Να ενισχυθεί η πολιτική δεξιοτήτων!..

on .

Την πρώτη εικόνα μιας χώρας τη δίνει η κατάσταση του δημόσιου χώρου της και ο σεβασμός των κανόνων κοινής συμβίωσης από τους πολίτες της.

Οι υποβαθμισμένες κοινωνίες έχουν λίγο σεβασμό στη φύση και χαρακτηρίζονται από απεριποίητα πάρκα, κακή κατάσταση δρόμων, σκουπίδια παντού, ηχορύπανση, έλλειψη δημόσιων χώρων υγιεινής, κυκλοφοριακή αναρχία και απαξίωση του ό,τι μοιραζόμαστε…

Για να αλλάξει η εικόνα μιας άναρχης κοινωνίας χρειάζονται: α) θέσπιση κανόνων και εξασφάλιση μηχανισμών τήρησής τους, β) προβολή προτύπων και ενημέρωση από τα ΜΜΕ και γ) παιδεία (από το σπίτι, το σχολείο, την εκκλησία και την κοινωνία).

Η χώρα μας πορεύεται χωρίς κανόνες και για τον λόγο αυτό η εικόνα της είναι προβληματική. Το περίεργο είναι ότι η φροντίδα, από τους πολίτες της, των ιδιωτικών τους χώρων είναι λίαν ικανοποιητική, μια στάση που δεν τηρούν για τους δημόσιους χώρους!

Τι κάνουν οι θεσμοί της Πολιτείας;

Η στάση των δημοτικών αρχών είναι χλιαρή και οι παραβάσεις ο κανόνας. Η κάθε πολιτική ή καλλιτεχνική εκδήλωση αποτελεί πηγή ρύπανσης…

Τι κρίμα…

Παραβάτες είναι αυτοί που οφείλουν να δίνουν το παράδειγμα, για καθαρές πόλεις και την τόνωση των εκφράσεων πολιτισμού.

Η χώρα μας θεσπίζει κανόνες που παραβιάζονται.

Μια άλλη πλευρά της κοινωνικής ζωής σχετίζεται με το κατά πόσο οι εργασίες με τις οποίες απασχολείται το ανθρώπινο δυναμικό ανταποκρίνονται στις προσδοκίες μας.

Όπως είναι γνωστό, τα νέα υλικά και το ανθρώπινο μυαλό συμβάλλουν στην αλλαγή του τρόπου που  επικοινωνούμε, ταξιδεύουμε, καλλιεργούμε, διασκεδάζουμε, μαθαίνουμε, αξιοποιούμε τον χρόνο μας... και ασκούμε το επάγγελμά μας.

Για την αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων χρειαζόμαστε γνώση και δεξιότητες. Και για να τις αποκτήσουμε απαιτείται συνεχής εκπαίδευση.

Βέβαια, για κάποιες συσκευές της καθημερινότητας οι δυσκολίες είναι αντιμετωπίσιμες. Για επαγγελματική, όμως, ενασχόληση με κάποια δραστηριότητα-χτίστη, ηλεκτρολόγου, υδραυλικού, ηλεκτρονικού, κηπουρού, κ. ά, απαιτείται επαγγελματική εκπαίδευση, ώστε να μπορούμε να ασκούμε με επάρκεια το επάγγελμα και μαζί να το αναβαθμίζουμε. Η ικανότητα προσαρμογής μας στον κόσμο που αλλάζει, αποτελεί συνθήκη επιβίωσης. 

Στη χώρα μας είμαστε ό,τι δηλώνουμε. Σπάνια θα συναντήσεις κάποιους που θα έχουν πιστοποιημένη γνώση. Η ευθύνη είναι της Πολιτείας που δεν προστατεύει τους πολίτες της από την ημιμάθεια και την ανευθυνότητα. Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί με τους μετανάστες, οι οποίοι λόγω ανάγκης για απασχόληση, δηλώνουν ότι γνωρίζουν τα πάντα, με τις γνωστές συνέπειες.

Στις «έμπειρες» κοινωνίες λειτουργούν σχολές δεξιοτήτων για όλα τα επαγγέλματα. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται το κύρος του επαγγέλματος και η δυνατότητα παρακολούθησης των εξελίξεών του. Η τεχνολογία συνεχώς φέρνει και κάτι καινούργιο στη ζωή μας που η αξιοποίησή του βελτιώνει την ποιότητα της δουλειάς μας, ενισχύει την ασφάλειά μας, αυξάνει την αποδοτικότητα και τέλος κάνει πιο ευχάριστο τον χρόνο μας. Πρέπει να είμαστε σε θέση να εκμεταλλευτούμε την πρόοδο…

Οι εξελίξεις δημιουργούν συνεχώς νέες θέσεις εργασίας που το ανθρώπινο δυναμικό μας δεν μπορεί να τις καλύψει και ο λόγος είναι η έλλειψη γνώσης και  κατάλληλων δεξιοτήτων.

Δεν είναι ίσως υπερβολή να φανταστεί κανείς μια εποχή όπου το κάθε νοικοκυριό θα έχει τον οικογενειακό ηλεκτρολόγο, υδραυλικό, κηπουρό,… που θα προγραμματίζουν τους τακτικούς ελέγχους των σχετικών εγκαταστάσεων και θα κάνουν τις ανάλογες βελτιώσεις. Το αποτέλεσμα θα είναι ασφαλέστερη και οικονομικότερη λειτουργία τους. Και στις μέρες μας υπάρχει κάτι ανάλογο που, όμως, δεν το χαρακτηρίζει η επαγγελματική συνέπεια, ίσως λόγω άγνοιας και έλλειψη παράδοσης.

Πρόταση: Οι ανάγκες της χώρας επιβάλλουν την ίδρυση ενός «εθνικού κέντρου δεξιοτήτων» - ΕΚΔ - με παραρτήματα σε όλες τις περιφέρειές της. Το ΕΚΔ θα ενημερώνει τις τοπικές δομές και επιχειρήσεις για τις τάσεις στον διεθνή χώρο όσον αφορά τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού, θα προωθεί κουλτούρα δεξιοτήτων, θα αποτυπώνει τις αναπτυξιακές δυνατότητες και τις ανάγκες σε δεξιότητες της κάθε περιφέρειας και θα συνεργάζεται με τα τριτοβάθμια ιδρύματα, τις επαγγελματικές σχολές, και τα ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης, για την οργάνωση των κατάλληλων προγραμμάτων σπουδών.

Η πολιτική δεξιοτήτων πρέπει να ενισχυθεί και από σχετικά προγράμματα των ΜΜΕ.

Η καθιέρωση υποχρεωτικού «εθνικού  πιστοποιητικού  επάρκειας» για την άσκηση κάθε επαγγέλματος μπορεί να αλλάξει την εικόνα της χώρας. 

Ίδωμεν…

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.