Τα σκουπίδια της Κέρκυρας πρόβλημα για την Ήπειρο!

on .

MONADA ASA APORRIMMATA ERGOSTASIO

• Σε δύσκολη θέση φέρνει τον Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ηπείρου η πρόσφατα δημοσιοποιηθείσα απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα για τη μεταφορά 21.000 τόνων απορριμμάτων από την Κέρκυρα στη Μονάδα Επεξεργασίας, στο Ελευθεροχώρι Δωδώνης.

Κι ενώ από πλευράς Διοίκησης του ΦΟΔΣΑ που είναι ο κατεξοχήν αρμόδιος φορέας, δεν έχει εκδηλωθεί ακόμα κάποια επίσημη αντίδραση, στο θέμα παρενέβη η Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία όμως έχει πλέον απεμπλακεί οριστικά από το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων. 

Όπως εκτιμά σε ανακοίνωσή της, στρέφοντας ουσιαστικά τα «βέλη» της για τις εξελίξεις στον ΦΟΔΣΑ, «η μονομερής επιβολή της επεξεργασίας των ΑΣΑ της Κέρκυρας στη ΜΕΑ Ηπείρου, που δεν επιχειρήθηκε ποτέ όσο διαχειριζόταν τη ΣΔΙΤ η Περιφέρεια, αλλά μεταφερόταν σε άλλους προορισμούς, ενδέχεται να είναι προάγγελος εν γένει εξελίξεων στο πολύπαθο έργο της Ηπείρου», επισημαίνοντας ότι η μεταφορά των απορριμμάτων της Κέρκυρας θα έχει κόστος για τους Ηπειρώτες. 

«Δε θα μειώσει το κόστος…»

«Προβληματισμούς και παραφιλολογίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας» επικαλείται η Περιφέρεια Ηπείρου για τη χθεσινή της παρέμβαση αναφορικά με τη μεταφορά των απορριμμάτων της Κέρκυρας σε Γιάννενα και Κοζάνη. 

Όπως τονίζει, το τέλος εισόδου 42,72 ευρώ ανά τόνο έως 80.000 τόνους και 29,97 ευρώ ανά τόνο για ποσότητες πέραν των 80.000 τόνων αφορά αποκλειστικά Συμβατικά Απόβλητα, δηλαδή απορρίμματα που παράγονται αποκλειστικά εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Ηπείρου. Επομένως, η μεταφορά στη ΜΕΑ Ηπείρου Μη Συμβατικών Αποβλήτων (απορριμμάτων που παράγονται σε άλλες περιοχές της χώρας,) σύμφωνα με τη Σύμβαση Σύμπραξης δεν μειώνει το κόστος για τους Ηπειρώτες. Αντίθετα, σύμφωνα πάντα με την Περιφέρεια, η επεξεργασία Μη Συμβατικών Αποβλήτων στη ΜΕΑ ενδέχεται να προκαλέσει αύξηση του κόστους για τους Ηπειρώτες εκ πλαγίου, αν ο ΑΣΔΣΑ δεν διασφαλίσει την επεξεργασία τους με διαφανείς διαδικασίες και δεν προβαίνει σε δειγματοληψίες. 

Συνεχίζοντας, αναφέρει πως η ίδια έχει αποτρέψει στο παρελθόν προσπάθειες αύξησης του τέλους εισόδου δι’ αυτής της οδού και προσθέτει πως πρέπει να αποτραπεί από τον οικείο φορέα η εναπόθεση του υπολείμματος των Μη Συμβατικών στους ΧΥΤΥ της Ηπείρου, καθώς όχι μόνο δεν προσφέρει κάποιο όφελος, αλλά αντίθετα τους επιβαρύνει. «Εκ του νόμου οι Φο.Δ.Σ.Α. έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται να λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια και σκοπό το κέρδος. Τα ανταποδοτικά που εισπράττουν για την ταφή του υπολείμματος αποδίδονται στους λειτουργούς των Χ.Υ.Τ.Υ.», τονίζει η Περιφέρεια και υπενθυμίζει πως το τέλος ταφής στο Χ.Υ.Τ.Υ. Ελληνικού που τον διαχειρίζεται δυνάμει Προγραμματικής Σύμβασης η ίδια ανέρχεται σε 14,70 ευρώ ανά τόνο, ενώ στο Χ.Υ.Τ.Υ. Βλαχέρνας σε 18,50 ευρώ ανά τόνο. 

Καταλήγοντας στην ανακοίνωσή της, αναφέρει πως «η  Περιφερειακή Αρχή παρακολουθεί με ιδιαίτερο σκεπτικισμό τα τεκταινόμενα στο χώρο της διαχείρισης των απορριμμάτων, ιδίως όσον αφορά παράδοση κατ’ ουσίαν αρμοδιοτήτων στον Ιδιωτικό Φορέα, την άσκηση των οποίων η Σύμβαση Σύμπραξης έχει προβλέψει για το Δημόσιο Φορέα της ΣΔΙΤ» και διευκρινίζει πως αναφέρεται «στην αντισυμβατική μέσω του Ιδιωτικού Φορέα και παράνομη με Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης μεταφορά του υπολείμματος, όταν έχει κριθεί τελεσίδικα με δικαστική απόφαση -που δικαίωσε κατά κράτος την Περιφέρεια Ηπείρου- πως μόνο με Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης μπορεί να διενεργείται».