Αντιπαράθεση για τη μείωση των ωρών σε Καλλιτεχνικά – Μουσική

on .

ZOGRAFIKH PINELA

• Σε αντιπαράθεση με το υπουργείο Παιδείας έχει φέρει τους καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων το «ψαλίδισμα» από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου των Εικαστικών και της Μουσικής.
Ανακοίνωση για το ζήτημα της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων κοινοποίησε χθες και ο Σύλλογος Εικαστικών Ηπείρου. Σ΄ αυτήν γίνεται λόγος για κατάργηση οργανικών θέσεων του κλάδου και αλλοίωση του πολιτισμικού ρόλου του Λυκείου. Απαντώντας πάντως το υπουργείο κάνει λόγο για «fake news» όσον αφορά στην κατάργηση των Καλλιτεχνικών και της Μουσικής από τα σχολεία, ενώ επισημαίνει πως ειδικά για το Λύκειο επρόκειτο για μαθήματα επιλογής που αντικαταστάθηκαν με υποχρεωτικά.

Οι Εικαστικοί
Βασική επιλογή για αρκετούς μαθητές είναι το μάθημα Καλλιτεχνικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου υποστηρίζει η Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων σε ανακοίνωση που υιοθέτησε και ο Σύλλογος Εικαστικών Ηπείρου.
Η Ένωση καυτηριάζει επίσης την απόφαση της Υφυπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη να καταργήσει τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου στην Γ΄ Λυκείου στερώντας, όπως σημειώνει, από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης κ.λ.π..
Σύμφωνα με τους Εκπαιδευτικούς Εικαστικών, με τη συγκεκριμένη απόφαση οδηγούνται στην ανεργία εκατοντάδες αναπληρωτές, καταργούνται οργανικές θέσεις, αλλά και η αναγκαία εκπαίδευση για την καθολική καλλιέργεια της αντιληπτικής ικανότητας, της δημιουργικής σκέψης και της προσωπικότητας των μαθητών. Καλούν δε όλους τους εκπαιδευτικούς και συλλογικούς φορείς (ΟΛΜΕ Σχολές Καλών Τεχνών κλπ.) να συστρατευθούν για την ανάκλησή της.

Τι απαντά το υπουργείο!
Απαντώντας στις αιτιάσεις, το υπουργείο Παιδείας χαρακτηρίζει ψευδή την είδηση περί κατάργησης των μαθημάτων των Καλλιτεχνικών και της Μουσικής από τα σχολεία.
Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του, στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Δημοτικού δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα δύο μαθήματα, τα οποία διδάσκονται όπως και πριν. Το ίδιο ισχύει και για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Γυμνασίου όπου, όπως αναφέρει, επίσης δεν επήλθε καμία αλλαγή όσον αφορά στα μαθήματα της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών, τα οποία διδάσκονται και στις τρεις τάξεις από μία ώρα εβδομαδιαίως όπως ίσχυε μέχρι τώρα.
Όσον αφορά στο Λύκειο, το υπουργείο τονίζει πως στο Ωρολόγιο Πρόγραμμά του η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου διδασκόταν δύο ώρες εβδομαδιαίως, όμως είχε παρατηρηθεί χαμηλή συμμετοχή σε αυτά (στα Εικαστικά και τη Μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α’ Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020) και σποραδικότητα στη διδασκαλία των συγκεκριμένων μαθημάτων.
«Δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως προτάχθηκε η εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των Αγγλικών, ενισχύθηκαν η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή, δόθηκε η δυνατότητα δεύτερης ξένης γλώσσας. Εν ολίγοις, σύμφωνα με το υπουργείο, «αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές».

Για το Σχέδιο…
Αναφορικά με τη Γ’ Λυκείου, το ΥΠΕΠΘ σημειώνει πως το θέμα της διδασκαλίας του Σχεδίου θίγει ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου.
Εν προκειμένω, όπως υποστηρίζει, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, αναφέροντας ως παράδειγμα πως το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019 - 20 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις τέσσερις στους 100 μαθητές.
Το υπουργείο καταλήγει στην ανακοίνωσή του κάνοντας γνωστό πως πρόθεσή του είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΟΡΗΣ