκετ και έπεται συνέχεια. Οι ανατιμήσεις αυτές αφορούν μάλιστα τρόφιμα του καθημερινού τραπεζιού, όπως γαλακτοκομικά και κρέατα, αλλά και απορρυπαντικά. Σύμφωνα με τον Υπουργό οι ανατιμήσεις αυτές έχουν να κάνουν με τις αυξήσεις του πληθωρισμού κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2022. 

Η Κυβέρνηση -όπως είπε ο Υπουργός- εξετάζει περαιτέρω ρυθμίσεις για το «Καλάθι του νοικοκυριού» που ως ένα σημείο έχει συμβάλει στη συγκράτηση τιμών σε βασικά είδη. Όμως το πρόβλημα εντοπίζεται στο γεγονός ότι πολλά σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν σε αυτό είδη ιδιωτικής ετικέτας, ενώ οι αυξήσεις παρατηρούνται στα είδη με επωνυμίες των βιομηχανιών. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο να γίνουν στο «καλάθι» προσθήκες επώνυμων προϊόντων. 

Ένα άλλο μέτρο, το οποίο ευελπιστεί η Κυβέρνηση να συμβάλει στην ανακούφιση των καταναλωτών είναι το market pass για το οποίο ετοιμάζεται η πλατφόρμα που αναμένεται να είναι έτοιμη για να δεχθεί αιτήσεις την 1η Φεβρουαρίου. 

Τι ισχύει στις εκπτώσεις

Αξιοπρόσεκτη είναι και μια επισήμανση του Υπουργού Ανάπτυξης για τις εκπτώσεις: Όπως είπε το ποσοστό έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων πρέπει να είναι σύγκριση της σημερινής τιμής με αυτή που ίσχυε προ 30 ημερών και όχι αυτή πριν μιας εβδομάδας.