Διαχρονική... πληγή για τα ΑΕΙ οι φωτογραφικές προκηρύξεις!

on .

AMFITHEATRO ADEIO

• «Πονοκέφαλο» προκαλούν στο υπουργείο Παιδείας οι καταγγελίες για τις λεγόμενες «φωτογραφικές» προκηρύξεις για διδάσκοντες στις οποίες προβαίνουν πολλά ελληνικά Πανεπιστήμια!
Το πρόβλημα δεν είναι καινούριο, αποτελεί παλιά «πληγή» για τα ΑΕΙ, όπου οι γνωριμίες παίζουν το ρόλο τους και μάλιστα σημαντικό, στη πρόσληψη υποψηφίων για τη διδασκαλία ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, όμως στις μέρες μας τα πράγματα χειροτερεύουν, καθώς έχουν αυξηθεί οι ανάγκες χάρη στα νέα πανεπιστημιακά τμήματα που προέκυψαν με τις συγχωνεύσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ. Μάλιστα, η πλειοψηφία των συνολικά 550 νέων θέσεων στα ΑΕΙ κατευθύνονται προς τα νεοσύστατα πανεπιστημιακά τμήματα ώστε να καλυφθούν κενά στη διδασκαλία κρίσιμων μαθημάτων τους.

Τα παραπάνω ισχύουν και για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων όπου, μετά τη συνένωση με το ΤΕΙ Ηπείρου, έχουν δημιουργηθεί αρκετά καινούρια τμήματα, τα οποία όμως στερούνται επαρκούς αριθμού διδασκόντων!

Χάνουν οι άξιοι!
Αποκαλυπτικά είναι όσα αναφέρονται σε ρεπορτάζ του Απόστολου Λακασά στην «Καθημερινή της Κυριακής», όπου τονίζεται ότι, όπως πάει η κατάσταση, εάν προκριθούν οι «ημέτεροι» οι οποίοι θα αποτελέσουν τη βάση για τη στελέχωση και ανάπτυξη των τμημάτων, αυτά θα βουλιάξουν στην εσωστρέφεια και την αναξιοκρατία. Την ίδια στιγμή, μένουν εκτός νέοι επιστήμονες με σημαντικά ακαδημαϊκά προσόντα αλλά χωρίς τις κατάλληλες γνωριμίες εντός του πανεπιστημιακού κατεστημένου.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε περιφερειακό τμήμα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος που έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη, δύο θέσεις επίκουρων καθηγητών έχουν προκηρυχθεί «φωτογραφικά» και πολύ εξειδικευμένα, με σκοπό να δημιουργήσουν αθέμιτο πλεονέκτημα για συγκεκριμένους υποψηφίους. «Οι θέσεις θα μπορούσαν να έχουν οριστεί σε κάποιο ευρύ και συμπαγές αντικείμενο», λένε υποψήφιοι που έχουν κάνει την καταγγελία, η οποία έφτασε αρμοδίως στο υπ. Παιδείας. Και στις δύο περιπτώσεις τους όρους κάθε προκήρυξης φέρεται να πληρούν υποψήφιοι - συνεργάτες στελεχών του τμήματος και μελών της τριμελούς εισηγητικής επιτροπής για τη θέση. Ωστόσο, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές οι διδάσκοντες θα έπρεπε να είχαν ζητήσει να εξαιρεθούν από τη διαδικασία εκλογής επικαλούμενοι αδυναμία να είναι αμερόληπτοι (conflict of interest). Όταν τα γεγονότα έγιναν γνωστά στο υπ. Παιδείας, δόθηκε οδηγία η διαδικασία να αρχίσει εκ νέου.
Σε ευρύ αντικείμενο...
Σε δηλώσεις του ο Περικλής Μήτκας, Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης και τέως πρύτανης του ΑΠΘ τονίζει πως «πρέπει να περάσει η αντίληψη στους πανεπιστημιακούς ότι οι επιλογές υποψηφίων διδασκόντων πρέπει να διαπνέονται από αριστεία και οι θέσεις να είναι σε αντικείμενα που θα βοηθούν την ανάπτυξη κάθε τμήματος στις βασικές επιστημονικές κατευθύνσεις που λείπουν από τον τομέα».
Από την πλευρά της, η καθηγήτρια στο τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΕΚΠΑ Ευγενία Μπουρνόβα αναφέρει ότι «σήμερα πλέον οι επιστήμες που έχουν ενταχθεί στα πανεπιστήμια είναι πολλαπλάσιες αυτών που υπήρχαν πριν από μερικές δεκαετίες, ενώ και οι κλασικές επιστήμες γνωρίζουν τεράστια εξειδίκευση. Παράλληλα, έχει μεγαλώσει και η παραγωγή διδακτορικών και επομένως ο αριθμός όσων αναζητούν ακαδημαϊκή καριέρα. Οι προκηρύξεις πρέπει να γίνονται στο ευρύτερο αντικείμενο του τομέα και όχι ενός μαθήματος ή (ακόμα χειρότερα) ενός τίτλου διδακτορικού».
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις τμημάτων παλαιότερων ΑΕΙ υπάρχουν αντικείμενα εξόφθαλμα παράδοξα, που προκαλούν σκωπτικά σχόλια από πανεπιστημιακούς. «Τον τελευταίο καιρό έχει παρατηρηθεί στις προκηρύξεις για θέσεις καθηγητών στα ΑΕΙ ένα φαινόμενο υπερεξειδίκευσης. Τα γνωστικά αντικείμενα που προκηρύσσονται γίνονται όλο και πιο στενά και εξειδικευμένα. Το φαινόμενο έχει ως αποτέλεσμα ένα στρεβλό τρόπο εκπαίδευσης των μελλοντικών πτυχιούχων», λέει στην «Καθημερινή» ο Στέλιος Παναγούτσος, καθηγητής Ιατρικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Τα... περίεργα
Σε ΑΕΙ υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα θέσεων διδασκόντων τα οποία θεωρείται πως δεν είναι ευρέα, αλλά ακριβώς το αντίθετο, πολύ εξειδικευμένα. Σταχυολογώντας από την πλατφόρμα ΑΠΕΛΛΑ, όπου αναρτώνται οι νέες θέσεις και τα μέλη ΔΕΠ για τα εκλεκτορικά σώματα, συναντά κανείς παράδοξα αντικείμενα όπως «Η διοίκηση και ανάπτυξη εθελοντών σε αθλητικά γεγονότα» ή η «Οργάνωση ποδοσφαίρου - αθλητικός στοιχηματισμός». Παράλληλα, υπάρχει αντικείμενο με θέμα «Πολυμεσική, ευφυής, Φυσική και συναισθηματική αλληλεπίδραση».