Η γαλάζια πατρίδα σε τουρκικά βιβλία…

on .

Δημοσιογραφικά και πολιτικά σχολιάστηκε σε βάθος η διδασκαλία της γαλάζιας πατρίδας σε σχολικά βιβλία της Τουρκίας. Οι γείτονες αποφάσισαν να εντάξουν το μυθιστόρημα της γαλάζιας πατρίδας στο μορφωτικό πεδίο των νέων τους, πιστεύοντας ότι αυτή η γνώση θα βοηθήσει ώστε οι νέοι της Τουρκίας να ασπαστούν την αναθεωρητική πολιτική περί πατρίδας της τούρκικης εξουσίας. Ευτυχώς δεν τόλμησαν να συνοδέψουν τα  βιβλία και με τον χάρτη που περιλαμβάνει στα σύνορά τους το μισό Αιγαίο, αρκετά από τα νησιά μας και ολόκληρη την Κύπρο.

Θεωρώ ότι πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, γιατί οι τούρκοι μ’ αυτή την καινοτομία επιχειρούν να εδραιώσουν στον τούρκικο λαό το ιδεολόγημα για την ανασύσταση της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ίσως αυτή η κίνηση του Ερντογάν στο εγγύς μέλλον να αποτελέσει κίνδυνο μείζονος απειλής για την αμφισβήτηση της εθνικής μας κυριαρχίας.

Είναι πράγματι μια σταθερή και σοβαρή απειλή, όταν οι γείτονές μας έμμεσα και με διάφορες ενέργειες αμφισβητούν τα σύνορα και με διάφορες θεωρίες απαιτούν τη δημιουργία νέων εθνικών μορφωμάτων στη βάση της παραχάραξης της ιστορίας και της παραβίασης διεθνών συνθηκών και κανόνων. Η Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει κινδύνους βάσιμους και ορατούς από την Τουρκία, τα Σκόπια και την Αλβανία.

Η κάθε μια από αυτές τις χώρες προσπαθεί να αμφισβητήσει την κυριαρχία του ελληνικού κράτους και με διάφορες πρακτικές μπολιάζουν τους λαούς τους με παραμύθια, με σκοπό να ενισχύουν την πολιτική τους και να εδραιώνουν την εξουσία τους χωρίς να πολυνιάζονται για το πού μπορεί να οδηγήσει η εχθρική τους πολιτική. Έτσι η χώρα μας συνεχώς βρίσκεται σε αμυντική στάση και προσπαθεί να προασπίσει τα βασικά της εθνικά δικαιώματα.

Ίσως κάποιοι Έλληνες να υποτιμούν την πραγματικότητα και να θεωρούν ότι οι τρεις γείτονες χρησιμοποιούν τον μεγαλοϊδεατισμό τους προσχηματικά για την επιβολή των καθεστώτων τους στους λαούς τους. Μακάρι να έχουν έτσι τα πράγματα και να μην υπάρχει κίνδυνος για την Ελλάδα και γενικά για την ειρηνική συνύπαρξη των λαών μας.

Αλλά η απόφαση της Τουρκίας να διδάσκονται τα παιδιά της στα σχολεία τη θεωρία της «γαλάζιας πατρίδας» είναι μια σοβαρή συνθήκη, η οποία με βεβαιότητα δημιουργεί προοδευτικά ένα περιβάλλον λίαν επικίνδυνο για τη χώρα μας. Γιατί, όταν οι νέοι από την παιδική τους ηλικία πληροφορούνται για μια άλλη πατρίδα, βασισμένη σε μυθεύματα, θα διαμορφωθεί και ανάλογη συλλογική συνείδηση περί πατρίδος, περί καθήκοντος και περί άλλης ιστορίας.

Αυτή η συνείδηση στο μέλλον εύκολα θα γίνει η μαγιά για να εκδηλωθεί από κάποια εξουσία η ιδεολογία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ως δικαίωμα και ως καθήκον. Επομένως ανεπαισθήτως η νεότερη γενιά των Τούρκων μπορεί να διαμορφώσει μια στάση εχθρική για την Ελλάδα και υποταχτική σε κάθε στρατηγική σε βάρος της Ελλάδας από το τούρκικο καθεστώς.

Εφόσον έτσι έχουν τα πράγματα από την πλευρά της Τουρκίας και σε συνδυασμό με την παραχάραξη της ιστορίας από τους Σκοπιανούς και με τον μεγαλοϊδεατισμό της Αλβανίας τι πρέπει η Ελλάδα να πράξει;

Σε καμιά περίπτωση δεν θα υποστηρίξω την άποψη και εμείς να καλλιεργήσουμε τον εθνικισμό με εχθρικό περιεχόμενο προς τους γείτονές μας. Γιατί η ειρηνική συνύπαρξη και ο σεβασμός των νομίμων δικαιωμάτων κάθε λαού πρέπει να αποτελεί αξίωμα για τον λαό μας, για τον πολιτισμό και γενικά για την ιστορία μας. Όμως οφείλουμε να είμαστε γνώστες της πραγματικότητας και να διαμορφώνουμε τη στάση μας για κάθε εκδήλωση απειλής.

Η πολιτική εξουσία, κυβέρνηση και αντιπολίτευση, να δείχνουν σε κάθε δράση την απόφαση της Ελλάδας να στηρίξει με όλα τα μέσα, αν χρειαστεί, τα εθνικά της δίκαια και προπαντός την εθνική της κυριαρχία. Αλλά για να είναι αποτελεσματική η πολιτική μας αντίδραση, θα πρέπει και ο λαός να έχει εμπιστοσύνη στο κράτος του έτσι ώστε να μην αισθάνεται ο καθένας ότι η πατρίδα τον χρειάζεται μόνο για να την υπηρετεί και να τον ξεχνάει στις ανάγκες του και στα δικαιώματά του.

Βεβαίως καθοριστικός θα πρέπει να είναι στη διαμόρφωση της πατριωτικής συνείδησης ο ρόλος των θεσμικών φορέων και ιδιαίτερα του σχολείου, αφού η συνείδηση του πολίτη και το φρόνημά του διαμορφώνονται από τη γενική του παιδεία, την ιστορία, τον ελληνικό πολιτισμό και από την εφαρμογή της δημοκρατίας.

ΧΑΡΗΣ ΛΕΟΝΤΑΡΗΣ