Ρύθμιση θα… λύσει τα χέρια σε Δημάρχους και Περιφερειάρχες

on .

DHMARXEIO IOANNINON 3

• Είναι πολλοί οι Δήμοι σε όλη τη χώρα και αρκετές οι Περιφέρειες που καλούνται να πορευτούν τη νέα τετραετία με διοικήσεις μειοψηφίας και συνεργασίας, γεγονός που απειλεί να τους οδηγήσει σε ακυβερνησία.
Αυτό εξαιτίας της απλής αναλογικής της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία, έκανε το… θαύμα της, μεταξύ άλλων και στον Δήμο Ιωαννιτών, όπου ο σχηματισμός δημοτικής αρχής απαιτεί ευρύτερες συναινέσεις, υποχωρήσεις και συμβιβασμούς. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος η Κυβέρνηση θα φέρει εντός των ημερών ρύθμιση στη Βουλή προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Σοβαρά πρόβληματα
Ο Δήμος Ιωαννιτών αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ΟΤΑ που η απλή αναλογική απειλεί να τον οδηγήσει σε ακυβερνησία. Ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ διαθέτει αυτή τη στιγμή αριθμό συμβούλων ίσο μόλις με το ένα τέταρτο του συνόλου του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή 11 εκλεγμένους συμβούλους σε σύνολο 45 μελών του σώματος. Αυτό αρκεί για να αντιληφθεί κανείς τι αγώνα και τι διαπραγματεύσεις με τις άλλες παρατάξεις πρέπει να κάνει προκειμένου να εξασφαλίσει την πλειοψηφία των 23 συμβούλων, αλλά και πόσο «εύθραυστη» μπορεί να αποδειχθεί αυτή στη διάρκεια της επόμενης δημοτικής περιόδου.
Τα ίδια προβλήματα και σε ορισμένες περιπτώσεις αρκετά χειρότερα, αντιμετωπίζουν κι άλλοι 13 νεοεκλεγέντες Δήμαρχοι στην Ήπειρο και πολλές δεκάδες ακόμα ανά τη χώρα καθώς και κάποιοι Περιφερειάρχες. Για παράδειγμα, στον Δήμο Θεσσαλονίκης από τις 49 έδρες ο νέος δήμαρχος Κων/νος Ζέρβας έχει μόλις τις επτά (!), ενώ οι υπόλοιπες μοιράζονται μεταξύ 15 ακόμα υποψηφίων!

Νομοθετική ρύθμιση
Τον γρίφο αυτό θα επιχειρήσει να λύσει η Κυβέρνηση με νομοθετική ρύθμιση η οποία θα κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας, ως τμήμα του δεύτερου μεγάλου νομοσχεδίου της.
Στους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται καταρχήν η θέσπιση δυνατότητας σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του Δημάρχου ή Περιφερειάρχη), οι οποίες λογίζονται ως ενιαία παράταξη για τη λειτουργία των οργάνων των ΟΤΑ, διατηρώντας ταυτόχρονα η κάθε μία την αυτοτέλειά της.
Επίσης, προβλέπεται η εξασφάλιση πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη στις επιτροπές (Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής στους Δήμους, Οικονομική Επιτροπή και λοιπές επιτροπές στις Περιφέρειες). Με τον τρόπο αυτό θα μπορούν εκείνοι να εφαρμόσουν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν από τους πολίτες, διατηρώντας όμως τον σημαντικό ρόλο του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου. Παράλληλα, μεταφέρεται στις επιτροπές περιορισμένος αριθμός αρμοδιοτήτων του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ταυτόχρονα προωθείται η εξασφάλιση της πλειοψηφίας του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα που έχει ο ΟΤΑ ώστε να υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της πολιτικής του με αυτά.

Μειώνεται η θητεία…
Με την ίδια νομοθετική ρύθμιση έρχεται προσαρμογή του τρόπου ψήφισης του Προϋπολογισμού των ΟΤΑ (καθώς και του Τεχνικού Προγράμματος, του Επιχειρησιακού Προγράμματος και της ψήφισης τελών) και εισαγωγή νέας διαδικασίας η οποία δίνει στις υπόλοιπες παρατάξεις (πλην Δημάρχου/Περιφερειάρχη) τη δυνατότητα διαφωνίας επί τεκμηριωμένης αντιπρότασης.
Ακόμα, μειώνεται η θητεία των Αντιπεριφερειαρχών και των Αντιδημάρχων σε ένα έτος, ενώ δίνεται η δυνατότητα αιτιολογημένης αντικατάστασής τους μετά τη πάροδο έξι μηνών.
Τέλος, σε συνεργασία με τη Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας, κάθε Περιφέρεια προσλαμβάνει έναν εξειδικευμένο ειδικό σύμβουλο για θέματα Πολιτικής Προστασίας, ο οποίος θα είναι σε διαρκή συνεργασία όλο το έτος με την κεντρική κρατική δομή.