Στον «Π.Λ.» χθες μαθητές

on .

GEITONAS MATHITES PL

• Τα γραφεία του «Πρωινού Λόγου» επισκέφθηκαν χθες μαθητές της Α’ Γυμνασίου των γνωστών Εκπαιδευτηρίων «Γείτονα» (με έδρα τη Βάρη Αττικής), στα πλαίσια της «Βιωματικής Μάθησης», που εδώ και χρόνια προωθεί εντατικά το Σχολείο μαζί βέβαια με άλλα πρωτοποριακά προγράμματα, όπως οι «Βιβλιοδρομίες».
Τα παιδιά συνοδευόμενα από έναν Καθηγητή τους και τον Βελλαϊτη Σχολάρχη κ. Ελευθέριο Γείτονα ιδρυτή και Διευθυντή των ομώνυμων Εκπαιδευτηρίων, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά βήμα – βήμα τον τρόπο έκδοσης μιας καθημερινής εφημερίδας, ενώ ο εκδότης του «Π.Λ.» Γιάννης Κουτσολιόντος απάντησε σε όλες τις απορίες τους, οι οποίες ήταν πολλές και εύστοχες!
Η διαδραστική αυτή ξενάγηση στα… μυστικά του έντυπου Τύπου άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις τόσο στα παιδιά, όσο και σε όλους εμάς στην εφημερίδα.
«Βιωματική Μάθηση» στο Μονοδένδρι και στη Βίτσα
Ποια είναι όμως γενικότερα η φιλοσοφία της «Βιωματικής Μάθησης» , στην οποία όλα τα σχολεία οφείλουν να δίνουν σήμερα μεγαλύτερη σημασία;
Την απάντηση δίνει ο κ. Ελευθέριος Γείτονας, τονίζοντας ότι τα προγράμματα αυτά στοχεύουν στο να βιώσουν τα παιδιά τη γνώση και να αποκτήσουν δεξιότητες έρευνας. Και παραθέτει μέσω του «Π.Λ.» ένα παράδειγμα «Βιωματικής Μάθησης» στο Μονοδένδρι και στη Βίτσα…
Όπως αναφέρει: Σε ένα συμβατικό Σχολείο (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) το βιβλίο ή ο εκπαιδευτικός θα έδινε τη γενική πληροφορία: «το Μονοδένδρι και η Βίτσα στο Δυτικό Ζαγόρι δεν έχουν φυσικές πηγές. Οι ανάγκες των κατοίκων σε νερό, ικανοποιούνταν με τις στέρνες».
Σ’ ένα Σχολείο όμως, που έχει ενστερνισθεί την παιδαγωγική αξία των προγραμμάτων «Βιωματικής Μάθησης» η πληροφορία δεν σερβίρεται. Διερευνάται-ανακαλύπτεται-αποκαλύπτεται-τεκμηριώνεται.
Ο σχεδιαστής του προγράμματος πρέπει να δημιουργήσει μια βάση δεδομένων και να καταγράψει τη βιβλιογραφία με τη βοήθεια της οποίας το παιδί θα ολοκληρώσει το θέμα του.
Η ενότητα είναι: ΥΔΡΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ ΜΟΝΟΔΕΝΔΡΙΟΥ ΚΑΙ ΒΙΤΣΑΣ: Προσπαθήστε να διαπιστώσετε αν υπάρχουν φυσικές πηγές. Αναζητήστε τις αιτίες. Σύσταση εδάφους. Πετρώματα. Βροχοπτώσεις. Βλάστηση κλπ. Ζητήστε τη βοήθεια γεωλόγων ή αναζητήστε στο INTERNET πληροφορίες για υδροφόρους ορίζοντες, υπόγεια ύδατα κλπ. Πληροφορηθείτε αν υπάρχει σύστημα ύδρευσης στα χωριά αυτά. Πότε άρχισε να λειτουργεί το σύστημα ύδρευσης. Πού βρέθηκε το νερό. Ποια είναι η ποιότητα του νερού. Πληροφορηθείτε και καταγράψτε τον τρόπο με τον οποίο ικανοποιούσαν κατά το παρελθόν τα χωριά αυτά τις ανάγκες τους για πόσιμο νερό και για τις διάφορες λειτουργίες της οικογένειας. Αναζητήστε πληροφορίες για τα φρέατα, τις στέρνες (δεξαμενές). Προσπαθήστε να βρείτε:
- τον τρόπο με τον οποίον κατασκευάζονταν
- το σημείο στο οποίο βρίσκονταν
- τα υλικά που χρησιμοποιούσαν
- την ποσότητα του νερού που χωρούσαν
- τον τρόπο με τον οποίον γέμιζαν
- τον τρόπο με τον οποίον εξασφαλίζονταν η ποιότητα του νερού
Κάντε διάφορες υποθέσεις σχετικά με το πόσα κιλά ή κυβικά νερό χρειάζεται σήμερα η δική σας οικογένεια για ολόκληρο το χρόνο. Κοστολογήστε την αξία του νερού και βρέστε πόσα χρήματα δαπανά η οικογένειά σας συνολικά για νερό και πόσα ανά άτομο. Συσχετίστε τις ποσότητες νερού που καταναλώνει η οικογένειά σας με την ποσότητα νερού που χωράει μια στέρνα. Κάντε διάφορες υποθέσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας. Μιλήστε με τους ανθρώπους της περιοχής και πληροφορηθείτε αν υπάρχουν καλοκαιρινές βροχοπτώσεις. Προσπαθήστε να συγκεντρώσετε πληροφορίες για τη διαχείριση του υδάτινου πλούτου στον πλανήτη γη.
***
Και καταλήγοντας ο κ. Γείτονας σημειώνει: Γενικά θα μπορούσε ένας καλός σχεδιαστής προγράμματος, ανάλογα με το χρόνο και τα μέσα που έχει στη διάθεσή του, να περάσει και σε λογοτεχνικά κείμενα ή σε λαογραφικά στοιχεία.
Βέβαια, τα παιδιά για να εργαστούν σ’ ένα τέτοιο πρόγραμμα πρέπει να έχουν εφοδιαστεί με τις δεξιότητες πληροφορικής, μαθηματικών και να έχουν προηγμένο γλωσσικό επίπεδο.