Ενωμένοι για τον άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά αλλά προβληματισμένοι για τα σκουπίδια

on .

IONIA DROMOS GEFYRA

• Με ενιαία γραμμή για την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά, προβληματισμένοι  στο θέμα της  διαχείρισης των απορριμμάτων εμφανίστηκαν χθες οι Δήμαρχοι της Ηπείρου στις διαδοχικές συνεδριάσεις του Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων. 
Την ίδια ώρα πάντως τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δημοσιοποιούσαν ερώτηση που κατέθεσαν προς τον Υπουργό Υποδομών για το συγκεκριμένο έργο, προσβάλλοντας ουσιαστικά τη νοημοσύνη των Ηπειρωτών. 

Η ΠΕΔ
Ειδικότερα στη συνεδρίαση της ΠΕΔ, που είχε αποκλειστικό θέμα τον οδικό άξονα, όλα τα μέλη του Δ.Σ. που τοποθετήθηκαν τάχθηκαν υπέρ της κατασκευής του σύμφωνα με την αρχική μελέτη, καλώντας το Υπουργείο και την Κυβέρνηση να βρουν τη λύση της χρηματοδότησης. 
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Χρήστος Ντακαλέτσης, τόνισε πως κάθε άλλος σχεδιασμός πέραν του αρχικού δεν μπορεί να βρει σύμφωνο κανέναν Ηπειρώτη, ενώ ο Δήμαρχος Ζϊτσας Μιχάλης Πλιάκος, -από επιστολή του οποίου αναζωπυρώθηκε το θέμα- επεσήμανε πως όσες απαντήσεις έχει λάβει τα τελευταία χρόνια σε επιστολές του, τις υπογράφουν υπηρεσιακοί παράγοντες, χωρίς ποτέ να έχει τοποθετηθεί για την τύχη του έργου Υπουργός ή Υφυπουργός. 
Το Δ.Σ. της ΠΕΔ αποφάσισε να την εκπροσωπήσει ο Πρόεδρος της Χρ. Ντακαλέτσης στη σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί για την επόμενη Δευτέρα στο Υπουργείο Υποδομών. 

Πρόκληση ΣΥΡΙΖΑ
Η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (Μ. Τζούφη, Όλ. Γεροβασίλη και Μ. Κάτση), όπως προαναφέραμε προκαλεί τους Ηπειρώτες για το όψιμο ενδιαφέρον τους. Επί πέντε χρόνια Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (με τις δύο Κυρίες να κατέχουν και κυβερνητικά πόστα), οι διαδικασίες για τον οδικό άξονα παρέμειναν στάσιμες. 
Απαντήσεις δεν δίνονταν, τα χρήματα που είχε δεσμεύσει η Περιφέρεια για τμήμα του δρόμου  προς Κακαβιά αποδεσμεύτηκαν και μέχρι να προκληθεί θόρυβος από την απάντηση των υπηρεσιακών παραγόντων για τις σκέψεις αλλαγής του σχεδιασμού, δεν υπήρχε εκ μέρους τους η παραμικρή αγωνία και ενόχληση. 
Με το που γενικεύτηκαν οι αντιδράσεις, ανακοινώθηκε και η σύσκεψη της ερχόμενης Δευτέρας, ανέλαβαν... δράση καταθέτοντας ερώτηση, στην οποία αναφέρουν πως η νέα μελέτη «ανατρέπει τις όποιες ενέργειες έχουν γίνει έως σήμερα». 

Για τα απορρίμματα
Στην πρώτη συνεδρίαση του ΦΟΔΣΑ, το θέμα που κυριάρχησε ήταν ο προβληματισμός των δημάρχων για το κόστος διαχείρισης στη Μονάδα ΑΣΑ, για το οποίο συμφώνησαν να κινηθούν για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης στη βάση των σημερινών δεδομένων. 
Στη συνεδρίαση αναδείχθηκαν (και αποκαλύφθηκαν) και ορισμένες άλλες παράμετροι, όπως το γεγονός ότι οι διαμαρτυρόμενοι Δήμοι της Άρτας, έχουν επιχορηγηθεί από την Περιφέρεια (όπως και οι Δήμοι της Θεσπρωτίας) για την κάλυψη του κόστους μεταφοράς των απορριμμάτων τους στη Μονάδα ΑΣΑ, ώστε έτσι να καλυφθεί και η εγγυημένη ποσότητα. 
Επίσης εκτός από τις οφειλές που έχουν Δήμοι προς το Εργοστάσιο Διαχείρισης -για τις οποίες η Περιφέρεια ως υπόλογος έχει ζητήσει να εισπράξει τα χρήματα μέσω της ΔΕΗ- υπάρχουν και 2.5 εκ. ευρώ οφειλές προς τον ΦΟΔΣΑ για την μεταφορά των απορριμμάτων στους ΧΥΤΑ!
Ο Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Ν. Καλαντζής, ανέφερε πως ο Περιφερειακός Σχεδιασμός έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό άνω του 90%, ενώ για τους ΣΜΑ, είπε πως οι επτά από τους οκτώ βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης. Εξαίρεση αποτελεί ο ΣΜΑ Γ. Καραϊσκάκη, ο οποίος ίσως να μη γίνει τελικά. 
Σε αυτό συνηγορεί και το γεγονός πως ο Δήμαρχός του, όπως και του Ζαγορίου, ως επιχείρημα για την αναθεώρηση της σύμβασης επικαλέστηκαν τη σημαντική μείωση του πληθυσμού σε σχέση με το 2013, όταν και συλλέχθηκαν στοιχεία για τα οικονομικά δεδομένα του έργου.
Ο κ. Καλαντζής, ανέφερε επίσης πως όλοι οι Δήμοι είναι υποχρεωμένοι να μεταφέρουν τα απορρίμματά τους στο εργοστάσιο. Παραδέχτηκε πως ορισμένοι δεν τα μεταφέρουν με αποτέλεσμα να χρεώνονται και το ποσοστό που τους αναλογεί για την ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα, αλλά και το κόστος μεταφοράς των απορριμμάτων στους ΧΥΤΑ. 
Εκείνο που φαίνεται πως θα αποτελέσει το άμεσο βασικό αίτημα των Δήμων, είναι η κάλυψη του κόστους μεταφοράς των απορριμμάτων στη Μονάδα ΑΣΑ μετά τη λήξη της χρηματοδότησης από την Περιφέρεια. 
Ο κ. Καλαντζής είπε ότι ο ΦΟΔΣΑ θα πρέπει να επιχορηγηθεί από το κράτος. Συζήτηση έγινε επίσης και για την πρόταση του Δημάρχου Άρτας για ενιαία τιμολογιακή πολιτική, η οποία βεβαίως ισχύει για τις ποσότητες που παραδίδονται στο εργοστάσιο. Διαφοροποίηση κόστους- σύμφωνα με δημάρχους- υπάρχει μόνο στη μεταφορά των απορριμμάτων στους ΣΜΑ. Ο Πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ παρέπεμψε τη συζήτηση στο μέλλον, με την αιτιολογία ότι δεν  έχει στη διάθεσή του όλα τα στοιχεία για τις ποσότητες σκουπιδιών και τα κόστη.