Βασικές επισημάνσεις του ΤΕΕ (Ηπείρου) για το σχέδιο Π.Δ. για την Παμβώτιδα

on .

GIANNENA NHSI LIMNH

• Την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι τέθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε διαβούλευση το σχέδιο Π.Δ. για τη Λίμνη Παμβώτιδα, εξέφρασε με υπόμνημά του προς το ΥΠΕΚΑ το ΤΕΕ Ηπείρου, προσθέτοντας ωστόσο ότι «καθίσταται ιδιαίτερα κρίσιμη η λήψη αποτελεσματικών πρωτοβουλιών απ’ την πλευρά της Κεντρικής Διοίκησης του Υπουργείου τόσο για την θωράκιση, όσο και για την επιτάχυνση και την ολοκλήρωση της διαδικασίας θεσμοθέτησης».

Σε χθεσινοβραδινή μακροσκελή ανακοίνωσή του (την υπογράφει ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπή, Χημικός Μηχανικός Γιώργος Παππάς) το ΤΕΕ αναφέρεται στις κυριότερες επισημάνσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις στις οποίες κατέληξε η Δ.Ε. σχετικά με το συγκεκριμένο Σχέδιο Π.Δ. και οι οποίες εκτιμάται πως αν υιοθετηθούν θα συνεισφέρουν προς την θετική κατεύθυνση, τόσο σχετικά με τα επόμενα στάδια της διαδικασίας διαμόρφωσης του τελικού σχεδίου του Π.Δ., όσο και στην διαχείριση της περιοχής μετά την θεσμοθέτησή της ως Φυσικού Πάρκου.
Μεταξύ άλλων, επισημαίνει ότι:
- Η οριοθέτηση του υδάτινου στοιχείου με βάση το υψόμετρο των 469,54 m θα συντελέσει στον προσδιορισμό δημοσίων εκτάσεων και στην απόδοσή τους στη λίμνη…
- Στην κατεύθυνση προστασίας του οικοσυστήματος σκόπιμο είναι να ορισθεί, όπου δεν υφίσταται, παρόχθια ζώνη προστασίας πλάτους 300 m…
- Η επιτρεπόμενη κίνηση υδροπλάνων θα πρέπει να ελεγχθεί, πριν την έκδοση του Π.Δ., όσον αφορά το θεσμικό πλαίσιο για τη δυνατότητα κίνησής τους σε εσωτερικά ύδατα...
- Επίσης το ΤΕΕ ζητά την πρόβλεψη δυνατότητας δημιουργίας νέων εξεδρών, προβλητών κ.ο.κ., με προϋπόθεση τη σύμφωνη γνώμη του Φορέα Διαχείρισης και πως θα πρόκειται για κατασκευές αποκλειστικά βοηθητικές και ενισχυτικές των δραστηριοτήτων κωπηλασίας, ιστιοπλοΐας και άλλων ήπιων δράσεων αναψυχής στον ναυτικό στίβο της λίμνης Παμβώτιδος, δραστηριοτήτων που επιτρέπονται στην υδάτινη έκταση της λίμνης...
- Καθώς οι ναυταθλητικές δραστηριότητες στην υδάτινη επιφάνεια της λίμνης (κωπηλασία, ιστιοπλοΐα, σκι) και η κίνηση σκαφών συγκοινωνίας και αναψυχής αναφέρονται σε διάφορα άρθρα του Π.Δ., σκόπιμη θεωρείται η εκπόνηση μιας ολοκληρωμένης μελέτης με αντικείμενο τόσο τη δυνατότητα και τον βαθμό άσκησης αυτών των δράσεων όσο και τη χωροθέτηση των απαιτούμενων υποστηρικτικών εγκαταστάσεων, υποδομών κ.λ.π.
- Σκόπιμη θα ήταν και η χρήση μικρών παρατηρητηρίων και Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κλειστού τύπου για τους χειμερινούς μήνες, καθώς η περιοχή σφύζει από ζωή και αποτελεί πόλο έλξης πλούσιας ορνιθοπανίδας…
- Πρέπει να καθοριστεί η γενικότερη διαχείριση του αναχώματος της Αμφιθέας, μιας κι η κατασκευή του έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα επιβαρυντική για το οικοσύστημα της Λίμνης…
- Σκόπιμη κρίνεται και η διαχείριση του αναχώματος Ανατολής-Κατσικά, καθώς η περιοχή πίσω και από το συγκεκριμένο ανάχωμα διαχρονικά συνιστά έκταση- μαζί με εκείνη του Μητροπολιτικού Πάρκου- του λιμναίου οικοσυστήματος, η οποία παρείχε τη δυνατότητα αυτοκαθαρισμού των νερών της λίμνης και ήταν τόπος εκκόλαψης και αναπαραγωγής της ιχθυοπανίδας...
-Η δημιουργία ποδηλατοδρόμου και πεζοδρόμου περιμετρικά της λίμνης, σε θέσεις, με υλικά και τρόπο κατασκευής που θα τύχουν των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων από τον Φορέα Διαχείρισης και τις αντίστοιχες αρμόδιες Υπηρεσίες, έτσι ώστε η λίμνη να είναι σε επαφή με τους πολίτες και όχι απομονωμένη θεωρείται πως συμβάλλει στους στόχους του Π.Δ…
***
Καταλήγοντας το ΤΕΕ σημειώνει ότι: «στο Σύνταγμα της Ελλάδας, στον «…θεμελιώδη Νόμο της Πολιτείας, τον καταστατικό χάρτη αυξημένης τυπικής ισχύος, με τον οποίο πρέπει να συμφωνούν όλοι οι κανόνες δικαίου της έννομης τάξης…» γίνεται ειδική μνεία στην Προστασία του περιβάλλοντος, στο άρθρο 24, όπου αναγράφεται πως: «Η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός». Η έκδοση του εν λόγω Π.Δ. καλύπτει τη συγκεκριμένη Συνταγματική επιταγή, βάζοντας, έστω και καθυστερημένα, θεσμικό φραγμό σε οποιονδήποτε σχεδιασμό αντίκειται στη διαφύλαξη και προστασία του περιβάλλοντος της περιοχής ως φυσικού αγαθού».

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ